جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
وعده صادق

دفتر بین‌الملل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در یک مطلب تحلیلی زمینه ها، ابعاد و ضرورت های عملیات وعده صادق را بررسی کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دفتر بین‌الملل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در یک مطلب تحلیلی به بررسی زمینه ها، ابعاد و ضرورت‌های عملیات وعده صادق پرداخته است که آن را در ادامه می خوانید:

مقدمه:

باگذشت بیش از ۱۰ روز از سکوت و اهمال سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای محکومیت تجاوز و جنایت گری رژیم صهیونیستی در حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در دمشق به‌عنوان بخشی از خاک کشور ایران و به شهادت رساندن ۷ تن از مستشاران قانونی کشور و عدم مجازات رژیم جنایتکار ذیل بند هفتم منشور سازمان ملل؛ نیروی هوا و فضای سپاه با پشتیبانی ارتش و وزارت دفاع و پشتیبانی در پاسخ به این جنایت‌ها و تحقق هشدارهای پیشین و تأمین مطالبه‌ی به‌حق ایران و به‌منظور تنبیه متجاوز، با استفاده از توانمندی‌های راهبردی اطلاعاتی، موشکی و پهپادی خود به اهداف نظامی مهم ارتش صهیونیستی در سرزمین‌های اشغالی حمله نمود. این متن قسمتی از بیانیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پی حمله به سرزمین‌های اشغالی است، این گزارش به بررسی بررسی زمینه ها، ابعاد و ضرورت عملیات وعده صادق پرداخته است.

پیشینه حضور ایران در منطقه شامات

ایران در طول تاریخ ۲۵۰۰ سال گذشته هر زمان از قدرت داخلی، یکپارچگی ملی و سایر ویژگی‌های قدرت برخوردار بوده است، در منطقه شامات حضور مستمر داشته است. عوامل ژئوپلیتیک و استراتژیک منطقه بر این مهم تاثیر گذار بوده است، شامات مرز تمدن (وحدانیت - کفر در دوران باستان)، (اسلام- مسیحیت)، (غرب - شرق)، و محل تلاقی تمدن‌ها و قدرت‌های بزرگ در طول تاریخ بوده است.

اصول حاکم بر حضور ایران در منطقه در طول تاریخ

۱ -ایران قدرتمند در طول تاریخ همیشه یک کنشگر فعال در این منطقه بوده است،

۲- تکیه‌بر اصول اعتقادی و مقابله با تمامیت‌خواهی و حمایت از مظلومین؛

۳- حفظ و حمایت از امکان مقدسه ؛

۴- ایجاد یک فضای باز برای تمام ادیان ؛

دوران باستان:

در سال ۵۳۸ پیش از میلاد ارتش ایران وارد بابل گردید و این شهر بدون مقاومت چندانی به تصرف پارسیان درآمد اما در شهر برخلاف روال همیشگی آن دوران، قتل و غارتی صورت نگرفت و انضباط سپاه فاتح، که درواقع تا حدی کاهنان مردوک هم در داخل مثل بخشی از این سپاه عمل کرده بودند شهر را از هرگونه آسیب مصون داشت. بعد از تسخیر بابل تمام ممالکی که مطیع آن بودند، ازجمله فلسطین و شهرهای فنیقیه نیز به اطاعت ایران درآمدند. پادشاه ایران در بابل احترام زیادی به مذهب و معتقدات اهالی ابراز نمود به‌خصوص نسبت به اسیران یهودی در بابل که از زمان بخت النصر از اورشلیم آورده شده بودند، (عزرا، باب اول). پادشاهی ایران در تاریخ ۵۳۸ پیش از میلاد به یهودیان اجازه داد که از اسارت بابلی‌ها بیرون آیند و به زادگاه خود بازگردند و معبد اورشلیم (معبد دوم)را بازسازی کنند. به‌علاوه کوروش «شش بازار» را که رهبر یهودیان در اسارت و از تبار داوود بود را به‌عنوان فرماندار منطقه یهودیه منصوب نمود. ایران در زمان حکومت هخامنشیان و ساسانیان در این منطقه حکومت داشتند.

دوران اسلامی:

حضور اثرگذار سلجوقیان در جنگ‌های صلیبی: در صدر اسلام ، اسلام به این منطقه اشاعه پیدا کرد و اکثریت مردم منطقه مسلمان شدند، تعدادی از یهودیان و مسیحیان نیز بر دین خود باقی ماندند و در صلح و آرامش در کنار یکدیگر زندگی نمودند، پاپ کاتولیک در سال ۱۰۹۵ میلادی با ادعای اینکه دولت اسلامی مستقر در اماکن متبرکه برای مسیحیان ممانعت به عمل می‌آورد، زمینه شکل‌گیری جنگ‌های صلیبی‌ را شکل داد، این جنگ‌ها ده‌ها سال به طول انجامید، دولت‌های اسلامی –ایرانی مانند سلجوقیان در جنگ‌های صلیبی اثرگذار بودند و توانستند مسیحیان را شکست دهند.

دوران معاصر:

در دوران عثمانیان منطقه شامات تحت حاکمیت آنان بود، بعد از جنگ جهانی اول و سقوط امپراتوری عثمانی و عقد قرارداد سایکس -پیکو منطقه بین دو کشور فرانسه و انگلستان، تقسیم شد، و بعد از چند دهه کشورهای جدید سوریه، لبنان و فلسطین متولد شدند. انگلستان متولی امور فلسطین بود از یهودیان مهاجر معتقد به ایدئولوژی صهیونیسم حمایت کرد و درنتیجه بیانیه بالفور اسرائیل در ۱۹۱۷ متولد در نتیجه و قرارداد ۱۹۴۸ اعلام استقلال نمود، این مساله سرآغاز تنش در منطقه شد. باوجودآنکه ایران در از ابتدای قرن نوزده‌تا اواخر قرن ۲۰ از مؤلفه‌های قدرت بهره‌ای نداشت، حضور در منطقه محلی از اعراب نداشت، اما سایر کشورهای اسلامی تشکیل دولتی صهیونیستی در منطقه عرب و مسلمان‌نشین را برنتافتند و جنگ‌هایی بین کشورهای عربی –اسلامی و این دولت شکل گرفت.

پیشینه جنگ‌های اسرائیل با کشورهای منطقه:

جنگ ۱۹۴۸:

در سال ۱۹۴۸ قیمومت بریتانیا بر فلسطین در روز ۱۴ مه پایان یافت و در همان روز کشور اسرائیل رسماً اعلام موجودیت کرد. درست فردای آن روز، ارتش‌های کشورهای عربی و گروه زیادی از چریک‌های داوطلب عرب به محدوده کشور تازه تأسیس اسرائیل از چند جبهه حمله بردند و جنگ استقلال اسرائیل از ماه مه ۱۹۴۸ تا ژوئیه ۱۹۴۹ به طول انجامید که نهایتاً به شکست عرب‌ها منتهی شد.

جنگ ۱۹۶۷ (شش‌روزه)

در سال ۱۹۶۷ میلادی ارتش اسرائیل در پی تحریکات کشورهای عربی، طی شش روز صحرای سینا، کرانه باختری رود اردن، نوار غزه، بلندی‌های جولان( بلندی‌های گولان) و شهر قنیطره را به اشغال درآورد و بر تمام اورشلیم مسلط گردید. در پایان، اراضی تحت اداره اسرائیل به بیش از سه برابر افزایش پیدا کرد. با این جنگ حدود ۱ میلیون نفر دیگر از عرب‌های سرزمین‌های اشغال‌شده توسط اسرائیل آواره شدند و کشور اسرائیل با تسلط بر بلندی‌های جولان سوریه به ۵۵ کیلومتری دمشق نزدیک شد. قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت در پایان جنگ، اسرائیل را ملزم به تخلیه آن مناطق کرد، اما این قطعنامه تاکنون به مرحله اجرا درنیامده است.

جنگ ۱۹۷۳

کشورهای عربی در یک عملیات غافلگیرانه در سال ۱۹۷۳ اقدام به حمله به استحکامات خط بارلو واقع در شرق کانال سوئز و بلندی‌ های جولان کردند. در هنگام انعقاد قرارداد آتش‌بس، نیروهای مصری قسمت‌های شمالی ساحل شرقی کانال سوئز را به کنترل خود درآورده بودند اما ارتش اسرائیل از کانال سوئز گذشته و در خاک مصر در غرب کانال سوئز پیشروی کرده بود. در جبهه سوریه هم قسمت‌های دیگری از ارتفاعات جولان، به تصرف اسرائیل درآمد.

جنگ اسرائیل و لبنان ۲۰۰۶ (جنگ ۳۳ روزه)

در سال ۲۰۰۶ بین نیروهای اسرائیل و حزب‌الله لبنان جنگی به وقوع پیوست و دامنه آن، شمال اسرائیل و سراسر لبنان را در برگرفت و با قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت در تاریخ ۱۴ اوت ۲۰۰۶ پایان یافت.

جنایات اسرائیل علیه فلسطین: اسرائیل به عنوان غرب در خاورمیانه از هیچ ظلمی دریغ نورزیده است، این رژیم غاصب به عنوان ژاندارم به یکه تازی پرداخته در طول سال کذشته به لبنان سوریه عراق و سودان و ... حمله کرده و می کند و هیچ کشوری توان پاسخ به وی را نداشته است.

زمینه ها، ابعاد و ضرورت‌های عملیات وعده صادق

زمینه ها، ابعاد و ضرورت‌های عملیات وعده صادق

زمینه ها، ابعاد و ضرورت‌های عملیات وعده صادق

انقلاب اسلامی و تأثیرگذاری در منطقه

هم‌زمان با پیروزی انقلاب اسلامی، ارزش‌ها و ایدئولوژی انقلاب اسلامی همانند احیاء اسلام، استقلال، آزادی مقابله با استکبار و... جهان اسلام را تحت تأثیر قرارداد . یکی از مناطق جهان اسلام که تحت تأثیر قرار گرفت، منطقه شامات بود، گروهای مقاومت فلسطینی و لبنانی که نسبت به تجاوزگری صهیونیست‌ها به ستوه آمده و از دولت‌های عربی ناامید شده بودند به دنبال پشتیبانی جدید بودند که آنان را از لحاظ ارزشی و مادی حمایت نماید، ایران اسلامی در طول ۴۳ گذشته توانسته گروه‌های مقاومت را پشتیبانی هویتی، ارزشی، مادی و ... نماید. نتایج سیاست جمهوری اسلامی ایران در منطقه شامات در طول ۴۴ سال گذشته شامل موارد زیر می‌گردد.

۱- تثبیت انسجام و یکپارچگی کشور سوریه و جلوگیری از تجزیه: فشارها در طول جنگ داخلی در سوریه برای سقوط دولت بشار اسد از طرف اکثر کشورهای عرب، کشورهای غربی و مخالفان داخلی(داعش- ارتش آزاد) وجود داشت، اما درنهایت دولت بشار اسد باقی ماند و کشورهای معاند با او در حال عادی‌سازی روابط هستند.

۲- تثبیت مرزهای سرزمینی بین لبنان و اسرائیل: در طول سال‌های گذشته به‌خصوص بعد از جنگ ۲۰۰۶،حزب ا.. لبنان به‌عنوان مهم‌ترین کنشگر نظامی و سیاسی در لبنان فعالیت کرده است و توانسته اسرائیل را کنترل نماید.

۳- از بین بردن داعش، کنترل گروه های افراطی و حفظ امنیت منطقه؛

۴- حفظ موجودیت گروه‌های فلسطینی : حماس و جهاد از گروه های مقاومت از فلسطین (نوار غزه) هستند که ارتباط عمیق با ایران دارند، ایران اسلامی در احیاء و توسعه این گروه‌های مقاومت نقش اثرگذاری داشته است.

مقایسه قدرت نظامی ایران و اسرائیل

زمینه ها، ابعاد و ضرورت‌های عملیات وعده صادق

اهداف عملیات وعده صادق:

۱- پاسخ به تجاوز به سفارت ایران در دمشق و شهید شدن ۷ تن از سرداران ایرانی، شایان ذکر است اسرائیل در طول چند ماه گذشته برخی از سرداران ایرانی را در سوریه شهادت رسانده بود.

۲- حمله به دو مرکز نظامی دخیل در ترور فرماندهان سپاه قدس، فرودگاه رامون در جنوب فلسطین اشغالی در نگو (نقب) که پایگاه مبدأ شلیک موشک‌های اسرائیل است که به شهادت مستشاران ارشد ایرانی و همراهانشان منجر شد. پایگاه هوایی نواتیم در جنوب سرزمین‌های اشغالی است، این پایگاه در منطقه صحرای نقب و در نزدیکی شهر بئر السبع، برخوردار از یک باند پرواز ۳۴۰۰ متری، آشیانه و پایگاه اصلی جنگنده‌های F-۳۵ رژیم صهیونیستی است، این پایگاه از مرزهای غربی ایران، حدود ۱۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد .

۳- بازگرداندن موازنه قدرت در منطقه با برتری ایران : در نتیجه اقدامات مذبوحانه اسرائیل علیه منافع ایران در طول چند ماه گذشته، توازن قدرت در منطقه آسیب دیده و اسرائیل به دامنه حملات خود می افزود، پاسخ ایران منجر به توازن قوا و افزایش قدرت بازدارندگی ایران می شود.

۴- پاسخ به درخواست مردم در داخل کشور برای تنبیه رژیم صهیونیستی؛

۵- لزوم پاسخ از سوی ایران برای پیشگیری از حملات بعدی اسرائیل و تلاش این رژیم برای آسیب زدن به بازدارندگی ایران؛

۶- تغییر معادلات منطقه و دنیا پس از حمله ایران؛

۷- اعلام شجاعانه تنبیه متجاوز از سوی مقامات ایران؛

۸- تأکید بر اشتباه راهبردی - محاسباتی اسرائیل در حمله به کنسولگری؛

۹- تأکید بر اضمحلال نتانیاهو و تسریع در سقوط دولتش پس از حمله؛

۱۰- دفاع از مردم مظلوم غزه؛

۱۱- تأکید بر لزوم وحدت ملی جناح‌های سیاسی داخلی؛

۱۲- لزوم آمادگی محتوایی در برابر عملیات روانی دشمن و ضدانقلاب مبنی بر ناموفق بودن عملیات یا ترساندن مردم از جنگ و درگیری؛

ملاحظات حمله:

۱- عدم آسیب انسانی (به‌خصوص غیرنظامیان زنان و کودکان) ؛

۲- عدم حمله به زیرساخت‌های اقتصادی، صنعتی و شهری؛

۳- حمله باید مستقیماً از خاک ایران بدون همکاری با سایر نیروهای جبهه مقاومت صورت می‌گرفت؛

۴- موشک‌های ایران از آسمان کشورهای منطقه (عراق، سوریه و اردن) عبور کرد، با هماهنگی‌های صورت گرفته، کلیر شدن آسمان این کشور در دستور کار قرار گرفت.

۵- عدم غافل‌گیری در جنگ: یکی از ویژگی حمله، اصل غافل‌گیری دشمن است تا فرصت تصمیم‌گیری و پاسخ دشمن را به حداقل زمان ممکن برساند، اما ایران ابتدا پهبادهایی که با سرعت ۱۵۰ کیلومتر هستند را ارسال کرد، و سپس حمله موشکی آغاز شد، باوجود آمادگی و آگاهی کامل دشمن ، ایران توانست به اهداف تعیین‌شده خود دست پیدا کند.

عملیات از دیدگاه حقوق بین‌الملل:

اقدام نظامی ایران بر اساس بند ۵۱ منشور سازمان ملل متحد در خصوص دفاع مشروع در پاسخ به تجاوزهای رژیم صهیونیستی به اماکن دیپلماتیک ایران در دمشق بوده است . هرچند ایران رایزنی‌های گسترده با اعضای شورای امنیت برای اعلان بیانیه علیه اسرائیل کرده بود ولی بی نتیجه باقی‌مانده بود.

پدافند اسرائیل و کشورهای هم‌پیمان:

۱- ویژگی‌های سامانه دفاعی اسرائیل:

سامانه‌های پدافند هوایی و موشکی اسرائیل یعنی پدافندهای ضد موشک‌های بالستیک و کروز، پدافند هوایی ضد پرنده‌های بدون سرنشین و باسرنشین در سرزمین کم مساحتی مثل فلسطین اشغالی به‌وفور روی زمین کاشته شده‌اند که شامل سامانه‌های گنبد آهنین که با پرتابه‌های کوتاه برد مقابله می‌کنند،‌ سامانه فلاخن داود،‌ آرو و تاد می‌شود و در کنار آن، کمک‌هایی است که ایالات‌متحده آمریکا ، فرانسه، انگلستان و حتی اردن به آن‌ها می‌کنند و طی روزهای اخیر هم در حوزه پدافند هوایی کاملاً با آن‌ها هماهنگ بود. این امر موجب شده بود تا رژیم صهیونیستی یک دفاع عمیق و چندلایه با حمایت آمریکا از فضای هوایی عراق تا اردن و بخش‌هایی از آسمان سوریه و همین‌طور سرزمین‌های اشغالی برای خود ایجاد کند.

۲- ویژگی هوایی اسرائیل:

هواپیماهای متعددی مانند اف۱۶ و اف ۳۵ ، هواپیمای گلف استریم و حتی سوخت‌رسان‌ها در آسمان سرزمین‌های اشغالی به‌طور مداوم پرواز می‌کردند و یک دفاع هوایی متراکم و چندلایه را از لحظه ورود پرنده‌های ایران به فضای هوایی کشور عراق تا میانه اردن به عهده گرفته‌ بودند. این دفاع ضد هوایی و ضد موشکی که با پیشرفته‌ترین سامانه‌ها همراه بود، در مقابل ایران قرار داشت و عبور از این سیستم چندلایه و پیچیده کار بسیار سختی بوده است، یعنی طراحی عملیاتی که بتواند پهپادها،‌ موشک‌های کروز و بالستیک را از این فضا عبور دهد و آن‌ها را روی زمین با دقت فوق‌العاده بنشاند. علاوه بر این، اقدامات به‌هم‌پیوسته آمریکا و اسرائیل در حوزه جنگ الکترونیک می‌توانست تأثیرات تعیین‌کننده‌ای روی ابزاری که در میدان نبرد بکار گرفته شد بگذارد. این امر مستلزم آن بود تا در طراحی تاکتیکی این عملیات نبوغ خاصی به خرج داده شود. طراحی‌های مبتکرانه،‌ هوشمندانه و نوآورانه و ناشناخته برای دشمن و استفاده از ابزاری که قادر به خنثی کردن توانمندی دشمن در حوزه جنگ الکترونیک باشد و استفاده از تاکتیک‌هایی که بخشی از سامانه‌های دشمن را ناکارآمد کند، در دستور کار قرار داشت.

تاکتیک به کار گرفته‌شده در عملیات:

از جمله موشک‌هایی که به‌طور مشخص خبر از شلیک آن دادند، موشک خیبر بود. خیبر یک موشک بالستیک میان‌برد از نسل چهارم خانواده موشک‌های خرمشهر ساخت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران است. این موشک قابلیت تغییر و تصحیح مسیر در خارج از جو را دارد و به همین علت رهگیری آن توسط سامانه‌های دفاع ضد موشک بالستیک بسیار دشوار است. پیش‌تر ایالات‌متحده و فرانسه در واکنش به آزمایش این موشک، آن را «یک تهدید جدی» و همچنین نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد دانستند.

واکنش‌های جهانی:

۱- وزارت امورخارجه آمریکا حمله تلافی‌جویانه ایران به اسرائیل را محکوم کرد.

۲- انگلیس: بریتانیا به دفاع از امنیت اسرائیل ادامه خواهد داد. ریشی سوناک: من حمله بی‌ملاحظه ایران علیه اسرائیل را به شدیدترین وجه ممکن محکوم می‌کنم. ایران بار دیگر نشان داد که قصد دارد در حیاط‌خلوت خود آشوب به‌پا کند.

۳- هند: بازگشت به مسیر دیپلماسی را خواستار شد و اعلام کرد که حفظ امنیت و ثبات در منطقه حیاتی است.

۴- چین: اوضاع جاری در خاورمیانه، تازه‌ترین تبعات جنگ غزه است. دیگر هیچ‌گونه تأخیر در اجرای قطعنامه ۲۷۲۸ شورای امنیت سازمان ملل جایز نیست و درگیری و تنش باید فوراً به پایان برسد.

۵- عربستان: از همه طرف‌ها می‌خواهیم تا حداکثر خویشتن‌داری را به خرج دهند و منطقه و ساکنان آن را از خطرات جنگ در امان نگه‌دارند.

۶- قطر: خواستار توقف تنش و خویشتن‌داری شد. از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم که در راستای کاهش تنش و درگیری در منطقه تحرکاتی انجام دهد.

۷- ژاپن: حمله ایران به اسرائیل وخامت اوضاع کنونی در خاورمیانه را تشدید می‌کند و ما شدیداً این تشدید تنش را محکوم می‌کنیم.

۸- مصر: پس از پاسخ ایران به اسرائیل خواستار خویشتن‌داری حداکثری شد.

۹- اتحادیه اروپا :حملات ایران به اسرائیل را محکوم کرد. «جوزف بورل»: ما به‌شدت حمله غیرقابل‌قبول ایران به اسرائیل را محکوم می‌کنیم. حمله ایران به اسرائیل، تشدید بی‌سابقه و تهدیدی جدی برای امنیت منطقه خواهد بود.

۱۰- شورای همکاری خلیج‌فارس: از همه طرف‌ها خواست که حداکثر خویشتن‌داری را برای جلوگیری از هرگونه تشدید بیشتر که ثبات منطقه و امنیت مردم آن را تهدید می‌کند، از خود نشان دهند.

۱۱- کشورهای آمریکای لاتین ازجمله شیلی و آرژانتین نسبت به پاسخ گسترده موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل و وضعیت کلی در خاورمیانه ابراز نگرانی کردند.

۱۲- مکزیک: استفاده از زور در روابط بین‌المللی را محکوم می‌کند و از همه طرف‌ها می‌خواهد که به دنبال راه‌حل‌های مسالمت‌آمیز برای جلوگیری از تعمیم یافتن درگیری در خاورمیانه باشند.

شورای امنیت بعد از تشکیل جلسه در موردحمله ایران به اسرائیل، بدون هیچ‌گونه بیانیه‌ای، به جلسه خود پایان داد. با توجه به واکنش‌های صورت گرفته در سه جبهه آمریکا، اروپا و سایر کشورهای جهان، ایران با دیپلماسی فعالی که داشته توانسته افکار عمومی جهان را به‌خوبی مدیریت نماید.

سناریو پیش رو:

‌۱- آمریکا، کشورهای غربی متحد و کشورهای منطقه، اسرائیل را تحت‌فشار قرار می‌دهند تا اقدام تلافی‌جویانه جدی انجام ندهد و به‌صورت یک پروپاگاندای تبلیغاتی، حملات ایران را ناموفق و اصابت‌ موشک‌ها را سطحی جلوه دهد، افکار عمومی جهان را با خود همراه نماید، فضای دیپلماتیک را به‌سوی محکومیت ایران سوق دهد و تحریم هایی علیه ایران صورت پذیرد.

۲- اسرائیل آمریکا را قانع می‌سازد، اقدام تلافی‌جویانه انجام می‌دهد، یکی از مراکز هسته ای و یا مراکز نظامی ایران توسط جنگنده‌های اف ۳۵ بمباران می‌گردد. شایان ذکر است جنگنده اف ۳۵ با یک‌بار سوخت‌گیری در حدود ۱۵۰۰ کیلومتر مسافت طی می‌کند، مسافت اسرائیل به مراکز هسته‌ای ایران به‌صورت رفت‌وبرگشت ۳۰۰۰ کیلومتر است، ازاین‌رو این جنگنده باید در آسمان و یا بر روی زمین یک‌بار سوخت‌گیری کند که در دام پدافند ایران قرار می‌گیرد و امکان انهدام آن وجود دارد. شایان‌ذکر است آمریکا بمب‌های سنگرشکن و بتن شکن برای مقابله با تونل‌های حماس به اسرائیل داده است، که به‌احتمال بسیار زیادی تعدادی از آنان را در اختیار اسرائیل است. این تجهیزات می‌تواند به مراکز هسته‌ای ایران در زیرزمین خساراتی وارد نماید. بی‌شک ایران این اقدام اسرائیل را به نحو جدی‌تری تلافی خواهد کرد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha