جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
زن و انقلاب

حوزه/ اهميت نقش زنان در انقلاب زماني آشكار مي شود كه بدانیم آنان نه تنها در در صحنه مبارزه حضور جدي و فعال داشته و خود در خط مقدم مبارزه حاضر بودند، بلكه مشوق اصلي مردان و همسران خويش براي شركت در اين مبارزه به حساب مي آمدند.

 خبرگزاری «حوزه»- بیرجند/ بر هيچ كسی پوشيده نيست كه زنان نقش بسيار مهمي در پرورش نهضت امام خمینی(ره) ايفا کرده و حقيقتاً در مواردي نقش سنگين تر و مؤثرتري را نسبت به مردان در جريان مبارزه داشتند.

اهميت نقش زنان در انقلاب زماني آشكار مي شود كه بدانیم آنان نه تنها در در صحنه مبارزه حضور جدي و فعال داشته و خود در خط مقدم مبارزه حاضر بودند، بلكه مشوق اصلي مردان و همسران خويش براي شركت در اين مبارزه به حساب مي آمدند.

 نقش موثر ديگر آنان تربيت فرزندان صالح براي ادامه راه و آينده نهضت اسلامي بود كه از اهميت ويژه اي برخوردار است .

برای آشکار شدن بیشتر نقش زنان در عرصه های مختلف انقلاب، پای صحبت تنی چند از اساتید و روحانیون خراسان جنوبی نشستیم تا بهتر از نقش بانوان در انقلاب اسلامی آگاه شویم.

 

انقلاب اسلامی، انقلابی مردمی با محوریت روحانیت و ولایت است

حجت الاسلام محسن مشرفی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی اظهار کرد: انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی و با محوریت روحانیت و ولایت است و علمای شیعه در طول تاریخ اسلام به شکل های مختلف سعی کرده اند وظیفه ی خود که مقابله با ستمگران و استکبارستیزی است را به خوبی به انجام برسانند.

وی با بیان اینکه این علما به مقابله با دولت های خودکامه برخاسته بودند و دولت‌های استکباری به هر طریق به دنبال سرنگونی این افراد والا مقام  بودند گفت: این روند تا سال 1342 ادامه داشت تا اینکه آیت الله خمینی(ره) جلودار این حرکت بزرگ انقلابی شدند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی با بیان اینکه روحانیت و دوستان و نزدیکان امام خمینی(ره) پیام ها نکات ایشان را به مردم و خانواده ها و اقشار مختلف جامعه می رساندند، افزود: باتوجه به اینکه جامعه ی ما جامعه ای با ایمان و با تقوا بودند از پیام های امام درس می گرفتند.

زنان با دیدن بی عدالتی ها، مردان خود را برای مبارزه با استکبار ترغیب می کردند

حجت الاسلام مشرفی با اشاره به اینکه نیمی از جمعیت کشور  را زنان تشکیل می دهند، تصریح کرد: زنان با دیدن بی‌عدالتی ها و ظلم و ستم هایی که به آنها می‌شد با تمام توان  مردان و برادران و فرزندان خود را بسیج می کردند و به تشویق و ترغیب آنان به مبارزه با استکبار می پرداختند.

مدیر سابق حوزه علمیه خراسان جنوبی بیان کرد: طی این 4 دهه، علاوه بر حضور پرشور مردان که به سبب تشویق و ترغیب زنان انقلابی جامعه بوده است، زنان نیز در برخی عرصه ها حمایت خود را از دولت نشان داده اند.

استاد حوزه علمیه بیرجند بیان داشت: بعد از هشت سال دفاع مقدس کشور ما به صورت مداوم در حال جنگ با دشمنان و بدخواهان نظام جمهوری اسلامی بوده و هر بار دشمنان قصد وارد کردن ضربه ای به جامعه ما داشتند به سد محکمی از مردم که پشت سر دولت خود ایستاده اند برخورد می کردند.

حجت الاسلام مشرفی در ادامه سخنان خود گفت: در تمام این صحنه ها حضور بانوان را در این مسیر مشاهده کرده ایم و مثال بارز آن در عصر کنونی، غلبه بر نیروهای داعش بوده است.

نگاه ابزاری به زن

وی با بیان اینکه برخی تمدن ها از زنان به‌عنوان وسیله و ابزاری برای خوش‌گذرانی و عیاشی استفاده می کردند، افزود: غربی ها شعار آزادی خواهی زنان را سر می دهند، اما می‌بینیم که آنها به زنان به عنوان وسیله ای برای لذت های جنسی نگاه می کنند.

نظام اسلامی و نقش کلیدی زن در خانواده

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی که برگرفته از تعالیم اسلام است زنان به ارزش و منزلت خود رسیده‌اند، گفت: در نظام اسلامی زنان دارای هویت هستند و و در خانواده ها نقش کلیدی دارند.

حجت الاسلام مشرفی افزود: دلیل اینکه زمینه پیشرفت و کرامت بخشی زنان در این جامعه وجود دارد از برکات جامعه و نظام است.

پایین بردن ارزش زن در جامعه، اهداف ماهواره و شبکه های غیراخلاقی است

 وی با اشاره به این نکته که مردم جامعه ما نباید فریب این شعارها را بخورند گفت: مخصوصا در حیطه ی بانوان این شعارها فقط به نفع خودشان است و به ضرر ما می باشد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت خراسان جنوبی با بیان اینکه هیچ لزومی ندارد که ما عقاید و الزامات کشور خود را کنار گذاشته و نظرات غربی ها را در دستور کار خود قرار دهیم افزود: آنچه ماهواره ها و شبکه های غیر اخلاقی در نظر دارند، پایین بردن ارزش زنان در جامعه اسلامی به نحوی که می خواهند دیدگاه های شوم خود را به ما تحمیل کنند.

فریب ظاهرسازی دشمن را نخورید

حجت الاسلام مشرفی تصریح کرد: هوشیاری یک زن مسلمان اقتضا می کند که ضمن انجام وظایف اجتماعی خود از پا گذاشتن در لغزنده‌گاه‌هایی که دشمن معرفی کرده است جلوگیری کند و فریب ظاهرسازی های دشمن را نخورد.

وی با بیان اینکه ممکن است حیله های دشمن به سمت دختران پاک و معصوم جامعه ی ما بیاید افزود: لذا از زنان جامعه اسلامی می خواهم فرزندانی با غیرت و با حیا پرورش دهند و همچنین در امر تربیت فرزندان خود هیچ کم و کسری نگذارند و امور مقید جامعه خود را به فرزندانشان آموزش دهند.

زنان همطراز و یا بهتر از مردان در انقلاب نقش داشتند

حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی، قائم مقام نماینده ولی فقیه درخراسان جنوبی نیز اظهار کرد: همانطور که در وصیت نامه امام خمینی(ره) آمده است زنان مانند و یا بهتر از مردان در انقلاب نقش ایفا کرده اند.

وی افزود: ما نمی توانیم نقش مردان را از زنان جدا بدانیم و دقیقاٌ در راهپیمایی ها همان طور که همه می آمدند زنان هم نقش مهمی را داشتند.

قائم مقام نماینده ولی فقیه درخراسان جنوبی با بیان اینکه ما نمی توانیم نقش زنان را از مردان جدا بدانیم، افزود: اگر زنان مؤمن در دامان خود فرزندی بپرورند و نقش مادری را به درستی ایفا کنند در زمان مبارزات نیز ما یک خانواده را می بینیم که به دفاع از دین و ولایت خود ایستاده است.

حجت الاسلام نوفرستی با اشاره به اینکه براساس آموزه های قرآن زن و مرد هر یک جایگاه خاصی دارند، تصریح کرد: برعهده هر یک رسالت هایی گذاشته شده است که به نوبه ی خود موظف هستند آنها را انجام دهند.

تساوی حقوق زن و مرد امری غیرمنطقی است

وی افزود: در دین اسلام عنوان تساوی حقوق زن و مرد نداریم و اینکه حقوق زن و مرد با یکدیگر برابر باشد یک امر بسیار غیرمنطقی است.

 قائم مقام نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خداوند در سوره بقره آیات و نشانه هایی از ارزش زن آورده افزود: در این سوره مبارک خداوند زن را یکی از نشانه های خود قرار می دهد همچنین خداوند در ازدواج ها مودت و محبت را قرار داده است.

زن و مرد باید برای حل مشکلات یکدیگر تلاش کنند

حجت الاسلام نوفرستی با بیان اینکه مرد پوششی برای زن و زن پوششی برای مرد در مسیر شکوفایی اسلامی است، افزود: زن و مرد باید عیب های یکدیگر را بپوشانند و در راه حل مشکلات یکدیگر تلاش کنند.

وی افزود: آنچه در تفکر کمونیسم وجود دارد قابل مقایسه با اسلام نیست زیرا اسلام برای زن ارزش و جایگاه بلند مرتبه ای قرار داده اما کمونیسم از زنان به عنوان ابزاری برای خوشگذرانی یاد می کند.

 

حضور زنان در انقلاب به خاطر احساس تکلیف نسبت به اسلام بود

نماینده ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) خراسان جنوبی در بحث دلیل حضور زنان در انقلاب افزود: مهم‌ترین دلیل این حضور احساس تکلیفی بود که نسبت به اسلام و ولایت داشته اند.

حجت الاسلام نوفرستی در مورد زنان انقلابی بیان کرد: زنانی که درشهرهایی اقامت داشتند که مردم به تظاهرات می پرداختند با حضور خود در کنار مردان و فرزندانشان پشت سر ولایت استادگی می‌کردند و زنانی که در شهرهای مرزی اقامت داشتند با حضور در میدان های نبرد، نقش خود را ایفا می کردند.

حضور زنان در عرصه های فرهنگی و اجتماعی بعد از انقلاب درحال افزایش است

وی با بیان اینکه در دوران قبل از انقلاب بانوان در حوضه فرهنگی نقش آنچنانی نداشتند و حضورشان در جامعه به ندرت بود، افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و برپا شدن نظام جمهوری اسلامی حضور زنان در حوضه های علمیه و بسیج و در سایر زمینه های فرهنگی روز به روز درحال افزایش است.

قائم مقام نماینده ولی فقیه درخراسان جنوبی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دین اسلام فرصتی برای حضور زنان در جامعه قرار داده حفظ تمام  شعونات اسلامی را هم جزء تکالیف بانوان قرار داده است.

زنان از دو جهت در شکل گیری انقلاب تأثیرگذار بودند

حجت الاسلام والمسلمین محمد مختاری، امام جمعه موقت بیرجند نیز بانوان را از دو جهت در شکل گیری انقلاب مؤثر دانست و اظهار کرد: یکی از آن نقش ها حضور مستقیم در راهپیمایی ها بود زیرا زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دادند.

وی در مورد نقش دوم بانوان در شکل گیری انقلاب افزود: حضور غیرمستقیم بانوان در صحنه های انقلاب از موارد همکاری زنان در شکل گیری انقلاب است، زیرا زنان هم نقش مادر و هم همسر و خواهر را برای مردان داشتند و نزدیکان خود را به حضور در صحنه های انقلابی ترغیب می کردند.

نگاه متفاوت اسلام و غرب به زنان

امام جمعه موقت بیرجند با بیان اینکه در اسلام زنان را جزء دیگر انسان‌ها می دانند و باید همچون دیگران رشد کند و به جایگاه های بالاتر برسد افزود: در جامعه غرب به زنان نگاه ابزاری دارند و آنها را به بردگی می گیرند همچنین از زنان برای تبلیغات و به دست آوردن اموال استفاده می کنند.

حجت الاسلام مختاری افزود: زنان در انقلاب با مردان فرق زیادی ندارند و به دنبال این هستند تا حرکتی در جهت نزدیکی به خداوند بکنند و خود و خانواده شان را به سعادت برسانند.

وی در زمینه انگیزه زنان از حضور در انقلاب گفت: انگیزه های زن و مرد متفاوت نبود و از آنجاکه در رژیم پهلوی زیربناهای دینی مورد هجوم دشمنان بود، اولین انگیزه زن و مرد دفاع از دین محسوب می شد.

قبل از انقلاب، مردم در امور زندگی خود هیچ حقی نداشتند

امام جمعه موقت بیرجند بیان داشت: در زمان پهلوی مردم در امور زندگی خود هیچ حقی نداشتند و همه امور تحت نظر دربار بود، لذا همان انگیزه هایی که مردها داشتند و به دنبال اسلام، عزت و استقلال بودند در زنان هم وجود داشت.

حجت الاسلام مختاری با بیان اینکه در جوامع غربی از زنان به عنوان ابزاری برای خوش گذرانی و عیاشی استفاده می شود، افزود: این مسئله ای ریشه ای است و آنها تفکرات غیرمادی ندارند و با افکار ما که هدف از آفرینش رسیدن به خداست، آشنایی ندارند. این گونه است که افکار الهی کنار می رود و انسان در دنیا به دنبال خوشبختی های خود می گردد.

جایگاه زنان پس از انقلاب

امام جمعه موقت بیرجند خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی تحولات بسیار زیادی در عرصه بانوان داشته ایم و اگر از جهات ظاهری نگاه کنیم زنان از دوران خانه نشینی بیرون آمدند و در عرصه های مختلف فرهنگی درحال فعالیتند.

حجت الاسلام مختاری افزود: پیش از انقلاب و در دوره قبل، زنانی که در جامعه بودند در زمینه منفی فعالیت داشتند، ولی بعد از انقلاب حضور زنان در جامعه بیشتر شد و در زمینه های مثبت درحال فعالیت بوند.

وی افزود: در صدر اسلام حضرت خدیجه(س) در تقویت دین اسلام به پیامبر اکرم(ص) کمک های فراوانی کرده و همچنین حضرت زهرا(س) پشتوانه ای بسیار قوی برای امام علی(ع) بودند و حضرت زینب(س) پشتوانه و رسانه ای قوی تر برای امام حسین(ع) بودند.

نقش برجسته زنان در پیروزی انقلاب

حجت الاسلام رضایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی نیز با بیان اینکه زنان از زمان ابتدای انقلاب در این نظام تأثیرگذار بودند‌‌، گفت: در پیروزی انقلاب اسلامی زنان با تشویق، همسران و برادران خود رابرای شرکت در راهپیمایی ها و تظاهرات و حتی به میدان هایی جنگ می فرستادند.

زنان در زمان جنگ فعالیت های ارزشمندی داشته اند

وی افزود: کمک های نقدی بانوان برای پیروزی انقلاب در طول دفاع مقدس و حضور مستقیم زنان در جبهه های جنگ به عنوان پرستار و نیز امور مربوط به پشتیبانی، از جمله فعالیت های با ارزش بانوان بوده است.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه زنان پشتوانه ای برای نظام و انقلاب و برای دفاع مقدس بودند، ادامه داد: حضور بانوان در همه عرصه ها بسیار با اهمیت و چشمگیر بود از این رو امام خمینی(ره) می فرمایند «زنان پیشگامان انقلاب هستند» و در جایی دیگر نیز می فرمایند «شما خواهران در این نهضت سهم به سزایی دارید».

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه در آیه‌ی۶۳ قرآن از زنان صالح یاد شده است گفت: زنانی همچون آسیه همسر فرعون و ازجمله حضرت زهرا که انسان‌های کاملی هستند الگویی خوب برای زنان انقلابی محسوب می‌شوند.

ایمان و اعتقاد راسخ به دین، ویژگی زنان انقلابی

حجت الاسلا رضایی افزود: چیزهایی که در حضرت زهرا و حضرت زینب و دیگر زنان بزرگ اسلام وجود داشت ایمان و اعتقاد راسخ آن‌هاست و همچنین یک زن انقلابی باید ایمان و اعتقاد راسخ هم به دین وهم به نظام داشته باشد.

وی با اشاره به این‌که شجاعت حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) بی‌نظیر است و این ویژگی را باید یک زن مسلمان داشته باشد گفت: ازجمله اخلاص در کار، جزء ویژگی‌های آن دو حضرت است که یک زن مؤمن انقلابی باید تلاش کند تا همه کارهایش در راه خدا باشد و ضمن این فعالیت‌ها برخورداری از حجب و حیا و عفت الزامی است.

خانه داری، به معنی مربی قوی فرزندان بودن است

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: تأکید مقام معظم رهبری  به خانه‌داری زنان ازاین‌رو است که یک زن می‌تواند یک مربی قوی توانمند برای فرزندانش باشد و پشتوانه‌ای قوی برای همسرش به‌حساب آید.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه مادری که فرزندش را تربیت می‌کند کار بسیار بزرگی را انجام می‌دهد زیرا در حال پرورش نسل آینده است افزود: امام(ره) می‌فرمایند «از دامان زن مرد به معراج می‌رود» که این می‌تواند دو معنا داشته باشد؛ یکی این‌که پشت سر هر مرد موفقی یک همسر موفق وجود دارد و دوم این‌که مادر چون وظیفه تربیت را بر عهده دارد فرزندانش مردان و زنان آینده است.

زن به زندگی عمق می بخشد

وی بیان کرد: اگر یک مادر تربیت را به خوبی انجام دهد به دنبال این خواهد بود تا بهترین افراد جامعه را پرورش دهد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به این‌که آن ‌کسی که به زندگی عمق می‌بخشد زن است افزود: فرموده مقام معظم رهبری که به خانه‌داری بانوان تأکید دارد، از آنجاست که پیامبر اکرم(ص) کارهای خانه را بین امام علی(ع) و حضرت فاطمه (س) تقسیم کردند و براین اساس، کارهای خارج را برعهده امام علی(ع) و کارهای داخل خانه را برعهده حضرت فاطمه(س) گذاشتند.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه ولی‌فقیه نقش بسیار اساسی در پیدایش انقلاب و حفظ و هدایتگری انقلاب داشتند تبیین کرد: سکان اصلی نظام در دست ولی‌فقیه است و ما می‌بینیم در سایر کشورها انقلاب‌هایی صورت گرفت که یا به شکست می‌رسد و یا توسط کسی گرفته می‌شود.

ولی‌فقیه موتور نیرو و محرکه نظام و انقلاب است

وی بیان داشت: اگر ما در کشور خود ولی‌فقیه را نمی‌داشتیم، قطعاً با شکست مواجه می‌شدیم، چرا که ولی‌فقیه موتور نیرو و محرکه نظام و انقلاب است.

مدیرکل  تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی دو عامل پیش برنده دارد، افزود: یکی مردم که دلداده‌ی نظام هستند و دیگری ولی‌فقیه بصیر و آگاه است.

انتهای خبر./

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha