دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/روش شناسی اجتهاد، فقط مخصوص فقه نیست، بلکه علوم دیگر مانند اصول نیز نیازمند روش شناسی است چون این علم در معرض لغزش زیادی است و کسانی که بدون روش، حرف هایی زده اند علم را تخریب و موجب ضرر اجتهاد در حوزه شده اند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مبلغی، صبح امروز در مراسم رونمایی از مجله روش‌شناسی اجتهاد با بیان اینکه علم بدون روش شکل نمی گیرد و هر علمی نیز روش خود را دارد و یکی از وجوه تمایز علوم تفاوت های روشی است گفت: باید میان روش و روش شناسی تفکیک قایل شویم، زیرا هیچ عالمی نیست که در تولید گزاره های علمی از روشی استفاده نکند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با بیان اینکه شناخت روش عالمان روش شناسی است  و هر اعمال روشی، روش شناسی نیست  افزود:  ممکن است عالمی روشی داشته باشد اما خود آگاه به روش شناسی نباشد.

وی عنوان کرد: علمای  و مراجع گذشته مانند امام راحل و در فقه روش خاصی داشتند اما دلیلی نیست که این عالما قبل از اعمال روش، مطالعه روشی داشته  و یا مباحث روشی داشته اند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: روش شناسی ممکن است به صورت هنجاری رخ دهد و لزوما توصیفی نیست که این نوع تلاش هم نامش روش‌شناسی است.

وی بیان داشت: اعمال روش شناسی به معنای کنار گذاشتن روش های کنونی نیست بلکه می توان ابعاد منقح تری را بر آن اضافه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی در ادامه به فواید روش شناسی اشاره و اظهار داشت: یکی از فواید روش شناسی کم کردن هزینه ها برای آموزش و آموختن است، و دانش پژوه، تفاوت های معنادار میان روش عالمان را می تواند استنباط، فهم و ارزیابی کند.  

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: اگر فقه را کسی با نگاه روشی بیاموزد، سریعتر مجتهد می شود  چون مجتهد کسی است که بتواند حرفها را با صراحت بزند. با روش شناسی نظام آموزشی سبکتر و چابکتر و سریعتر می شود و دیگر فائده آن این است که قدرت ابتکار و ابداع  را افزایش می دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی گفت: دلیل آن این است که انسان می تواند موضعگیری درستی داشته باشد و  حرف های جدیدی هم بزند چون حرف جدید و تولید اندیشه در گرو داشتن روش است.

منتخب خبرگان رهبری با بیان اینکه به وسیله روش شناسی توسعه علم به معنای واقعی صورت می گیرد گفت:  توسعه تراکمی فیزیکی توسعه نیست، مانند تورمی که در علم اصول رخ داده و در حالی که توسعه به معنای فربه سازی فارغ از محتوا نیست و باید دارای محتوا باشد و چیزی که می تواند دانش را به نیازهای زمانه بکشاند آگاه بودن به روش علم و روش های مطرح در علم است، بنابراین توسعه معنادار و محتوادار و امکان ابداع و ابتکار در علم براساس روش شناسی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مبلغی  اظهار داشت: متاسفانه روش‌شناسی در حوزه ضعیف است، با وجود اینکه روش های قوی وجود دارد اگر به روش شناسی غنا نبخشیم جریان ابداع زمانی طولانی خواهد یافت و ممکن است یک قرن بگذرد و علم تکان بخورد.

وی روش شناسی را از ضروریات  حوزه در عرصه اجتهاد برشمرد و عنوان کرد: نگاه های روشی عمیقی در علوم مختلف مانند فقه و تفسیر در حوزه حیرت آور است ولی تبدیل آن به علم روش شناسی مسئله دیگری است که باید در حوزه تقویت شود.

 رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: دلیل آن این است  اگر روش شناسی صورت گیرد تضمینی برای پاسخ گویی علوم به  نیازها و سؤلات روز دنیا است.

وی عنوان کرد: روش شناسی اجتهاد، فقط مخصوص فقه نیست، بلکه علوم دیگر مانند اصول نیز نیازمند روش شناسی است  چون این علم در معرض لغزش زیادی است و کسانی بدون روش، حرف هایی زده اند علم را تخریب و  موجب ضرر اجتهاد  در حوزه شده اند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha