جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
 حضور آیت الله العظمی نوری همدانی در آذربایجان

حوزه/ رایزن فرهنگی ایران در باکو، با اشاره به دستاوردهای سفر آیت الله العظمی نوری همدانی به جمهوری آذربایجان گفت: این سفر، اتحاد مسلمانان را در پی داشت.

دکتر سید ابراهیم ابراهیمی رایزن فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان در مصاحبه با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» با اشاره به سفر 5 روزه حضرت آیت الله نوری همدانی به جمهوری آذربایجان گفت: این سفر با استقبال رئیس اداره مسلمانان قفقاز همراه شد و سفر بسیار خوب و بابرکتی بود و همانطور که معظم له تاکید کرده بودند، این سفر باعث اتحاد و هماهنگی بین مسئولین جمهوری اسلامی ایران در آذربایجان و اتحاد بین مسلمانان شد.

وی یادآور شد: حضرت آیت الله نوری همدانی در سفر کوتاه مدت خود به جمهوری آذربایجان از مسجد تازه پیر و مسجد جدیدالاحداث حیدر در باکو که بزرگترین مسجد منطقه قفقاز است دیدن کردند و همچنین مرقد بی بی حکیمه خواهر امام رضا علیه السلام و بی بی رحیمه در ناردران را زیارت کردند و سفر کوتاهی نیز به شهر گنجه داشتند که بازدید از مقبره نظامی گنجوی و بازدید از مسجد شاه عباس در شهر گنجه و زیارت مرقد امامزاده سید ابراهیم فرزند امام باقر علیه السلام از برنامه های سفر به گنجه بود.

استقبال پرشور هزاران نفر در "ناردران"

رایزن فرهنگی ایران در باکو با اشاره به دیدار حضرت آیت الله نوری همدانی با رئیس اداره مسلمانان قفقاز و جمعی از نمایندگان مجلس ملی آذربایجان و همچنین دیدار با ایرانیان مقیم باکو گفت: سفر ایشان به ناردران که مرقد بی بی رحیمه خواهر امام رضا علیه السلام در آن قرار دارد، مورد استقبال پرشور هزاران تن از جمعیت ناردران قرار گرفت که حال و هوای ایران و استقبال مردم ایران از مراجع عالیقدر تشیع را در ذهن ها متبادر می کرد.

انعکاس در رسانه های آذربایجان

وی در خصوص انعکاس این سفر در فضای رسانه ای آذربایجان گفت: همانطور که این سفر در رسانه های ایران بازتاب خوبی داشت، در رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب جمهوری آذربایجان از جمله رادیو تلویزیون رسمی و روزنامه های کثیر الانتشار این کشور انعکاس بسیار خوبی داشت و مورد استقبال مردم و مسئولین آذربایجان قرار گرفت.

ابراهیمی اهمیت دیپلماسی دینی در شرایط کنونی را یادآور شد و گفت: دیپلماسی فرهنگی در کنار دیپلماسی دینی و عمومی یکی از اصول سیاست های خارجی و فعال همه کشورهای اسلامی است ولی در جمهوری اسلامی ایران که یک کشور دینی و شیعی است و در همه جای دنیا با عنوان یک کشور دینی شناخته می شود، دیپلماسی دینی جایگاه بالایی دارد.

نقش دیپلماسی دینی در معرفی اسلام ناب محمدی حضور آیت الله العظمی نوری همدانی در آذربایجان

وی افزود: در حال حاضر مردم کشورهای اسلامی و حتی کشورهای  غیراسلامی مانند هندوستان از فقها و مراجع و مسئولان انتظار دارند که در عرصه های دینی به آنها کمک کنند و اکثر مردم شیعه جهان از مراجع معظم تقلید در جمهوری اسلامی ایران تقلید می کنند و حتی غیر شیعیان نیز احترام ویژه ای برای مراجع شیعه قائل هستند و علمای بزرگوار می توانند از طریق دیپلماسی دینی در رساندن پیام آزادی بخش اسلام و پیام مکتب اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام به جهانیان نقش ایفا کنند و ما هم این سفر را در همین راستا ارزیابی می کنیم.

رایزن فرهنگی ایران در باکو خاطر نشان کرد: دیدارهای مراجع شیعه با مردم مسلمان اعم از شیعه  و سنی این پیام را به طور مستقیم می رساند که اولا اسلام و جمهوری اسلامی ایران خواهان صلح و برادری و همبستگی بین مسلمانان هستند و ثانیا موضع واحدی در برابر امپریالیسم جهانی و دشمنان دست ساز غرب مانند داعش و بوکو حرام دارند همچنان که حضرت آیت الله نوری همدانی نیز در این سفر بر اتحاد مسلمانان از یکسو و مقابله با دشمنان از سوی دیگر تاکید داشتند.

شور و شوق مردم برای دیدار با مرجع شیعی

وی ملاقات مردم با نادران را از جذاب ترین حاشیه های سفر آیت الله نوری همدانی به جمهوری آذربایجان دانست و بیان کرد: گستردگی حضور مردم و شور و شوق آنان قابل انعکاس در رسانه ها نبود و حتی دوربین های صداوسیما موفق نشدند آن شور و شوق و ازدحام و علاقه مردم برای دیدار با یک مرجع شیعی را به نمایش بگذارند.

ابراهیمی گفت: همچنین شیخ الاسلام پاشازاده و روحانیون آذربایجان چه در گنجه و چه در باکو آرزو و درخواست داشتند که مراجع عظام به ویژه مقام معظم رهبری به باکو سفر کنند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha