دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024

طلاب بوشهری در طرح دانش افزایی بین المللی حوزه علمیه استان بوشهر، با کشورهای منطقه مغرب عربی آشنا شدند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از بوشهر، سيد حسن عصمتي، در مراسم دانش افزایی حوزه علمیه بوشهر، هدف از برگزاری این طرح را انتقال نگاه بین المللی به بدنه حوزه عنوان کرد، و اظهار داشت: برگزاری این دوره های آموزشی در دانش افزایی روحانیون بسیار تاثیرگذار است.

رايزن فرهنگي سابق ايران در تونس ، به بیان ضرورت زبان آموزی و آشنایی با کشورهای منطقه مغرب عربی اشاره کرد، و اظهار داشت: مغرب عربی اصطلاحی است که در سال 1989 میلادی بر پنج کشور مغرب، لیبی، تونس، موریتانی و الجزایر اطلاق می شود که جمعیت این کشورها از 385 میلیون جمعیت مسلمان موجود در جهان عرب، حدود 90 میلیون نفر است.

وی افزود: این کشورها تقریبا 42 درصد از مساحت جهان عرب را تشکیل می دهند.

عصمتی ادامه داد: این پنج کشور علی رغم وحدتی که در اصطلاح جغرافیایی دارند اما از نظر سیاسی و فرهنگی و همچنین روحیات، تفاوت های جدی بین آنها مشاهده می شود.

وی در ادامه به نگاه تاریخی این کشورها و اصطلاح "آفریقیه" اشاره کرد، و بیان داشت: اصطلاح "آفریقیه" از ترابلس لیبی تا پنجه مراکش می باشد که این منطقه را در گذشته آفریقیه نامیده اند.

عصمتی به کلیات مشترک بین این پنج کشور و دلیل اصلی شکل گیری اتحادیه مغرب عربی اشاره کرد، و بیان داشت: شکل گیری این اتحادیه حرکت اصلاحی بود که در این کشور ها بر علیه استعمار فرانسه راه افتاد و کم کم این کشورها را با یکدیگر متحد کرد گرچه این اتحادیه، اتحادیه ی قوی نیست.

نماینده سابق فرهنگی ایران در کشور تونس، در ادامه به بحث نژادی این پنج کشور پرداخت، و خاطرنشان کرد: به لحاظ نژادی این کشورها عرب و امازیق یا بربر هستند.

وی اضافه کرد: بربر اصطلاحی است که فرانسوی ها به آنها داده اند و بعد از ورود اسلام، به دلیل زاد و ولد زیادی که اعراب داشتند این امر باعث شد تا نژاد موجود بیشتر نژاد عرب باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha