جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
کتاب روابط انسانی در مدیریت اسلامی

حوزه/ در مدیریت اسلامی انگیزه های فردی و گروهی جهت دهنده نیست بلکه ارزش های انسانی و اسلامی جهت دهنده است؛ از این رو، همۀ تلاش های مدیر بر مبنای حق و در جهت آرمان های حق خواهی و حق جویی استوار است.

به گزارش سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، کتاب "روابط انسانی در مدیریت اسلامی"، تأثیر روابط انسانی بر مدیریت به ویژه مدیریت آموزشگاهی به قلم مهدی شکارچی، در هفت فصل و بخش «ضمایم و مباحث تکمیلی» تشکیل یافته است.

عناوین فصل های کتاب عبارتند از: «کلیات و تعاریف»، «مدیریت آموزشی و مهرت های لازم»، «موانع ارتباط در روابط انسانی»، «ویژگی های شخصیتی، شاخص ها و عوامل مؤثر بر روابط انسانی»، «شاخص های روابط مطلوب»، «روابط نامطلوب، علایم و نشانه ها» و «نتیجه گیری و ارایه راهکارهای عملی».

در قسمتی از کتاب می خوانیم: در مدیریت منابع انسانی بحث از انگیزش، یکی از مهم ترین دغدغه های مدیران است. معمولاً نظریه پردازان مدیریت غیردینی، انگیزش را تنها با تشویق مادی یا تنبیه و ابزارهای دنیوی نگریسته و به این وسیله می خواهند انگیزه ها را تقویت و آسیب زدایی کنند؛ اما در متون اسلامی که منبعث از وحی الهی است به همۀ ابعاد وجودی انسان توجه شده و در تقویت انگیزه به ابعاد معنوی و الهی کارکنان توجه خاص و ویژه شده است در حالی که نیازهای مادی نیز مورد غفلت نیستند.

* باندبازی

بعضی مدیران با اتکا به دیدگاه خود یا به توصیه های بعضی افراد که در آن ها نفوذ دارند، فقط با افراد خاصی از مجموعه یا خارج از مجموعۀ سازمان ارتباط برقرار می کنند و اطلاعات لازم را تنها از آنان می گیرند و در روند امور هم فقط با همین افراد مشورت و تصمیم گیری می کنند.

این نوع ارتباط مدیر، پس از مدتی علاوه بر قطع یا کم شدن ارتباط عده ای از کارکنان یا مراجعان حق مدار با او، موجبات بدبینی، غیبت دلسردی، تصمیم گیری ها و برنامه ریزی های غیرکارشناسانه، به هم خوردن جوّ گرم و صمیمی سازمان و سرانجام نارضایتی –ابتدا به صورت فردی- فشارها واسترس های روانی و مخفی کاری ها را فراهم می کند.

کتاب "روابط انسانی در مدیریت اسلامی" در 183 صفحه، از سوی انتشارات زائر منتشر شده است.

علاقه مندان جهت تهیه کتاب به نشانی: قم، میدان شهداء، انتشارات زائر و یا نمایشگاه دائمی کتاب: حرم مطهر حضرت معصومه (س)، صحن صاحب الزمان (عج) مراجعه نمایند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha