شنبه ۱۲ خرداد ۱۴۰۳ |۲۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 1, 2024
برنامه

حوزه/ ریشه اختلافات سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی عدم درک درست و دقیق از نقش و جایگاه و اختیارات و نحوه ارتباط و مناسبات سازمان با نماینده حضرت امام بود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، برنامه تاریخی سرچشمه در دومین قسمت از فصل سوم خود با حضور دکتر علیرضا شجاعی زند،عضو سابق سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به بازخوانی تشکیل این سازمان و اختلافات درون این سازمان و مقابله با سازمان مجاهدین خلق پرداخته.

شجاعی زند در مورد نحوه عملکرد و مقابله سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با گروه فرقان و به خصوص سازمان مجاهدین خلق اینگونه اظهار داشت: بیشترین انگیزه های این سازمان برای ایجاد یک تشکل، پر کردن خلأ یک جریان سیاسی آگاه و متشکل که بتواند از انقلاب اسلامی حمایت کند.

وی اظهار داشت که: مهمترین آسیب و خطری که برای سازمان مجاهدین انقلاب وجود داشت،سازمان مجاهدین خلق به حساب می آمد.

در ادامه افزود:یکی از بحث هایی که در تاسیس سازمان مجاهدین انقلاب شکل گرفت عنوان سازمان بود.عده ای از اعضای سازمان عنوان ناصرین انقلاب اسلامی به عنوان نام سازمان پیشنهاد کرده بودند.

وی اظهارداشت که: در یکی از جلسات مجمع عمومی این سازمان که همه اعضای سازمان شرکت داشتند اقای حائری شیرازی را به عنوان سخنران دعوت کردند که مسائل پندآموز و اخلاقی را شرح دهد.

وی اظهار داشت که: انتخاب عنوان سازمان برای این گروه متأثر از فضاهای دوران انقلاب اسلامی بود.

همچنین وی اظهار داشت که مواجهه و مقابله سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی با سازمان مجاهدین خلق یک مقابله مبنایی بود.

در ادامه شجاعی زند افزود: بعضی از اعضای این سازمان برای کمک به بخش امنیتی در خدمت دادستانی و سپاه و کمیته ها به عنوان نقشی از عناصر آن مجموعه حضور داشتند.

شجاعی زند در مورد اعضای مرکزی سازمان اینگونه بیان کرد که:اعضای مرکزی سازمان شناور هستند به دلیل اینکه مبتنی بر یک مجموعه انتخابات ساختار درونی سازمان شکل می گیرد

او در ادامه افزود: ساختار درونی سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی به شدت دموکراتیک بود.

وی در مورد مجمع عمومی این سازمان بیان نمود که:مجمع عمومی، مجلسی مشورتی را تشکیل میداد که اعضای این مجلس ۱۵ نفر بودند.

وی در ادامه با اشاره به چهره هایی که در این مجلس مشورتی حضور داشتند عنوان کرد که آقای نبوی،آقای قدیانی،آقای ذوالقدر،آقای صادق نوروزی،آقای محسن آرمین،آقای مصطفی تاجزاده و...، در این مجلس مشورتی شرکت داشتند که لزوما همه این اشخاص در همه ی ادوار حضور نداشتند و اعضا تغییر میکرد.

شجاعی زند افزود: شورای مشورتی سازمان مجاهدین انقلاب که متشکل از ۱۵ نفر بودند، مسئولین پنج ارگان که نقش اداره ی سازمان را ایفا می کردند را برمیگزیدند که متشکل از ارگان تبلیغات، ارگان تدارکات،ارگان سیاسی، ارگان ایدئولوژی و ارگان اجرایی بودند.

وی افزود: اعضای رسمی سازمان در بالاترین حد خود هیچگاه به ۱۵۰ نفر نرسید،که بخشی از این اعضا در ارگان اجرایی فعالیت داشتند.

در ادامه وی شرح داد: ارگان اجرایی یعنی افرادی که عضو سازمان هستند اما در وزارتخانه ها و در بخش های اجرایی و سپاه فعالیت داشتند تا زمانی که حضرت امام(ره)حکم عدم فعالیت اعضای کادرهای نظامی در احزاب را صادر کردند و باعث شد که افرادی که از این دو فعالیت را انتخاب کنند،که بعضی از اعضا در سازمان مشغول فعالیت شدند و برخی هم فعالیت نظامی را برگزیدند.

شجاعی زند در ادامه افزود:این سازمان غیر از آن ۱۵۰ نفر یک مجموعه مرتبطین داشت که عمدتا دانشجویان بودند و بیانیه ها و اعلامیه های سازمان به دست آنها می رسید و آنها را توزیع میکردند.

وی اظهار داشت که:سازمان مجاهدین انقلاب در همان ادوار نقش پررنگی در مجلس داشت و یک شبکه مرتبطین از نمایندگان مجلس داشت که عضو سازمان نبودند مثل آقای متکی و آقای توکلی.

همچنین وی بیان کرد :افرادی در سازمان حضور داشتند که نوعا مشهور به عضویت در سازمان بودند،منتهی هیچ وقت عضو سازمان نبودند.

شجاعی زند در مورد عضویت شهید بروجردی در سازمان مجاهدین انقلاب اینگونه اظهار داشت که:شهید بروجردی در ارگان نظامی سازمان واقع در اوین فعالیت داشت.بعد از انکه حکم امام(ره) مبنی برعدم فعالیت اعضای کادرهای نظامی در احزاب صادر شد؛شهید بروجردی از سازمان خارج شد و در سپاه به عنوان فرمانده پادگان ولیعصر(عج)به فعالیت خود ادامه داد.
شجاعی زند در مورد فعالیت خود در سازمان مجاهدین انقلاب اینچنین بیان کرد که: ابتدا در ارگان نظامی فعالیت داشت و بعد در ارگان انتشارات و ارگان تدارکات به فعالیت خود ادامه داد.

وی در مورد دلیل ورود آیت الله راستی کاشانی به سازمان مجاهدین انقلاب و لزوم حضور نماینده امام(ره) در این سازمان اینگونه اظهار داشت : خود سازمان مجاهدین انقلاب از امام درخواست میکند که نماینده ای در این سازمان بگمارد.

وی دلیل درخواست حضور نماینده امام در این سازمان را نگرانی ها از احتمال انحرافات این سازمان بیان نمود و اینکه سازمان معتقد به جلودار بودن روحانیت در این حرکت بود،عنوان کرد.

در ادامه وی اظهار داشت که:مطالبه ی حضور نماینده امام در این سازمان از سوی خود سازمان بود و نه تحمیلی از بیرون بود و نه رغبتی از جانب امام.

شجاعی زند افزود:پیشنهاد اینکه چه کسی نماینده امام در این سازمان باشد را خود سازمان مطرح نمود.

وی در ادامه بیان کرد که:یکی از مشکلاتی که در این سازمان بعدها بروز نمود،مشخص نبودن چهارچوب و نقش و ماموریت نماینده حضرت امام در سازمان بود.

وی اظهار داشت که:مناسبات سازمان با اقای راستی کاملا یک طرفه بود،یعنی هیچگاه آقای راستی سازمان را به حضور نمی طلبید و سازمان گاهی از وی درخواست میکرد و به حضور ایشان می رفتند.

شجاعی زند افزود:بیشترین دلیل ملاقات سازمان با نماینده حضرت امام را گرفتن مجوزهای شرعی برای کمک های مالی سازمان عنوان کرد و بخشی هم صرف توصیه ها و مواعظ اخلاقی و از این قبیل می شد.

در ادامه شجاعی زند در مورد علت اختلافات شورای مشورتی سازمان اینگونه اظهار داشت:ریشه اختلافات سازمان عدم درک درست و دقیق از نقش و جایگاه و اختیارات و نحوه ارتباط و مناسبات سازمان با نماینده حضرت امام عنوان کرد.

شجاعی زند اظهار داشت که:یکی از محورهای سازمان ادعای خط امام بودن است.

وی اظهار داشت:این سازمان در بخشی از دوره های فعالیت های سازمان هم در کلیت و هم در تک تک آحاد آن با تمام وجود اعتقاد به خط امام بودن داشت.اما از دوره ای به بعد یک مستمسکی(بهانه ای)شد برای پنهان کردن یک حقیقت دیگری که اعضای این سازمان به ان اعتقادی نداشتند،که این حقیقت پیروی از ولایت فقیه بود.

در ادامه بیان داشت: ظاهر ماجرا براین است که خط امام با پیروی از ولایت فقیه یکی است، اما تفاوت قابل اعتنایی دارد.

وی اظهار داشت که: اولین تردیدها در بحث خط امام،تردید در نظریه ولایت فقیه بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha