جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین متقی نیاامام جمعه موقت خرم‌آباد:

حوزه/امام جمعه موقت خرم آباد گفت: شب های قدر، فرصت برنامه ریزی انسان برای رسیدن به کمالات اخلاقی است.

حجت الاسلام متقی نیا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خرم آباد با اشاره به اینکه شب های قدر اوج عنایت و لطف الهی و به تغبیری ارفاق پروردگار برای رسیدگی و جبران مافات انسانی است، افزود: شب های قدر فرصت بی نظیری است که انسان باید با غنیمت شمردن آنها متناسب با شکرها و کفرهای خود در طول سال، برنامه ریزی اخلاقی خود را رقم بزند.

وی با بیان اینکه شب های قدر کوتاهترین زمان ممکن برای نزدیکی انسان به سوی خداست تصریح کرد:هر انسانی به آسانی می تواند با ترسیم چشم اندازهای اخلاقی برای خود و تمرین خوبی ها ،به مراحل عالی انسانی و عرفانی دست یابد.

امام جمعه موقت خرم آباد با اشاره به اینکه برای استفاده از ظرفیت حداکثری از عرفان شبهای قدر ،انسان به فراهم نمودن مقدمات و هماهنگی هایی نیاز دارد افزود:انسان برای گرفتن نتیجه مطلوب و آرام بخش از شبهای قدر باید به حساب اعمال خود در برابر نفس،خداوند و مردم رسیدگی نماید.

حجت الاسلام متقی نیا حسابرسی انسان به اعمال خود را که همان حق نفس است را یکی از مقدمات بهره گیری از فضیلت شبهای قدر برشمرد و تصریح کرد: انسان در این شبها باید با اصلاح رفتار و اعمال خود این معنویت را برای خود کسب نماید و در طول سال با انجام اعمال اخلاقی و دوری از محرمات این تهذیب نفس را ادامه دهد.

وی حسابرسی مربوط به خدا یا همان حق الله را نیز یکی دیگر از راههای کسب معنویت در این شبها برشمرد و خاطر نشان کرد: انسان با مرور اعمال خود براساس محاسبات خداوند باید تلاش کند تا معنویت و نور ایمان را با عمل به حق الله، در امورات خود تنظیم نماید.

امام جمعه موقت خرم آباد حسابرسی نتیجه اعمال خود به مردم یا همان حق الناس را نیز از مهمترین قسمت کسب معنویت این شبها دانست و یادآور شد: باید در این زمینه با طلب عفو و بخشش از دیگران و همچنین جبران دین خود نسبت به آنها در جهت کسب معنویت در این لیالی تلاش نماییم.

حجت الاسلام متقی نیا با بیان اینکه در روایات و منابع دینی نیز شب قدر را شب برنامه ریزی دانسته اند، افزود: اگر در شب قدر با برنامه ریزی وارد شویم و برای سال آینده خود حاجتمان را از خدا بخواهیم پایان آن لیالی ،برای انسان مطلع الفجر و آرام بخش خواهد بود.

وی در پایان با اشاره به اینکه در لیالی قدر علاوه بر تمسک به قرآن توسل به اهل بیت ع نیز ضروری است تصریح کرد: در اهمیت این موضوع همین بس که سوره قدر را سوره منسوب به امام زمان(عج)، معرفی نموده اند و لذا در این لیالی، توسل به اولیا و ائمه اطهار(ع) می تواند انسان را در رسیدن به کمالات اخلاقی یاری دهد و سرنوشتی نیکو برای او رقم زند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha