یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی

حوزه/ رئیس‌دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: بحثی که حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی دارند این است که ما نسبت به وضع جامعه قانع نشویم به‌خصوص در شرایط کنونی که شکاف اقتصادی بیشتر شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه حجت‌الاسلام‌والمسلمین احمد واعظی در همایش بین‌المللی مهدویت و انتظار در اندیشه آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی که در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد، اظهار داشت: ایشان آثار متنوعی در زمینه مهدویت و عدالت داشتند که می‌تواند در بسیاری از حوزه‌ها راهگشا باشد.

وی با بیان این سوال که عدالت در فقه چه جایگاهی دارد و فقه در مقوله عدالت چه وظیفه‌ای را می‌تواند بر عهده بگیرد، ادامه داد: عدالت در فقه امامیه در سه فضا مطرح شده به‌طوری‌که تصدی برخی از مناصب اجتماعی منوط به‌شرط عدالت شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظی افزود: قاعده عدل و انصاف و قاعده عدالت و نفی ظلم موضوعات دیگری است که فقها در خصوص آن‌ها بحث کرده‌اند؛ اما باید گفت در تمام این سه فضا عدالت در خدمت فرایند فقهی قرار می‌گیرد.

وی به اندیشه و دیدگاه حضرت آیت‌الله‌العظمی صافی گلپایگانی اشاره و گفت: بحثی که ایشان دارند این است که ما نسبت به وضع جامعه قانع نشویم به‌خصوص در شرایط کنونی که شکاف اقتصادی بیشتر شده است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین واعظی کارکرد فقه در فضای استقرار عدالت را مورد توجه قرارداد و تأکید کرد: فقه در مسئله ایجاد تغییرات اجتماعی و مدل مسلماً سهیم است؛ اما این تصور غلطی است که با ورود فقهی مسئله حل می‌شود.

وی ادامه داد: در بهینه‌کردن شرایط برای زندگی عمومی مسلمین و عادلانه‌تر کردن شرایط یعنی برون‌رفت از وضع موجود به وضع مطلوب‌تر ما به چند نوع آگاهی و دانش از جمله دانش توصیفی و تبیینی نیاز داریم.

رئیس‌دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: دانش تبیینی یعنی تحلیل علل و عوامل هر واقعیت توصیفی که وجود دارد به‌عنوان‌مثال فقه نمی‌تواند تورم چند درصد است یا فقه نمی‌تواند بگوید وضع کشاورزی چگونه است، از همین رو دانش نیمه بنیادین و توسعه‌ای احتیاج داریم، دانشی که الگو، مدل و نقشه راه بدهد.

وی با بیان این که بسیاری از راهکارها و مدل‌ها لبه فقهی و حقوقی دارد، خاطر نشان کرد: یکی از غفلت‌هایی که در دهه‌های گذشته اتفاق افتاد این بود که خیلی از تصمیماتی که گرفته شد نه در حوزه و نه در دانشگاه روی این تصمیمات پیامدسنجی صورت نگرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • عبداللهى IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۲۱
    0 0
    احسنتم. بسيار عالى. ماجور باشين انشاءالله