جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دادگاه

حوزه/ اختلافات خانوادگی بین زن و شوهر چه با بهانه های واهی و چه با علت های موجه، علاوه بر هزینه های مادی و معنوی برای زوجین و اجتماع، موجب اتلاف زمان های زیادی حتی هفته ها یا ماه ها در دادگاه های خانواده گشته است؛ قرآن کریم در یک آیۀ شریفه کم هزینه ترین راه حل را برای این مُعضل بیان فرموده است:

به گزارش سرویس علمی و فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، حجت الااسلام والمسلمین قرائتی ضمن تفسیر آیه ای از قرآن کریم، راه اصلاح اختلافات زن و شوهر را تبیین نمود.

 «وَ إِنْ خِفْتُمْ شِقاقَ بَيْنِهِما فَابْعَثُوا حَكَماً مِنْ أَهْلِهِ وَ حَكَماً مِنْ أَهْلِها إِنْ يُريدا إِصْلاحاً يُوَفِّقِ اللَّهُ بَيْنَهُما إِنَّ اللَّهَ كانَ عَليماً خَبيراً»

و اگر از جدايى و شكاف ميان آن دو (همسر) بيم داشته باشيد، يك داور از خانواده شوهر، و يك داور از خانواده زن انتخاب كنيد (تا به كار آنان رسيدگى كنند). اگر اين دو داور، تصميم به اصلاح داشته باشند، خداوند به توافق آن ها كمك مى‏كند؛ زيرا خداوند، دانا و آگاه است (و از نيّات همه با خبر است).

(سوره نساء 35)

اين آيه، براى رفع اختلاف ميان زن و شوهر، و پيشگيرى از وقوع طلاق، يك دادگاه خانوادگى را با امتيازات زير مطرح مى‏كند:

1. داوران، از هردو فاميل باشند تا سوز، تعهّد و خيرخواهى بيشترى داشته ‏باشند.

2. اين دادگاه، نياز به بودجه ندارد.

3. رسيدگى به اختلاف در اين دادگاه، سريع، بدون تراكم پرونده و مشكلات كارِ ادارى است.

4. اسرار دادگاه به بيگانگان نمى‏رسد و مسائل اختلافى در ميان خودشان مى ‏ماند.

5. چون داوران از خود فاميل هستند، مورد اعتماد طرفين مى ‏باشند.

براى حل همه مشكلات، انتخاب داور جايز است. امام باقر عليه السلام در پاسخ اعتراضى كه به پذيرش حكميّت در صفّين براى حضرت على عليه السلام بود اين آيه را تلاوت فرمودند.

(تفسير نورالثقلين و احتجاج طبرسى، ج 2، ص 58)

از امام صادق عليه السلام درباره‏ى «فَابْعَثُوا حَكَماً...» سؤال شد، حضرت فرمود: حَكَمين نمى‏توانند به طلاق و جدايى حكم كنند، مگر آن كه از طرفين اجازه داشته ‏باشند.

(كافى، ج 6، ص 146)

منبع: چهار صد نكته از تفسير نور، ص: 176-175- حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha