یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
تصاویر / مراسم افتتاحیه اردوی معرفتی تشکیلاتی "مِثـــــــــل خــُـــــــمِیني"

حوزه/ استاد حوزه و دانشگاه در اردوی تشکیلاتی"مثل خمینی" گفت: کار تشکیلاتی طلاب باید با حفظ و تقویت روحیه ایمانی و انقلابی باشد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام و المسلمین عابدینی طی سخنانی در جمع طلاب حاضر در اردوی معرفتی – تشکیلاتی"مثل خمینی" که به همت خانه طلاب جوان و بسیج طلاب استان قم در مدرسه علمیه امام سجاد(ع) دستجرد در حال برگزاری است، ضمن تبیین برخی از مهم ترین شاخصه های هویت طلبگی اظهار داشت: یکی از مهم ترین عرصه ها در این زمینه تقویت کار تشکیلاتی با حفظ روحیه ایمانی و انقلابی است که قطعاً برکات فراوانی نیز در این صورت حاصل خواهد شد.

وی با اشاره به این که انقلاب اسلامی ایران، ریشه در نهضت عاشورایی امام حسین(ع) دارد، گفت: قرآن تاریخ را بر اساس نظام جامع انسانی تعریف می‌کند که نظام جامع انسانی یعنی انسان‌های کامل یعنی انبیاء. انبیاء یک سلسله متصل هستند که هیچ گاه قطع نشده است و حرکت حضرت امام(ره) نیز مبتنی بر همان جریان انبیاء است.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ادامه داد: در واقع کاری که حضرت امام کرد، آرزوی انبیاء بود. حضرت موسی(ع) با تمام عظمتی که داشت، حتی بعد از غرق شدن فرعونیان نتوانست این کار را انجام دهد. چرا که قومش دچار تفرقه شدند و از حضرت تبعیت نکردند. حضرت عیسی(ع) و حضرت ابراهیم(ع) هم امکان تحقق حاکمیت برایشان پیدا نشد. قوم حضرت نوح(ع) که سه ماه سوار بر کشتی بودند و کافران از بین رفته بودند، در همان کشتی اختلاف کردند.

این استاد حوزه بیان داشت: موفقیتی که خدا روزی امام(ره) کرد، در طول تاریخ چندبار محقق شده است. یکی در دوران سلیمان نبی(ع) و حضرت داود(ع). همچنین دوران حضرت یوسف(ع) البته در دوره‌ای از زندگی‌شان آن هم به عنوان خزانه‌دار زیر نظر حاکم صورت گرفت. مورد مهم دیگر زمان پیامبر اکرم(ص) است که ایشان موفق به برپایی حاکمیت الهی شدند که متاسفانه بلافاصله بعد از ایشان تبدیل به حکومت زمینی شد. درزمان امیرمومنان(ع) نیز آنچه اتفاق افتاد این بود که مردم با ایشان به عنوان خلیفه منتخب بیعت کردند نه خلیفه رسول خدا. یعنی مردم با جنبه‌های زمینی با حضرت بیعت کردند نه حاکمیت الهی. مگر عده کمی از شیعیان که معتقد به حضرت بودند. جریان امام حسن(ع) نیز بیش از شش ماه طول نکشید.

وی افزود: جریان تشیع مثل یک رگه در دل تاریخ جریان داشت. جریانی که تابع انبیاء و اولیاء بودند و همواره تحت حاکمیت‌های غیرالهی بودند و بسط ید نداشتند. این روند ادامه داشت تا غیبت امام زمان(عج). در دوران غیبت صغری امام زمان نائبانی داشتند که معصوم نبودند اما منصوب از طریق امام بودند. این یک نوع آموزشی است که غیر معصوم بتواند در جای امام بنشیند. مرتبه بعدی نائبان عام هستند. اینها همه مراتب رشد مردم است.

وی همچنین در توضیح و توصیف اصحاب و یاران انبیاء گفت: آیه شریفه تأکید می کند که ربّیّون زیادی همراه انبیاء بودند. مهم‌ترین ویژگی ربیون این است که اهل اطاعت‌اند. امیرمؤمنان شرطه الخمیس داشت که پنج تا شش هزار نفر بودند. آنها پیمان بسته بودند که بی چون و چرا از امیرمؤمنان تبعیت کنند و امیرمومنان نیز شرط کرد که بی حساب و کتاب آنها را به بهشت ببرد. البته همه‌شان نتوانستند تا آخر بمانند. ولی جزو فداییان امیرمومنان بودندو عده زیادی از آنها هم در جنگ‌ها شرکت کردند و شهید شدند.

حجت الاسلام و المسلمین عابدینی ابراز داشت: سوالی که مطرح می شود این است که امروز ربیون امام چه کسانی هستند؟ در نگاه نظامی می‌رویم سراغ سپاه و بسیج. در نگاه دیگر می‌رویم سراغ روحانیت. امام(ره) رِبّی امام زمان(عج) بود و ما روحانیت باید ربیون حضرت امام باشیم.ربیون، «قاتل معه» هستند. یعنی هسته‌های خداپرستی که آماده هستند برای جان‌فشانی. ربیون اهداف نبی و امام را ابراز می‌کنند، از سوی دیگر باید توجه داشت که حرکت ربیون باید جمعی باشد نه تکی. ثانیا باید اظهار داشته باشند و ثالثا حیث اینها حیث اطاعت از خداست. اطاعت از ولی بخاطر اطاعت از خداست.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha