جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
المصطفی

حضرت فاطمه(سلام‌الله علیها) در ابعاد گوناگون اعم از عبادت و ارتباط معنوی با خدا، علم، ارتباطات اجتماعی و خانوادگی، حضور در صحنه‌های اجتماعی و... اسوه و الگوی قابل عرضه در همه دوران‌ها هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی در دیدار جمعی از طلاب خواهر نمایندگی جامعةالمصطفی در خراسان، آسیب به خانواده را آسیب به همه بشریت برشمرد، زیرا خانواده، کانون اصلی اجتماعی است و خاطرنشان ساخت: یکی از مسائلی که امام خمینی(قدس سره) و انقلاب اسلامی، از ابتدا پی می‌گرفتند، ارتقای واقعی جایگاه زنان و حفظ حقوق بانوان بود.

رئیس جامعةالمصطفی، در ادامه، حضور پرشمار بانوان را در مراکز علمی و دانشگاهی ایران، یکی از نشانه‌های توجه ویژه جمهوری اسلامی ایران به جایگاه حقیقی زنان دانست و این امر را یکی از عرصه‌های پیشرفت نظام اسلامی برشمرد و اظهار داشت: تا پیش از پیروزی انقلاب، مراکز ویژه بانوان در حوزه‌های علمیه بسیار اندک بود و امروزه، جمعیت تحت نظارت و حمایت مرکز مدیریت حوزه‌های خواهران، کمتر از حوزه برادران نیست.

وی، با بیان اینکه نزدیک به نیمی از دانش‌پژوهان جامعةالمصطفی را در داخل و خارج کشور بانوان تشکیل می‌دهند، بیان کرد: آشنایی با معارف دینی و دین شناس شدن، یکی از توفیقات الهی است. دستیابی به این معارف، قلب انسان را به آرامش می‌رساند.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، در بخش دیگری از سخنانش، با اشاره به اعمال نظر قدرت های روزگار در کشورهای اسلامی در دویست، سیصد سال گذشته و تسلط آنان بر سرنوشت ملت های اسلامی، از تلاش حامیان رژیم پهلوی برای نابودی فرهنگ دینی سخن گفت و مسائلی مانند کشف حجاب، قدغن کردن برپایی مراسم عزاداری امام حسین(علیه‌السلام) و تغییر لباس روحانیان را از وجوه دین‌ستیزی آنها دانست و بیان کرد: در آن روزگار، افرادی بودند که در اثر فشارهای زیاد حکومت، از حوزه علمیه خارج شدند، زیرا احساس می‌کردند که دیگر نمی‌توان ادامه داد.

وی، با اشاره به محرومیت‌های حوزه‌های علمیه در آن زمان، به کلام شهید مطهری استناد کرد و ابراز داشت: شهید مطهری از افرادی بود که در زمان اختناق، به حوزه آمد و تصریح نمود که به برکت حضور در حوزه، به آرامش، یقین و باوری دست یافت که نمی‌توان آن را با هیچ چیزی معاوضه کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عباسی، در ادامه، توفیق خدمت‌گزاری به طلاب جامعةالمصطفی را یکی از توفیقات الهی دانست که نصیب المصطفائیان شده است و قم را کانون متکلمان، فقیهان و محدثان دانست که در جوار بارگاه نورانی حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) به تعلیم و تعلم همت می‌گمارند.

در این دیدار، رئیس جامعةالمصطفی، ضمن خیرمقدم به مهمانان و تسلیت فرارسیدن ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره(سلام‌الله علیها)، جایگاه ایشان را در عالم خلقت و عالم تکوین بسیار والا برشمرد و تصریح کرد: حضرت فاطمه(سلام‌الله علیها) همانند پیامبر گرامی اسلام(صلی‌الله علیه و آله)، حضرت امیرمؤمنان، علی(علیه‌السلام) و دیگر ائمه(علیهم‌السلام)، واسطه فیض بودند.

وی، با اشاره به جایگاه والای حضرت فاطمه(سلام‌الله علیها) با توجه به احادیث پیامبر(صلی‌الله علیه و آله) در مورد سیره حضرت(سلام‌الله علیها) و مقام ایشان، اظهار داشت: خلق زمین و آسمان از مسیر وجود اولیای الهی انجام می‌گیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین عباسی، با بیان اینکه پس از رحلت پیامبر(صلی‌الله علیه و آله)، جبرئیل بر حضرت فاطمه(سلام‌الله علیها) نازل می‌شد، مراوده با جبرئیل و دیگر ملائک را نشان‌دهنده مقام گران‌قدر حضرت فاطمه(سلام‌الله علیها) برشمرد و تصریح کرد: حضرت فاطمه(سلام‌الله علیها) در ابعاد گوناگون اعم از عبادت و ارتباط معنوی با خدا، علم، ارتباطات اجتماعی و خانوادگی، حضور در صحنه‌های اجتماعی و... اسوه و الگوی قابل عرضه در همه دوران‌ها هستند.

وی، در ادامه، با اشاره به حرکت‌هایی که در دنیا به اسم دفاع از حقوق بانوان به راه افتاده است، این گونه حرکت‌ها را به سود صاحبان ثروت و قدرت دانست که به پیشرفت بشر و دفاع از حقوق زنان کمک نکرده است و ابراز نمود: امروزه غرب با شعار دفاع از حقوق زنان، ایشان را از محیط خانه جدا و وارد محیط تجارت و بازار نمود و در حقیقت، این اقدام سوءاستفاده از زنان بود و به نهاد خانواده آسیب رساند.

وی، در پایان، تصریح کرد: بانوان بزرگواری مانند حضرت فاطمه(سلام‌الله علیها) و حضرت معصومه(سلام‌الله علیها)، حقوق زن را معنا کردند و در کنار درجات والای کرامت، شرافت و عفت، مقامات معنوی و نقش‌آفرینی در جامعه را به نمایش گذاشتند.

در ابتدای این دیدار، حجت‌الاسلام والمسلمین صالح، ضمن تشکر از رئیس جامعةالمصطفی به دلیل این دیدار، طلاب جامعةالمصطفی را ‌سفیران اسلام ناب و بیان‌کننده سیره اهل‌بیت(علیهم‌السلام) دانست و با اشاره به ستایش خدا از حضرت فاطمه(سلام‌الله علیها) و توجه ویژه حضرت ختمی مرتبت(صلی‌الله علیه و آله) به ایشان بیان نمود: به راستی، حضرت فاطمه(سلام‌الله علیها) الگوی بسیار بزرگی برای همه بشریت از نظر تقوا، حجاب و عفاف، تعلیم و تربیت بانوان و حضور مؤثر در صحنه‌های اجتماعی هستند.

نماینده جامعةالمصطفی در خراسان، با بیان اینکه به پیوند دینی و معنوی طلاب نمایندگی با امام رضا(علیه‌السلام) بسیار توجه داریم، طلاب نمایندگی را از نظر تحصیلی در سطح ممتازی برشمرد و از برگزاری بیشتر کلاس‌های مقاطع تحصیلات تکمیلی به صورت حضوری خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha