چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
دکتر علی سروری مجد- دبیر جایزه جهانی گوهرشاد

حوزه/ دبیر جایزه جهانی گوهرشاد از اهدای اولین دوره این جایزه به ۸ تن بانوان فرهیخته و نیکوکار جهان اسلام، ۱۰ شهریورماه در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و در جوار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج(ع) خبر داد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، دکتر علی سروری مجد، امروز در جمع خبرنگاران، در باغ موزه ملک تهران با اعلام این خبر، گفت: مقام معظم رهبری در حکم انتصاب حجت الاسلام والمسلمین رئیسی به عنوان تولیت آستان قدس رضوی بر گسترش فرهنگ و معارف اهل بیت اطهار(ع) در سطح جهانی تاکید کردند و جایزه جهانی گوهرشاد یکی از اقداماتی است که تحقق این امر را دنبال می کند.

وی با اشاره به سابقه 600 ساله مسجد جامع گوهرشاد در حرم مطهر رضوی، تصریح کرد: این مسجد نمادی از تمدن و هنر اسلامی و فرهنگ نیکوکاری است که به همت بانو گوهرشاد بنا شده و در جوار مضجع نورانی حضرت رضا(ع) می درخشد.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد با بیان اینکه مسجد گوهرشاد حاوی پیام های بسیاری است، افزود: بانو گوهرشاد با اینکه جزو شیعیان دوازده امامی نبودند، اما عشق و ارادت ویژه ای به حضرت رضا(ع) و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) داشته و با بنای این مسجد، مراتب ارادت خود را به نمایش گذاشتند.

سروری مجد با اشاره به هنردوستی و فرهیختگی بانو گوهرشاد، اظهار کرد: یکی از نکات برجسته ای که در شخصیت گوهرشاد و بنای مسجد جامع گوهرشاد به وضوح خودنمایی می کند و ما نیز به دنبال ترویج و گسترش آن در جایزه جهانی بانو گوهرشاد هستیم، مسئله وحدت و تقریب مذاهب اسلامی است.

وی، فرهیختگی، عشق و علاقه به خاندان عصمت و طهارت و تلاش در راستای بسط و نشر معارف قرآن کریم و اهل بیت(ع) را به عنوان سه ویژگی بارز شخصیت گوهرشاد برشمرد و اظهار کرد: بر این اساس جایزه جهانی تجلیل از بانوان فرهیخته و نیکوکار به نام این بانوی خدمتگزار حضرت رضا(ع) نامگذاری شده است.

دبیر جایزه جهانی گوهرشاد در ادامه به تشریح رویکردهای اجرایی این جایزه پرداخت و گفت: بعد از تصمیم گیری در خصوص برگزاری این برنامه، شیوه نامه ای با تمرکز بر بانوان نیکوکاری که به حضرت رضا(ع) خدمات ارزنده داشته اند، تبیین و 8 عرصه ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، عمران، خدمات پزشکی، خدمات آموزشی، پژوهشی و علمی، فعالیت های فرهنگی و هنری و امور مدیریتی به عنوان جنبه های گوناگون نیکوکاری احصا شد.

وی افزود: در مرحله بعد رزومه بانوان بسیاری در قالب 14 جلسه کارشناسی مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت و در نهایت 8 بانوی فرهیخته و نیکوکار به عنوان برگزیدگان اولین دوره این جایزه انتخاب شدند که از این تعداد 4 نفر غیر ایرانی هستند.

سروری مجد از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مجمع جهانی اهل بیت(ع)، مجمع تقریب مذاهب اسلامی، بنیاد بین المللی امام رضا(ع)، جامعة المصطفی العالمیه، سپاه پاسداران، بسیج مستضعفین، مجمع خیرین مدرسه ساز و ... به عنوان منابع اطلاعاتی شناسایی بانوان فرهیخته و نیکوکار یاد و عنوان کرد: مراسم ویژه اهدای اولین دوره این جایزه، همزمان با ماه ذی القعده و ایام زیارتی حضرت رضا(ع)، از ساعت 10 صبح روز چهارشنبه همین هفته در مشهد مقدس، تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی و در جوار مرقد مطهر ثامن الحجج(ع) برگزار می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha