دوشنبه ۴ تیر ۱۴۰۳ |۱۷ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 24, 2024
تصاویر/ نشست صمیمانه آیت الله اعرافی با کارکنان مدیریت سطوح عالی حوزه علمیه قم-حجت الاسلام هاشمی تنکابنی

حوزه/ معاون پژوهش سطوح عالی و خارج حوزه‌ علمیه قم گفت: طلاب باید ملزم به نگارش تحقیق کلاسی، نگارش یک مقاله در سال و ثبت آن در جشنواره علامه حلی شوند، همچنین طلاب باید ملزم به ثبت تقریرات درس خارج در سامانه تقریرات حوزه شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، سید موسی هاشمی تنکابنی، معاون پژوهش سطوح عالی و خارج حوزه‌ علمیه قم در نشست مدیران و معاونان پژوهش واحدهای آموزشی حوزه علمیه قم، پیش از ظهر امروز با حضور آیت‌الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه در مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه قم برگزار شد، گفت: رشد نسبی مراکز مجری طرح هدایت علمی و تربیتی و شرکت طلاب در جلسات مشاوره علمی از نقاط قوت پژوهش در سطوح عالی است.

وی در ادامه افزود: رشد نسبی شرکت طلاب و اساتید در کارگاه‌های مهارت روش تحقیق، تقریر نویسی و پایان‌نامه نویسی به صورت مجازی و حضوری در مدرسه دارالشفا هر دو هفته یک‌بار از دیگر نقاط قوت پژوهش در سطوح عالی است.

حجت‌الاسلام هاشمی تنکابنی اظهار داشت: رشد نگارش تحقیقات توسط طلاب و ثبت در جشنواره علامه حلی ره حوزه علمیه قم و رشد نگارش تقریرات دروس خارج توسط طلاب و ثبت در سامانه تقریرات از دیگر نقاط قوت پژوهش در سطوح عالی حوزه علمیه قم است.

وی ادامه داد: رشد راه‌اندازی و تشکیل کانون‌های علمی طلاب، رشد نشست‌های علمی ، نقد و نظر و کرسی‌های آزاداندیشی و رشد نشریات علمی و پژوهشی در مراکز سطوح عالی از دیگر نقاط قوت این معاونت است.

معاون پژوهش سطوح عالی و خارج حوزه‌ علمیه قم با اشاره به موانع موجود بر سر راه پژوهش در حوزه علمیه قم ابراز داشت: نبود زمان کافی برای پژوهش با توجه به آموزش محور بودن، یکی از موانع پژوهش در حوزه است.

وی ادامه داد: نبود حمایت مادی و معنوی از تحقیقات و تقریرات طلاب، کمبود فضای مناسب جهت اجرای برنامه‌های پژوهش، کمبود زیرساخت‌های پژوهشی در مراکز اعم از کتاب‌های تخصصی نرم‌افزارها سیستم رایانه و اینترنت رایگان و مصوب نبودن جایگاه معاونان پژوهش در مراکز از دیگر موانع پژوهش در حوزه علمیه قم است.

حجت‌الاسلام هاشمی تنکابنی خواستار وضع و جعل الزامات قانونی برای فعالیت‌های پژوهشی در نظام آموزش حوزه‌های علمیه شد و تأکید کرد: همه طلاب و اساتید باید نسبت به شرکت در کارگاه‌های مهارت پژوهشی و پایان‌نامه نویسی ملزم شوند.

وی ادامه داد: طلاب باید ملزم به نگارش تحقیق کلاسی، نگارش یک مقاله در سال و ثبت آن در جشنواره علامه حلی شوند، همچنین طلاب باید ملزم به ثبت تقریرات درس خارج در سامانه تقریرات حوزه شوند.

معاون پژوهش سطوح عالی و خارج حوزه‌ علمیه قم تصریح کرد: ایجاد نظام مشوّق‌های لازم برای فعالیت‌های پژوهشی واحدهای آموزشی اساتید و طلاب ضروری است.

وی در پایان گفت: حمایت از پایان‌نامه‌های مسئله محور و ناظر به حل مشکلات نظام اسلامی، تعریف و تقویت نظام آموزش پژوهش محور در سطوح عالی و افزایش بودجه و اعتبارات بخش پژوهش حداقل به میزان سه درصد کل بودجه‌های حوزه‌های علمیه ضروری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha