یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ |۹ ذیحجهٔ ۱۴۴۵ | Jun 16, 2024
حضرت زهرا

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه گفت: تمام ابعاد زندگی فردی و اجتماعی حضرت زهرا(س) الگوست و باید علم و حق را در پرتوی سیره این حضرت یافت.

زهرا عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در ایام سوگواری فاطمیه اظهار داشت: امام صادق علیه السلام فرمودند: مَن عَرَفَ فاطِمَةَ حَقَّ مَعرِفَتِها فَقَد أدرَکَ لَیلَةَ القَدرِ ؛ حدیث: هر که فاطمه را ، آن گونه که سزاوار است ، بشناسد ، بی تردید شب قدر را درک کرده است .

استاد جامعه الزهرا(س) افزود: امام زمان(عج) هم فرمودند: «وَ فِی ابْنَةِ رَسُولِ اللَّهِ(صلی الله علیه و آله) لِی أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ»(1)؛ (فاطمه دختر رسول خدا(ص) برای من اسوه و الگویی نیکوست».
وی ادامه داد: روایتی از امام باقر(ع) نقل شده است که اطاعت از حضرت فاطمه(ع) بر همه مخلوقات اعم از جنیان و آدمیان و پرندگان و چهارپایان و پیامبران و ملائکه واجب است.
وی با اشاره به سیره و بخش های مختلف زندگی حضرت زهرا(س) گفت: در یکی از دعاهای حضرت زهرا(س) به این جمله کوتاه و عمیق برمی‌خوریم که می فرماید: و استعملنی لما خلقتنی له؛ خدایا من را در کاری که برای آن کار خلقم کرده‌ای، به کار بگیر.
عبدللهی گفت: این دعا در تمام زندگی حضرت قابل مشاهده است که باید از آن درس بگیریم و به کار ببندیم.
وی با بیان اینکه حضرت زهرا استمرار خط امامت و ولایت بود گفت: حضرت زهرا(س) با حضرت علی(ع) جوری زندگی می کند که از لحاظ اقتصادی به همسرش فشار نمی آورد و در جایگاه مادری فرزندانی را تربیت می کند که ادامه دهنده نسل امامت است.
استاد جامعه الزهرا(س) افزود: جوری وارد خانه حضرت می شود که پیامبر به حضرت علی(ع) می گوید دخترم را چگونه یافتی و حضرت علی(ع) می گوید با وجود ایشان خداوند را بهتر بندگی می کنم همچنین هنگام وفاتش و خروج از خانه حضرت علی(ع) می گوید: هیچ گاه به تو دروغ نگفتم. ایشان یک بار با همسرش مخالفت نکرد و آنقدر عبادت خداوند را کرد که پاهایش ورم کرد و این تنها بخشی از حریم بندگی با خداوند بود.
وی با تاکید بر اینکه حضرت زهرا(س) سیده زنان عالم است گفت: ایشان پاسخگوی سوالات زنان بود و از این امر استقبال می کند و وقتی حضرت احساس می کرد؛ که شخصی از کثرت پرسشهای خویش شرمگین شده و به این جهت می‏خواهد خانه و حضور آن حضرت را ترک کند، لذا فرمودند: «مرا به پاداش هر سؤالی، به اندازه بیش از فاصله زمین و آسمان، جواهر و لؤلؤ می دهند، پس بجا است که این کار بر من سخت و مشکل نیاید».
استاد جامعه الزهرا(س) گفت: سرچشمه ی علم حضرت زهرا(س)، علم لایتناهی الهی و درک گستره دانش ایشان برای کسی غیر از معصومان (ع) ممکن نیست.
وی به حضور سیاسی حضرت زهرا در عرصه های مختلف گفت: ایشان همانگونه که حریم حجاب و عفاف و نامحرم را رعایت می کردند در عرصه سیاسی وارد عمل شدند و زمانی که دیدند در حق حضرت علی(ع) اجحاف می شود برای دفاع از دین اسلام و آموزه های الهی خطبه های غرا می خواند. قیام ایشان باعث شد که جامعه از انحراف به دور باشد.
وی بیان داشت: بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص) و جریان سقیفه و خارج شدن خلافت از مسیر اصلی خود، حضرت زهرا (س) آرام ننشست؛ بلکه از طرق مختلف، قیام همه جانبه ای را شروع کرد؛ گاه از طریق خواندن خطبه، دست به افشاگری و ترسیم راه صحیح و معرّفی خلیفه زد، و گاه با گریه های طولانی، مظلومیت خود و امام خویش را به گوش مردم آن زمان رساند، و گاه با احتجاجها و محاکمه، غاصبان را رسوا کرد همچنین خطبه فدکیه این حضرت نمونه ای از خطبه های ایشان است.
عبداللهی به مقام شفاعت حضرت زهرا اشاره کرد و گفت: رسول خدا(ص) از جبرئیل پرسید که چرا زهرا در زمین فاطمه و در آسمان منصوره است؟ افزود: پیامبر این سوال را از جبرئیل کرد و جبرئیل در پاسخ گفت: او در زمین فاطمه است چون شیعیانش را از آتش جهنم قطع می‌کند یعنی شان زهرا این است که قاطع و مانع شیعیان از عذاب جهنم باشد.
وی افزود: از جمله شفیعان روز محشر که در روایات وارد شده، اهل بیت پیامبر(ص) می باشند. حضرت فاطمه(س) نیز دارای مقام محمود همان مقام شفاعت است و با شفاعت ایشان شیعیان وارد بهشت می شوند.
استاد جامعه الزهرا(س) با تاکید بر الگوگیری از سیره حضرت زهرا گفت: این حضرت برای انحراف زن از مسیر خود، راه راست به ما نشان داده است که همان ایفای شغل مادری و همسری است، در قالب زن بودن مهمترین وظیفه ما انتظار فرج است و پوشش عفاف و حجاب است.
وی گفت: رهبری نیز درباره این بانو می فرماید: درس زندگی حضرت زهرا زندگی جهادی است.
این استاد خاطر نشان کرد: انقلاب ما زیر پرچم حضرت زهرا بود و اکنون حرکت های مدافعان حرم به سرعت به مقصد می رسد تا اینکه آخرین موعود ظهور کند.

313/61

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha