جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
عبدالغنی عیسی خنجر

اختصاصی حوزه - فعال سیاسی بحرین گفت: به نظر آل خلیفه نزدیک ترین راه برای تحقق حمایت آمریکایی و غربی عبارت از پناه بردن به آغوش صهیونیست هاست.. تمام شخصیت های مهم در منطقه درباره موضوع سلب تابعیت از شیخ عیسی قاسم دیدگاه های هشدارگونه داشتند و نظام آل خلیفه را از این اقدام بی خردانه بر حذر داشتند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، عبد الغني عيسى الخنجر از فعالان بحرینی و مدرس زبان انگلیسی است که سابقه مدیریت در یکی از مدارس بحرین را نیز دارد.

وی دارای مدرک ادبیات تخصصی زبان انگلیسی ودیپلم عالی تربیت، نماینده رسمی جنبش حق در خارج از بحرین و فعال سیاسی و حقوق بشر بحرینی است و از جمله محکومین به زندان به مدت 30 سال به دلیل فعالیتهای سیاسی وحقوقی است. وی از جمله زندانیان سیاسی بحرین هست که مدتی را در زندان های آل خلیفه در شکنجه به سر برده است. عبدالغنی عیسی خنجر از فعالان بحرینی در خصوص تحولات اخیر بحرین و دیدارهای آشکار مقامات این کشور با رژیم صهیونیستی با خبرنگار خبرگزاری حوزه به گفت و گو پرداخت.

 

* همانطور که در خبرها آمد، تحرکات جدید در روابط بین رژیم آل خلیفه و صهیونیستها در حال رقم خوردن است؛ تحلیل شما به عنوان یک فعال بحرینی در این باره چیست و به نظر شما اهداف رژیم آل خلیفه از آشکار کردن رابطه اش با اسراییل چه می تواند باشد؟

 از زمان حکومت دیکتاتوری فعلی حکومت آل خلیفه، روابط رژیم آل خلیفه با رژیم صهیونیستی به طور پنهانی و آشکار زیاد شده است، در واقع پادشاه حمد خودش در آمریکا دیدارهای زیادی به دفعات داشته است و نشست هایی با گروه های صهیونیستی برگزار کرده است .

 همچنین وزیر خارجه اش می خواهد آل خلیفه روابط عادی با رژیم صهونیستی داشته باشد تا اهداف متعددی از خلال این عادی سازی محقق کنند؛ پس به خاطر امنیت، آل خلیفه نیاز به حمایت و پشتیبانی صهیونیست ها دارد تا در قبال آن، دشمنی با محور مقاومت در منطقه افزایش یابد که برای تثبیت دستورات صهیونیستها، ملت بحرین با مصیبت ها و سختی های بزرگی مواجه شده که از جمله آن کاهش مشروعیت و حقانیت ملت در داخل بحرین است.

عادی سازی روابط آل خلیفه و اسرائیل در دشمنی با محور مقاومت است

 و به نظر می رسد که برای آل خلیفه نزدیک ترین راه برای تحقق حمایت آمریکایی و غربی عبارت از پناه بردن به آغوش صهیونیست هاست و باید به شما بگویم که این روابط، از حالت پنهانی نیز گذشته است و بسیاری از روابط آل خلیفه و رژیم صهیونیستی به طور آشکار است و همچنین حالت دشمنی با محور مقاومت از طریق نظام آل خلیفه کاملا واضح و آشکار است و سراسر با حقد و کینه همراه شده و از این رو صهیونیست ها، آسودگی خاطر و رضایتمندی گسترده ای از هماهنگی روابط اسراییل و حکومت بحرین دارند .

 

 

 

از گذشته نقش انگلیس در بحرین مورد توجه بوده است و آنها در بسیاری اوقات قیم مآبانه در خصوص بحرین و منطقه سخن می گویند. دیدگاه شما در خصوص نقش پشت پرده انگلیس در سرکوبگری ملت بحرین چیست؟

بریتانیا همواره نقش پلید و وحشیگرایانه بی حد و اندازه ای بر اساس حمایت از مصالح اقتصادی و سیاسی اش در بحرین داشته است. و این دیدگاه فرصت طلبانه آنها برای پیش رفتن به نهایت جایگاهی است که بریتانیا می خواهد به آن دست پیدا کند، آن هم از طریق تسلط و حضور نیروهایشان در خلیج فارس و جذب ثروت های منطقه به خصوص بعد از خارج شدن آنها از اتحادیه اروپا به دنبال چنین جایگاه قدرتی در منطقه هستند.

انگلیس ابزار شکنجه انقلابیون را تامین می کند

 از این رو بزرگترین پایگاه نظامی در منامه را افتتاح کردند و به سرعت نخست وزیر بریتانیا در جلسه شورای همکاری خلیج فارس که در دسامبر گذشته برگزار شد، متعهد به حمایت دیکتاتوری های قبیله ای جنایتکار شد، و بریتانیا بر حمایت امنیتی و اطلاعاتی از این رژیم ها و گسترده کردن نظام آموزش و توسعه وسایل و ابزار سرکوب گری و شکنجه در زندان ها پیش رفت آن هم به شکل  علنی و همچنین انگلیسی ها در منع هرگونه اقدام تاثیرگذار سازمان ها و هیئت های حقوق بشری بین المللی مشارکت و مساعدت کردند . 

 شما تحولات سیاسی جدید در آمریکا و تاثیرگذاری اش بر اوضاع بحرین را چگونه می بینید؟ یعنی به نظر شما با روی کار آمدن دونالد ترامپ رییس جمهور جدید آمریکا در روابط  این دولت با بحرین چه سیاستی پیگیری می شود؟

 نمی توانم به طور قطعی ارزیابی از برخورد رییس جمهور جدید آمریکا دونالد ترامپ درباره بحرین را پیش بینی کنم ، اما به طور خلاصه سیاست خارجی آمریکا به این موضوع به شکل استراتژیک نزدیک می شود و شروع به ارتباط و حمایت از دیکتاتوری های منطقه می کند.

همان طور که می دانید بعد از «قانون جاستا» در ارتباط با قربانیان حادثه ۱۱ سپتامبر که البته با تاخیر ضد عربستان سعودی در آمریکا صادر شد، شاهد یک تنش بین آمریکا و سعودی بودیم که بر کل منطقه سایه انداخت و شکاف واضحی در روابط آمریکا با عربستان سعودی به وجود آمد و این اتفاق، بر تمام پرونده های زیر دست سعودی از جمله پرونده بحرین تاثیر می گذارد ، چرا که نیروهای سعودی جنگ طلب از مارس 2011 تا امروز در بحرین حضور دارند.

یکی از احکام ظالمانه حکومت آل خلیفه علیه رهبران ملت بحرین حکم سلب تابعیت از جناب آیت الله شیخ عیسی قاسم بود که این روزها به شکل دیگری در فضای انقلابی بحرین شعله ور و مطرح شده است و با گذشت ۲۰۰ روز از حصار، مردم انقلابی بحرین همچنان پای آرمان های خود ایستاده اند و دست از حمایت خود از شیخ قاسم نمی کشند. به نظر شما حکومت با چه انگیزه ای این حکم را صادر کرد و در نهایت چه پیش بینی از اقدام آل خلیفه در این خصوص دارید؟

این حکم دارای دلایل و انگیزه های امنیتی ، ملی و منطقه ای است و به خاطر برنامه و نقشه حکومت دیوانه ای که جناب آیت الله شیخ عیسی احمد قاسم را در بحرین هدف قرار داد، طراحی شد. در واقع ملت بحرین از لحظه صدور حکم در حالتی از انتظار به سر می برد .همچنین در آن منطقه نیروهای موثری حضور دارند ، پس از مساله هتک حرمت به جناب شیخ عیسی قاسم درگیری آغاز شد که پایان آن معلوم نیست و در واقع این حکم به طور کلی و سراسری گسترده و در سطح منطقه مشتعل می شود و از این رو تمام شخصیت های مهم در منطقه درباره این موضوع دیدگاه های هشدارگونه داشتند و نظام آل خلیفه را از این اقدام بر حذر داشتند.

واکنش شخصیت های مهم منطقه به سلب تابعیت شیخ عیسی قاسم

آنها از حکومت خواستند این نقشه های  بی خردانه را متوقف کند و چنانچه می دانید در بحرین ملت در قالب تحصن در منطقه الدراز جایی که آیت الله شیخ عیسی قاسم زندگی می کند از ایشان محافظت می کنند و از 200 روز پیش با وجود آنکه آنجا در محاصره شدیدی قرار دارد و حکومت آل خلیفه این منطقه را محاصره کرده مردم مقاومت می کنند. هدف حکومت این است که شیخ عیسی قاسم را بازداشت کند و حتی از این اقدام هم پیش رود که خطرناک تر از بازداشت جناب شیخ عیسی قاسم هست. اما همانطور که اشاره کردید، مردم یک لحظه هم از حمایت خود دست نکشیدند و نمازهای جماعت در نزدیکی منزل «شیخ» برگزار شده و مردم اجتماعات و شعارهای خود را به طور مرتب دارند و مطالبات انقلابی شان را پیگیری می کنند که این اتفاق، بیانگر این پیام صریح و روشن از سوی مردم بحرین به رژیم آل خلیفه است که آنها هیچگاه در هیچ شرایطی دست از آرمان های خود نخواهند کشید.

 

گفت و گو از وجیهه سادات حسینی

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha