جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
158

حوزه/ معاون پژوهش حوزه های علمیه گفت: طلاب و روحانیون می بایست توانایی تفهیم جامع گزاره های دینی را داشته باشند و به دین با نگاه اجتهادی و کارآمد بنگرند؛ یعنی اجتهاد را در همه ی بخش های دین، روش قرار دهند.

به گزارش خبرنگار خبر گزاری «حوزه» از یزد، حجت الاسلام و المسلمین سید علی عماد، در آیین افتتاحیه کارگاه آموزش پژوهش محور ویژه اساتید و معاونین پژوهشی مدارس علمیه استان یزد، در مدرسه علمیه عالی نواب مشهد مقدس، با اشاره به جایگاه پژوهش در حوزه، گفت: حوزه علمیه سه وظیفه کلان " نگاه اجتهادی و کارآمد به دین"، "انتقال دین به شکل درست به مردم(تبلیغ جامع) و  به فعلیت رساننده آموزه های دینی در جامعه(مدیریت جامع، " را بر عهده دارد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه در تشیریح سه وظیفه کلان حوزه ها، ادامه داد: حوزه های علمیه و طلاب ابتدا می بایست دین را روز آمد، منطقی و روشمند آموخته و درک کنند.

وی اضافه کرد: طلاب و روحانیون می بایست توانایی تفهیم جامع گزاره های دینی را داشته باشند و به دین با نگاه اجتهادی و کارآمد بنگرند؛ یعنی اجتهاد را در همه ی بخش های دین، روش قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلمین عماد، در توضیح دومین وظیفه طلاب و حوزه های علمیه یعنی تبلیغ جامع دین، تصریح کرد: طلاب می بایست آنچه که در حوزه ها و مدارس علمیه آموخته اند را به شکل درست به مردم منتقل کنند.

معاون پژوهش حوزه های علمیه، با تبیین مدیریت جامع به عنوان سومین وظیفه حوزه و طلاب، خاطرنشان کرد: مدیریت جامع در مباحث دینی به گونه ای باید باشد که آموزه های دینی به مرحله ی انجام برسد.

*لزوم آموزش پژوهش محور

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اهداف کلان حوزه های علمیه و طلاب به ویژه هدف اول که همان درک دین به صورت کارآمد است، آموزش حوزه می بایست پژوهش محور باشد، به گونه ای که فهم دقیق محتوای آموزشی با روشی کارآمد صورت پذیرد و همچنین اخلاق بنیاد حوزه ها باشد.

*چند پرسش مهم

معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور افزود: نظام آموزشی ما به آسیب هایی مبتلاست از جمله این که ذهن طلاب در طول دوران تحصیل، انباشته از مطالبی است که در دوره ای به آن ها القاء می شود، بدون این که به این سئوالات بنیادین توجه داشته باشیم که اصلا هدف از این نظام آموزشی چیست؟ نیروهای انسانی را در چه زمینه هایی تربیت کنیم؟ محتوای لازم برای هر کدام از این نیروها کدام است؟ مدت زمان لازم برای تربیت نیروها چه قدر است؟ و...

وی، راهکارحل  این مشکلات را در نقش اساتید دانست و اضافه کرد: برای رفع این مشکلات، نقش استاد مهم است. اگر استاد بتواند شاگردان را پژوهش محور تربیت کند، بسیاری از مشکلات حل می شود.

* سه وظیفه مهم استاد

حجت الاسلام والمسلمین عماد در بخش پایانی سخنان خود به سه وظیفه مهم استاد نسبت به طلاب اشاره کرد و گفت:  اساتید می بایست طلبه ها را با "رسالت حوزوی"، "وظیفه طلبگی" و همچنین با "نیازهای جامعه" کاملا آشنا کنند و از این طریق، انگیزه های طلاب را برای تحصیل تقویت کنند.

*ضرورت تقویت روحیه پرسشگری

معاون پژوهش حوزه های علمیه تصریح کرد: اساتید روحیه تحقیق و پژوهش را در طلبه زنده کنند و به طلبه بفهمانند که بدون دلیل مطلبی را نپذیرد و روحیه پرسشگری داشته باشد .

وی در خصوص سومین و آخرین وظیفه اساتید گفت: اساتید باید اقدام به راهبردی فعالیت های علمی-آموزشی و پژوهشی طلاب کنند که البته باید دانست که پژوهش خوب بدون آموزش خوب امکان پذیر نیست، لذا طلبه ای می تواند محقق خوبی شود که در آموزش و فهم، جدی باشد.

*تقدیر از حمایت های معاونت پژوهش حوزه

حجت الاسلام جواد آذر پیوند، کارشناس پژوهش حوزه علمیه استان یزد نیز در این جلسه از حجت الاسلام و المسلمین عماد، معاون پژوهش حوزه های علمیه کشور و تلاش های مجموعه معاونت پژوهش به خاطر کمک به برگزاری این کارگاه آموزشی تقدیر و تشکر کرد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha