جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین رئیسی

حوزه/ تولیت آستان قدس رضوی گفت: امروز جامعه اسلامی به روحانیت نگاه ویژه ای دارد و طلاب و روحانیون را انسان های فرهیخته و خودساخته ای می شناسد که با علم صائب، عمل صالح و اخلاق خود، آمده اند تا جامعه را بسازند و نظام سازی مبتنی بر دین را بر عهده بگیرند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، شامگاه عید غدیر، در مراسم عمامه گذاری حدود 100 نفر از طلاب حوزه علمیه خراسان که در تالار اماکن حرم مطهر رضوی برگزار شد، تعلیم و تعدیل را دو میثاق اساسی روحانیت با خداوند معرفی کرد.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با اشاره به فرازی از خطبه شقشقیه امیرمومنان(ع) که می فرمایند: «وَ مَا اَخَذَ اللهُ عَلَی العُلماءِ اَن لایُقارُّوا عَلی کِظَّهِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلُومٍ»، رمز اثرگذاری روحانیت را عالم واصل بودن عنوان و ابراز کرد: رفتار و سلوک علمای ربانی، مهذّب، وظیفه شناس و متعهد، در طول تاریخ اثرات شگرفی را بر جوامع داشته است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، حضور روحانیت در عرصه های مختلف از جمله جهاد و دفاع مقدس را ستود و یادآور شد: روحانیت در جنگ تحمیلی بالاترین درصد شهیدان را در میان اقشار گوناگون جامعه داشته است.

ولایت؛ ممتازترین نعمت الهی است

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به آیه «وَ إِن تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا إِنَّ اللَّهَ لَغَفُورٌ رَّحِيمٌ» (نحل/ 18)، اظهار کرد: انسان غرق در نعمت های الهی بوده و شمارش آن ها  ممکن نیست؛ ولی خداوند در مورد هیچ نعمتی جز رسالت ختمیه و امامت بر بندگان خود منت نگذاشته است.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی، ولایت را نعمت مستمر و مداوم الهی دانست و افزود: میان رسالت و امامت یک ویژگی جامع وجود دارد که این دو را در بر می گیرد و آن ولایت است؛ در واقع ولایت و هدایت به وسیله ولی الله، مهم ترین و ممتازترین نعمتی است که خداوند به بشریت ارزانی داشته است.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که اگر همه نعمت ها وجود داشت و انسان از ولایت و هدایت بی بهره می ماند، میان زندگی او و زندگی حیوانی تفاوتی نبود، ابراز داشت: طبق باور شیعه نبود حجت علاوه بر نظام تشریع، در نظام تکوین هم اثرگذار است و آن را هم مختل می کند.

وی، مسئولیت هدایت و ولایت عام را در زمان غیبت کبری بر عهده فقهای جامع الشرایط دانست و با اشاره به جمله امام خمینی(ره) که فرمود «ولایت فقیه همان ولایت رسول الله(ص) است»، عنوان کرد: امروز جامعه اسلامی به روحانیت نگاه ویژه ای دارد و طلاب را انسان های فرهیخته و خودساخته ای می شناسد که با علم صائب، عمل صالح و اخلاق خود، آمده اند تا جامعه را بسازند و نظام سازی مبتنی بر دین را بر عهده بگیرند.

تولیت آستان قدس رضوی با بیان این که قدسیّت جز در پرتو هو القدّوس اتفاق نمی افتد، ابراز کرد: نظام مقدس، دفاع مقدس، روحانیت و هر آن چه که می خواهد مقدس شود، باید در پرتو انوار قدّوس، تقدّس بیابد و ارتباط و انتساب لباس روحانیت و این جایگاه، با وحی، هدایتگری و ولایت، موجب قدسیّت آن می شود.

حجت الاسلام و المسلمین رئیسی با اشاره به آیه 28 سوره فاطر «...إِنَّمَا يَخْشَي اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاءُ إِنَّ اللَّهَ عَزِيزٌ غَفُورٌ»، گفت: لباس روحانیت پوششی بر اساس تقوای الهی است که در رأس آن خشیّت از خدا قرار دارد و خشیّت از خدا یعنی اینکه درس خواندن، تدریس، مهذّب شدن، تعلیم و تربیت نفوس مستعده و جلوگیری از فساد، همه و همه برای خدا باشد.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در پایان سخنان خود، نقش همسران طلاب در موفقیت آن ها را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: همسران طلاب در تمام موفقیت های آن ها شریک و سهیم اند و با ازخودگذشتگی و ایثار خود، آن ها را همراهی می کنند.

تقدیر از طلبه نایب قهرمان المپیک ورزش های رزمی

برپایه این گزارش، در این مراسم حدود ۱۰۰ تن از طلاب حوزه علمیه خراسان معمم شدند و در ضمن از محمدرضا غيوري راد، طلبه مشهدی که در هفته گذشته در المپیک هنرهای رزمی در کره جنوبی نایب قهرمان شده بود، تقدیر شد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha