دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۷ شوال ۱۴۴۵ | May 6, 2024
عماد

حوزه/ بیش از 150 مرکز پژوهشی و 125 نشریه علمی دینی در حوزه های علمیه فعال هستند که به صورت کامل توسط پژوهشگران حوزوی اداره می شوند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،حجت الاسلام و المسلمین عماد، در دیدار با آیت الله مومن عضو خبرگان رهبری، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان، به ارائه گزارشی از فعالیت های معاونت پژوهش در جهت گسترش فرهنگ پژوهش در حوزه پرداخت.

وی با اشاره به راهکارهای ارتقاء سطح پژوهش در حوزه های علمیه گفت: برای اینکه فرهنگ پژوهشگری در حوزه گسترش یابد لازم است طلاب از همان دروس مقدماتی سطح یک و دو، با مبانی پژوهش و پژوهشگری آشنا شوند.

حجت الاسلام و المسلمین عماد ادامه داد: برای اینکه ظرفیت حوزه های علمیه به پژوهش و تحقیق نزدیک تر شود و همه این ظرفیت در عرصه تحقیق هم فعال باشند، باید فرهنگ پژوهش و مقدمات آشنایی طلاب جوان با پژوهشگری در همین دوره سطح آماده شود.

معاون پژوهش حوزه های علمیه، آشنایی طلاب با روش مطالعه دقیق، چکیده نویسی، شناسایی منابع دسته اول و دوم و طبقه بندی منابع را از الزامات آشنایی طلاب با پژوهش دانست و اظهار داشت: در این زمینه لازم است طلاب جوان ضمن یادگیری این مطالب تمرین کنند و آرام آرام در سطح یک و دو با راهنمایی  و کمک اساتید به عرصه پژوهشگری وارد شوند،به گونه ای که وقتی به سطح سه می رسند، توانایی نگارش یک پایان نامه خوب را داشته باشند.

* پژوهش استاندارد مبتنی بر آموزش دقیق است

حجت الاسلام و المسلمین عماد در ادامه به نقش آموزش در این زمینه اشاره کرد و بیان داشت این فرهنگ را باید  جا بیاندازیم که پژوهش استاندارد مبتنی بر آموزش استاندارد و دقیق است. به تعبیری اگر یک پژوهشگر با همه موجودی های علم آشنا نباشد نمی تواند بگوید یک پژوهشگر خوب است.

وی در بخش دیگر سخنان خود به برگزاری جشنواره علامه حلی اشاره کرد و اظهار داشت: جشنواره علامه حلی نیز با هدف آشنایی طلاب زیر 31 سال با پژوهش و پژوهشگری راه اندازی شده است که طلاب بتوانند تحقیقات، پایان نامه ها و مقالات خود را در معرض داوری قرار دهند.

حجت الاسلام و المسلمین عماد در ادامه آماری از مراکز و نشریات حوزوی ارائه کرد و ابراز داشت: بیش از 150 مرکز پژوهشی و 125 نشریه علمی دینی در حوزه های علمیه فعال هستند که به صورت کامل توسط پژوهشگران حوزوی اداره می شوند. تعداد قابل توجهی از فضلای حوزه در این مراکز در تولید پژوهش اعم از کتاب، مقاله، مجلات و .... نقش دارند که خروجی آنها در طول سال بیش از 1000 عنوان کتاب است.

در ادامه این نشست آیت الله مومن به بیان نکات و راهکارهایی در زمینه ترویج فرهنگ پژوهش پرداخت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha