جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حضور نقاش انگلیسی در فلسطین اشغالی

حوزه/ تیم ساندرز هنرمند نقاش وکاریکاتوریست انگلیسی، مقاومت مردم فلسطین و اشغالگری رژیم صهیونیستی را در نقاشی‌هایش به تصویر کشیده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از socialistworker.co.uk، تیم ساندرز هنرمند نقاش وکاریکاتوریست انگلیسی که اوایل ماه گذشته به سرزمین‌های اشغالی، فلسطین و نوار غزه سفر کرده بود، مقاومت مردم فلسطین و اشغالگری رژیم صهیونیستی را در نقاشی‌هایش به تصویر  کشیده است. این سفر در زمان سرکوب‌های افزایش یافته فلسطینیان توسط اسرائیل انجام شد که به کشته شدن بیش از 200 فلسطینی در ماه‌های اخیر منجر شد.

وی در زمان حضورش در فلسطین خبر شهادت یک جوان فلسطینی با شلیک گلوله نظامیان اسرائیلی به سرش را شنید که تصاویر دردناک این جنایت شبکه‌های اجتماعی و جامعه بین‌المللی را تکان داد. این جوان فلسطینی عضو هیات نمایندگان کمپین همبستگی لندن با فلسطین بود.

بخشی از سفر تیم ساندرز شامل همکاری با دیگر هنرمندان برای کشیدن نقاشی‌های دیواری در مراکز و مدارس فلسطینی بود. او در این باره می‌گوید: یکی از این نقاشی‌های دیواری را در دیوار روستایی در کرانه باختری رود اردن کشیدم که یک روزه روی آن را رنگ زدند، البته آن‌ها مجبور به چنین کاری شدند زیرا اگر اسرائیلی‌ها این نقاشی را می‌دیدند مسلما این ساختمان را تخریب می‌کردند. نماد این روستای فلسطینی خاربن بود زیرا می‌توانست در شرایط سخت رشد کرده و در زیر شدیدترین حملات زنده بماند.

** سربازان تا دندان مسلح و کودکان فلسطینی

این هنرمند، با نشان دادن واقعیت زندگی مردم مظلوم فلسطین، به مستندسازی زندگی تحت اشغال بی‌رحمانه اسرائیل می‌پردازد. او درباره نقاشی سربازان و کودکان می‌گوید: زمانی که آنجا بودیم سربازان اسرائیلی یک نوجوان 16 ساله را بازداشت کردند. او اشتباها به منطقه ممنوعه در شرق بیت المقدس رفته بود و تنها جرمش این بود که در زمانی اشتباهی در مکانی اشتباهی قدم گذاشته بود. می‌گفتند 16 سال سن دارد ولی به نظر جوان‌تر می‌رسید. او یک پسربچه بیشتر نبود، سربازان اسرائیلی تا دندان مسلح بودند و سلاح‌هایشان همه جا بود. اسلحه‌های اتوماتیک، گاز اشک آور و ابزارهایی برای سرکوب، خلاصه اینکه همه چیز داشتند و فلسطنیان تنها سلاح‌شان سنگ بود.

* کودکان فلسطینی هر روز اسباب بازی مورد علاقه خود را به مدرسه می‌برند!!

تیم می‌گوید: بعضی از نقاشی‌های من تنها نمایشی از زندگی روزمره، کارکردن مردان، رفت و آمد کودکان و مادران و خرید مردم است. در بعضی از لحظه‌ها، اشغال صحنه‌ای بی‌رحمانه خلق می‌کند و کمی بعد گویی اصلا وجود نداشته و مردم به زندگی عادی شان مشغول هستند. هرچند زندگی روزمره نیز می‌تواند هر لحظه با آمدن نظامیان اسرائیلی، تفتیش و بازرسی آن‌ها و برهم کوبیدن همه چیز بهم بریزد. شما هر روزه شاهد بسیاری داستان‌های غم‌انگیز هستید. مانند داستان کودکانی که هر روز اسباب بازی مورد علاقه خود را با خود به مدرسه می‌برند زیرا نگران هستند که موقع برگشتن خانه‌ای برایشان باقی نمانده باشد.

* هجوم شهرک‌نشینان به خانه های خالی

او درباره نقاشی هجوم شهرک‌نشینان می‌گوید: این مرد و پسرانش مجبورند هر روز روبروی منازل‌شان نشسته و از خانه‌هایشان پاسداری کنند تا جلوی اشغال شهرک‌نشینان مهاجم را بگیرند. اگر فقط چند روز خانه‌هایشان خالی بماند، براساس قانون اسرائیل، آن‌ها خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و دیگران می‌توانند آنجا را اشغال کرده و دیگر هیچ حقی به املاک خود نخواهند داشت. یکی از فلسطینیان نیمی از خانه‌اش به اشغال شهرک‌نشینان درآمده است، این اتفاق زمانی افتاد که سایر اعضای خانواده برای یک مراسم عروسی به خارج از بیت المقدس رفته بودند!

* سنگ پرانی شهرک‌نشینان یهودی به سوی فلسطینیان!!

در منطقه هبرون، شهرک یهودیان درست درمیانه شهر ساخته شده است. در شهرک‌هایی که در میانه شهر ساخته می‌شوند مانند هبرون یا بیت المقدس، نظامیان اسرائیلی مغازه‌هایی را که در بالای شهرک‌ها وجود دارند اشغال و تعطیل می‌کنند. آن‌ها دور تا دور خیابان‌هایی را که فلسطینیان در آن‌ها رفت و آمد می‌کنند، شبکه توری کشیده‌اند زیرا شهرک‌نشینان یهودی به سمت مردم و حتی کودکان سنگ پرتاب می‌کنند که این حقیقتا نژادپرستی آشکار است. فلسطینیان همیشه با استقبال از ما برخورد می‌کردند، درحالی که شهرک‌نشینان با سوءظن مطلق به بازدیدکنندگان نگاه کرده و خصومت و دشمنی به وضوح در رفتارهایشان به چشم می‌خورد. بازدید ما به هیچ عنوان به مذاق آن‌ها خوش نیامد.

تیم ساندرز در پایان گفت: روز آخر من دری با یک سوراخ کلید کشیدم. این تصویری نمادین برای فلسطینیان بود و اینکه آنان سرانجام به خانه‌هایشان و سرزمین‌هایشان باز خواهند شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha