جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
رضویه

حوزه/ خدمت رسانی به زائران امام رضا(ع) تنها در مسیر رفت به مشهد ختم نمی شود، مدرسه علمیه رضویه بیرجند در اقدامی زیبا موکبی را برای استقبال از زائران حرم امام رضا(ع) در ورودی بیرجند-مشهد برای مسافرین برپا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» از بیرجند، در جاد‌ه ای سرد ولی سرشار از مهر و عطوفت که زائران و عاشقان کوی دوست از آن گذر می کنند، جوانانی را می‌بینی که ابتدای جاده بیرجند – مشهد در ورودی شهر با شور و شعف با شیر و کیک از مسافران پذیرایی می‌کنند، آنان که از جاماندگان جاده عشق هستند، با حضور در موکب و پذیرایی از زوار امام مهربانی، عشق و ارادت خود را به شاه خراسان به نمایش گذاشته اند.

بله، موکبی با نام حضرت علی بن موسی الرضا(ع) به همت طلاب جوان مدرسه علمیه رضویه برای پذیرایی از زائران کوی دوست برپا شده است.

                               

در خدمت رسانی به زائران، شاگرد، مدیر و استاد مدرسه همه در کنار هم حاضر شده اند، یک طرف استاد را می‌بینی که سینی شیر بر دست گرفته و از زائران پذیرایی می‌کند، آن طرف تر طلبه جوان در حالی که لباس بسیجی بر تن دارد، شیر را در فنجان ها می‌ریزد، اینجا همه یکدل وهم صدا برای زائرانی که از مشهد برمی‌گردند خدمت رسانی می کنند.

در حالی که کتری چای در هوای سرد کویری در دستانش است، سخت مشغول کار است، انگار چای نیست رنگش قرمز است، جلو رفتم، شال گردنش جلوی بینی‌اش را گرفته بودند، عبایش هم بر دوش بود، داخل فنجانها دمنوش عناب می‌ریخت.

خودش را محمدی یکی از طلاب مدرسه علمیه رضویه بیرجند معرفی کرد و گفت: خیلی خوشحالم که امروز توانسته ام در این موکبی که توسط مدرسه علمیه رضویه بیرجند برای استقبال از زائران حرم امام رضا(ع) بر پا شده است، خدمت رسانی کنم.

بودن طلب معشوق، عاشق را پای سفر نیست، پای دل است

وی با بیان این که خداوند امسال توفیق داد و به همراه تعداد زیادی از دوستانم در مدرسه علمیه رضویه بیرجند در مراسم اربعین حسینی هم شرکت کردیم، اظهار داشت: در حرم امام حسین(ع) بود که از خداوند خدمت به زوار امام هشتم را در روز شهادت آن حضرت خواستم، اما شرایط مهیا نشد تا به مشهد بروم و در آنجا خادمت کنم ولی وقتی شنیدم قرار است مدرسه علمیه ما موکبی برای استقبال از زائران مشهد برپا کند، خود را به این موکب رساندم.

این طلبه جوان درحالی که اشک در چشمانش حلقه بسته بود، با یک دست گوشه چشمانش را پاک می کرد و با دست دیگر رو به آسمان کرد و گفت: خوشحال هستم که امام حسین(ع) دعایم را برآورده کرد و ان شاءالله که خداوند این خدمت را از ما قبول کند، تا ذخیره ای برای آخرت ما قرار دهد.

محمدی افزود: وقتی می‌بینم مدیر حوزه علمیه مانند ما طلاب حتی جلوتر از ما در خدمت رسانی و پذیرایی از زائران پیشگام است، انرژی برای خدمت رسانی در من چند برابر می‌شود.

به راستی که مردان و زنان عاشقی که کودکان خود را در آغوش گرفته اند و سختی راه را به جان خریده‌اند یا پیرمردان و پیرزنانی با قامتی خمیده، از شهرهای مختلف ایران پای در مسیر دلدادگی گذاشته اند، خدمت رسانی به آنها حتی پانصد کیلومتر آن طرف تر با دادن شیر، چای یا دمنوش افتخار بزرگی است.

                                 

قاسمی طلبه جوان دیگری که در حال هم زدن دیگ شیر بود، با لبخندی زیبا گفت: خدمت به مردم و زائران شاه خراسان زمان و مکان نمی شناسد، تنها عشق به مولاست که قدم ها را استوار می کند.

وی افزود: قصد زیارت با خلوص نیت را می توان در سفر زائران پیاده در دهه پایانی صفر باز یافت، عاشقان زیارت امام هشتم با پای پیاده در راه زیارت گام می‌نهند و با تاب آوردن بر سختی های مسیر، پاهای تاول زده و زخمی تا سر منزل مقصود، ارادت خود را به امام رضا (ع) به نمایش گذاشتند.

طلبه جوان مدرسه علمیه رضویه با بیان اینکه بهترین پاداش برایم خدمت رسانی به این زائران است، گفت: آسودگی حساب قیامت، فریادرسی در سه موقع توسط امام رضا(ع) انجام می‌شود و زدودن غم از دل، شفاعت روز قیامت، برآمدن حاجت، از دیگر مزیت هایی است که در ارتباط با زیارت امام رضا(ع) در احادیث بیان شده است.

ترویج فرهنگ استقبال و ارادت به زائران

مدیر مدرسه علمیه رضویه بیرجند در حالی که در حال خدمت رسانی و راهنمای طلاب در موکب بود، در گفت‌وگو با خبرنگار «حوزه» اظهار داشت: طبق سخن خداوند، ارادت و عشق نسبت به اهل بیت(ع) و امت تنها راه نجات مردم است.

                            

حجت الاسلام والمسلمین علیجان دلدار با بیان این که خدمت به مردم ثواب دارد، افزود: طلاب حوزه علمیه رضویه بیرجند به همت تعدادی از مساجد شهر موکبی را برای استقبال از زائران حرم اما رضا(ع) در محل پلیس راه بیرجند راه اندازی کرده و تلاش شده تا از زائران پذیرایی انجام شود.

وی بیان داشت: در این موکب دمنوش آویشن، عناب، چای، شیرکاکائو،شیرینی و نهار و شام از زائران پذیرایی و از روز قبل تا کنون بیش از6 هزار نفر شام و ناهار داده شده است.

وی با اشاره به هدف گسترش خدمت رسانی در راه های منتهی به مشهد حتی پانصد کیلومتر دورتر، ادامه داد: فرهنگ استقبال و ارادت زائران در بین مردم باید حد ومرز نشناسد و ترویج این سبک خدمت باید نهادینه شود.

مدیر مدرسه علمیه رضویه بیرجند افزود: در کشور عراق در ایام اربعین مردم هر چه دارند، برای زائران هزینه می کنند، ما هم باید پذیرایی و استقبال از زائران امام رضا(ع) را در بین مردم ترویج دهیم.

وی ادامه داد: برای مراسم سال آینده هم هیئت امنایی راه اندازی کردیم، تا بتوانیم برای راه اندازی موکب ها در روزهای آخر صفر برنامه ریزی بهتری داشته باشیم.

وقتی این همه عشق و ارادت را انسان احساس می کند، سخن امام کاظم(علیه السلام) که زنده می شود که فرمودند:" در میان زیارت کنندگان امامان معصوم، زائران و شیفتگان کوی فرزندم علی بن موسی الرضا (ع) از نظر مقام، منزل والاتر و مقرب ترند چون آنها شیعیان دوازده امامی هستند". برای همین امر فواید فراوان و بی شماری برای زیارت ثامن الائمه(ع) ذکر شده است.

گزارش: اعظم انصاری

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha