پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
علامه طباطبایی

حوزه/ همه اساتید و بزرگان به سهم خود در معرفی اسوه هایی چون علامه طباطبایی نقش و رسالتی بر عهده خود می دانند که حقاً و انصافاً در این راستا تلاش می کنند، اما باید این تلاش ها هدفمندتر و پررنگ تر شود.

خبرگزاری«حوزه»، اشاره؛ سه شنبه شب لغایت پنج شنبه شب هفته جاری ، دوازدهمین همایش اساتید تفسیر قرآن حوزه علمیه قم به همت مجمع عالی تفسیر در دارالقرآن علامه طباطبایی(ره) با سخنرانی برخی از علما و به خصوص مراجع عظام تقلید و حضور گسترده اساتید و قرآن پژوهان حوزوی برگزار شد.

در حاشیه برپایی این همایش فرصتی دست داد تا با تنی چند از اساتید حوزه درباره لزوم معرفی و تبیین شخصیت اعاظم حوزه های علمیه از جمله مفسر کبیر قرآن کریم، حضرت استاد علامه طباطبایی(ره) گفتگو کرده و راهکارهای آنان درباره چگونگی این مساله را جویا شویم.

آنچه در ادامه می آید، دیدگاه این اساتید است که آن ها را با خبرنگار خبرگزاری حوزه در میان گذاشته اند؛

به وجود علامه طباطبایی ها بر خود می بالیم

حجت الاسلام و المسلمین حسن معلمی ، استاد حوزه و عضو مجمع عالی تفسیر قرآن کریم با بیان این که حوزه های علمیه به وجود بزرگانی چون علامه طباطبایی بر خود می بالد، اظهار داشت: هدف ما در مجمع عالی تفسیر این بوده که مجموعه ای ایجاد شود تا پاتوقی برای همه اساتیدی باشد که در حوزه تفسیر به فعالیت مشغول هستند.

وی افزود: در واقع این مجمع تشکلی در کنار دیگر موسسات و مراکز علمی و پژوهشی حوزه نیست، بلکه پاتوقی است برای این که همه این ها را دور خود جمع کرده و کارهای متفاوت و در عین حال پرخیر و برکتی را سامان دهد از جمله تجلیل از بزرگانی همچون علامه طباطبایی(ره) که به یقین حق بزرگی بر گردن جامعه ما به ویژه حوزویان دارند.

توسعه دروس تفسیری با استفاده از همه ظرفیت ها

عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ره) همچنین با تاکید بر لزوم تربیت و پرورش اساتید و محققان تفسیری با کمک همه مراکز و ظرفیت های حوزوی گفت: هدف در واقع این بوده که به حول و قوه الهی

بتوانیم یک نهضت تفسیری در حوزه راه بیندازیم که البته الحمدالله در حال حاضر حدود 400 کرسی درس تفسیر در حوزه علمیه قم ایجاد شده است.

وی افزود: همه اساتید و بزرگان به سهم خود در معرفی اسوه هایی چون علامه طباطبایی نقش و رسالتی بر عهده خود می دانند که حقاً و انصافاً در این راستا تلاش می کنند، اما باید این تلاش ها هدفمندتر و پررنگ تر شود.

رسانه ها آثار علامه طباطبایی را معرفی کنند

حجت الاسلام و المسلمین یوسف نصیری از اساتید حوزه علمیه قم نیز با تاکید بر نقش انکارناپذیر برگزاری این همایش ها در راستای معرفی اعاظم و اسوه های حوزه خاطرنشان کرد:

این نشست ها و همایش ها که در آن اساتید و مراجع بزرگوار به بیان سخنان و رهنمودها می پردازند بسیار مفید و موثر است و به هر حال باید تلاش کرد تا آثار به خصوص تفسیر گرانسنگ المیزان علامه طباطبایی (ره) به جامعه به خصوص نسل جوان هر چه بیشتر و بهتر معرفی شود.

وی یادآور شد: به ویژه رسانه ها و مطبوعات باید در این زمینه فعال تر شده و آثار ماندگار علامه را به جامعه معرفی کنند.

شناساندن علامه طباطبایی خدمت به قرآن است

حجت الاسلام و المسلمین رضوان علی مصیبی  از اساتید سطوح عالی و مفسر قرآن کریم گفت: همان طور که حضرت آیت الله جوادی آملی گفتند؛ یکی از راه های زنده نگه داشتن قرآن در جامعه تجلیل و یادکردن از بزرگانی است که در زمینه قرآنی تلاش کرده و مطالب بدیع و جامعی را به جامعه بیان کرده اند که قطعاً یکی از بهترین آن علامه طباطبایی است.

رجوع به قرآن، راه تحول و هدایت است

وی همچنین با بیان این که راه تحول در حوزه از قرآن باید شروع شود، اظهار داشت: این قرآن است که می تواند انسان را متحول کند و انسان متحول قادر خواهد بود جامعه خود را به سمت تحول مطلوب سوق دهد؛ بنابر این هم از جهت علمی ما باید بر قرآن تکیه کنیم و هم از جهت سبک زندگی ، چرا که رفتار و گفتار وقتی قرآنی شود آن وقت مردم جذب معارف الهی می شوند .

رمز محبوبیت علامه طباطبایی(ره)

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد باقر رضوی حایری ، معاون آموزش مدرسه عالی فیضیه و دارالشفا و استاد سطوح عالی حوزه نیز با بیان این که کتاب شریف المیزان از جمله مهم ترین تراث علمی حوزه های علمیه به شمار می رود، گفت: حضور مراجع عظام تقلید و بزرگان در این گونه همایش ها و تجلیل از علامه طباطبایی(ره) یک درس است برای ما حوزویان که بدانیم این عالم بزرگوار در پرتو اخلاص و کار برای خدا بوده که به چنین جایگاه ماندگاری دست یافته است و محبوب حوزویان و عامه مردم شده است.

وی افزود: البته قدم های بسیار خوبی در زمینه معرفی مطلوب چنین شخصیت هایی به جامعه برداشته شده اما هنوز کارهای زیادی باقی مانده که عزم و اراده بیشتر حوزویان و مراکز و نهادهای حوزوی را می طلبد.

گرامیداشت یاد بزرگان مطلوب خدا و معصومین است

حجت الاسلام و المسلمین جواد محدثی از نویسندگان صاحب قلمان شهیر حوزوی نیز با ابراز خرسندی از برگزاری این همایش ها در راستای معرفی شخصیت و قلم و آثار علامه طباطبایی(ره) ابراز داشت:

ذکر و یاد یک مقوله بسیار مهمی است به طوری که خدای متعال اولین ذاکر و یادکننده انبیا و اولیا و همه کسانی است که در مسیر اقامه حق و احیای آن گام برداشته اند و همچنین علاوه بر کلام وحی، به این مقوله حضرات معصومین (ع) نیز توجه زیادی داشته اند.

ضرورت آشنایی نسل جوان با بزرگان حوزه

وی خاطرنشان کرد: گرامیداشت علما در قالب این همایش ها اولاً نام آن ها را جاودانه می سازد و ثانیاً هم این که نسل هایی که در دوره های بعد می آیند و خیلی آن زمان را درک نکرده و آشنایی ندارند به سبب برگزاری همین همایش ها و خاطرات و طرح آثار علمی می توانند با ابعاد گوناگون شخصیت و رفتار وسلوک آن ها آشنا شوند ، ضمن آن که به این طریق همچنین انتقال تجارب به نسل های بعدی صورت می گیرد.

حجت الاسلام و المسلمین محدثی در خاتمه گفت: به هر حال بنده به سهم خود وظیفه می دانم به همه دست اندرکاران و بانیان این همایش خدا قوت عرض کرده و آرزوی مداومت این گونه محافل نورانی و ارزشمند را داشته باشم.

گزارش از: سید محمد مهدی موسوی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha