جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
امام خمینی

حوزه/ چند تن از روحانیون خراسان جنوبی، پایداری انقلاب و نظام را به برکت ولایت فقیه دانستند و گفتند: حوزه انقلابی تنها به پرورش طلبه و عالم نمی پردازد، بلکه منبع و محور گسترش پیام الهی در سطح جامعه است.

 خبرگزاری «حوزه» - بیرجند/ یادآوری ایام نورانی پیروزی انقلاب اسلامی ایران، در واقع یادآوری رشادت ها، حماسه آفرینی ها، فداکاری ها و شهادت طلبی های ملتی بزرگ و پرافتخار و پیرو ولایت و رهبری است که با ایثار خون خود ثابت کرد که خون بر شمشیر و حق بر باطل پیروز است.

نظام ولایت فقیه، مادر ارزش هاست، هم به دلیل داشتن رهبری ارزشی با ویژگی های یک انسان کامل که تجلی ارزش های اسلامی است و هم با محور قرار دادن خدمت به مردم و هدایت و کمال انسان به عنوان کار ویژه خود و هم به دلیل پیاده کردن احکام نورانی اسلام، برقراری عدالت، رفع تبعیض و فساد و مانند آن.

برای روشن شدن بیشتر نقش ولی فقیه و رهبری و همچنین مسجد که یکی از ارکان جامعه اسلامی از صدر اسلام تا کنون بوده است، با چند تن از روحانیون خراسان جنوبی به گفت وگو نشستیم.

نقش برجسته رهبری از صدر اسلام تاکنون

حجت الاسلام  علی اکبرپور در گفت وگو با خبرنگار حوزه در بیرجند اظهار کرد: همه ما در طول تاریخ اسلام نقش با اهمیت رهبری در اداره یک حکومت را می دانیم و همچنین رهبری نقش تعیین کننده ای در یک جامعه اسلامی دارا بوده است.

وی افزود: از صدر انقلاب اسلامی نقش پیامبر اکرم(ص) در رهبری و پیشبرد منافع اسلام اهمیت فراوانی داشته و بعد از پیامبر اکرم(ص) هم به همین وضع بوده و زمانی که مردم اندکی انحراف از مسیر رهبری ببینند از پیروی و ادامه راه خودداری می کنند.

معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) با بیان اینکه انقلاب ما فرهنگی بوده و مردم از فرهنگ رژیم شاهنشاهی به ستوه در آمده بودند گفت: قطعا این انقلاب به خواسته مردم و رهبری و ولایت فقیه و پیروی روحانیت و فقها بوده است و اینها همه دست به دست هم داده است تا بتوانیم نظام جمهوری اسلامی را برپا و حکومت طاغوت را سرنگون سازیم.

بصیرت امام(ره) تعیین کننده راه انقلاب بود

حجت الاسلام اکبرپور افزود: امام خمینی به عنوان رهبر انقلاب اسلامی ویژگی های منحصر به فردی من جمله بصیرت ایشان که تعیین کننده راه انقلاب و نظام و شجاعت بی نظیر ایشان و همچنین همواره فقیه مجاهد و مبارز در راه خدا بوده است.

وی با بیان اینکه امام قطعا به دنبال سرنگونی رژیم خودکامه پهلوی بودند افزود: نماینده هایی از طرف رژیم پهلوی به نزد امام رفتند و گفتند هرگونه اصلاحی را که شما بخواهید ما قبول می کنیم و آن را انجام می دهیم، اما امام مخالفت کردند و گفتند حاکمیت شما بر حق نمی باشد و موجب آزار و اذیت و ناراحتی مردم می شود.

معاون هماهنگ کننده نماینده ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) افزود: شاید برداشت امام خمینی(ره) این بود که این حکومت خودکامه اصلاح نشدنی است و سازش با آنها فایده ای نخواهد داشت.

حجت الاسلام اکبرپور با اشاره به اینکه امام خمینی(ره) در سال 1342 شاه را نصیحت می کردند، گفت: زمانی که دیدند نصیحت فایده ای ندارد نهضت انقلاب اسلامی را به سمت و سویی بردند که موجب سرنگونی رژیم شاهنشاهی و ایجاد انقلاب اسلامی باشد.

وی افزود: همه ما می دانیم همانطور که حضور مردم و رهبری ولی فقیه نقش مهمی در به پیروزی رساندن انقلاب اسلامی داشته است و ما باید برای اینکه نظام جمهوری اسلامی به مسیر خود ادامه دهد همواره وحدت خود را داشته باشیم.

پیروی از ولایت موجب پیشرفت و آبادانی می شود

معاون هماهنگ کننده نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالرضا(ع) با بیان اینکه تا زمانی که مردم دنباله رو راه رهبری باشند، نظام جمهوری اسلامی روز به روز به سمت پیشرفت وآبادانی پیش خواهد رفت، گفت: در اینصورت ما سالیان سال شاهد گرفتن جشن بزرگ پیروزی انقلاب اسلامی خواهیم بود.

حجت الاسلام اکبرپور تأکید کرد: زمانی که مردم از پیروی انقلاب و نظام دست بکشند و مسئولین جوابگوی خواسته های مردم نباشند آن زمان نظام ما به سمت نابودی و فنا خواهد رفت و ما نباید دنباله روی خواسته های دشمنان خود باشیم.

وی خاطرنشان کرد: باید بدانیم این انقلاب به راحتی به دست نیامده، بلکه خون های زیادی به پیا ی این انقلاب ریخته شده تا ما بتوانیم امروزه در امنیت و سلامت به زندگی خود بپردازیم .

سه رکن انقلاب

حجت الاسلام احمد نجمی پور نیز با بیان اینکه در بحث انقلاب اسلامی اگر یک مثلث را در نظر بگیریم سه بخش در پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل حکومت خیلی مؤثر است، گفت: یکی بحث اسلامی بودن انقلاب است که تکیه بر مذهب و ارزش ها است و دیگری بحث مردمی بودن است که انقلاب به خواسته مردم باشد و دیگری رهبری صادقانه و حکیمانه امام خمینی(ره) که بسیار نقش مهمی بوده است.

وی با بیان اینکه در عوامل پیروزی انقلاب برخی از علل و عوامل طبیعی است گفت: امام می فرمایند انقلاب معجزه الهی بود و در بخش طبیعی نقش امام و روحانیت خیلی تاثیرگذار بود.

امام جمعه سرایان افزود: محبوبیتی که حضرت امام در بین مردم پیدا کردند و نقش روحانیت کنار حضرت امام، توانست نظام شاهنشاهی 2500 ساله را از سقف به زیر بیاورد.

نقش روحانیت در انقلاب

حجت الاسلام نجمی پور با بیان اینکه یکی از مهم ترین کارهایی که حضرت امام انجام دادند بحث پایه سازی انقلاب بود افزود: نقش روحانیت در انقلاب، نقش بسیار مهمی بود و خود حضرت امام در بحث دستاوردهای انقلاب خیلی بحث می شود این دستاوردهای انقلاب و نظام در این بحث خیلی ها حرف دارند.

وی با اشاره به اینکه وقتی انقلاب اسلامی برپا شد ایشان گفتند درست است که این انقلاب برای رفاه مردم صورت گرفته اما قیام نکردیم که ملت به عیش و نوش بپردازند گفت: امام نظرشان این بود که ما قیام کرده ایم که فریاد یا غیاث المستغیثین را به گوش امام زمان خود برسانیم.

امام جمعه سرایان با بیان اینکه ما انقلاب کرده ایم تا زمینه های ظهور را فراهم بکنیم افزود: انقلاب اسلامی یک انقلاب مادی و اقتصادی نبود، بلکه هدفش این بود که یک نظام الهی داشته باشیم.

در مسیر اسلامی شدن هستیم

حجت الاسلام نجمی پور تصریح کرد: هیچ کس نباید فرض کند که جمهوری اسلامی به طور کامل به اسلام رسیده بلکه ما می خواهیم به سمت اسلام حرکت کنیم وگرنه در حکومت فساد است، اختلاس و بیکاری و سایر آسیب های اجتماعی نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه با حکومت طاغوت باید مبارزه بکنیم و یکی ازکارهای مهمی که در کشور انجام شده و باید انجام بشود این است که اگر ما انقلاب کرده ایم و بعد از سی و چند سال هنوز بی خانمان در حکومت باشد این فرقی با طاغوت نداشته است و اینها را باید اصلاح کنیم.

امام جمعه سرایان افزود: درست است که شعار ما «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» بود، اما بعد از 39 سال که از انقلاب می گذرد ما باید از کدخدای یک منطقه برای انجام کارهای خود اجازه بگیریم؟! و در بحث مذاکرات هسته ای هم به همین نحوه و این با تفکر طاغوت چه فرقی دارد؟!

حجت الاسلام نجمی پور تصریح کرد: اگر در نظام جمهوری اسلامی نتوانیم از یک وزیری بپرسیم این ثروتی را که شما داری از کجا به دست آورده ای چه کاشته ای و چه ساخته ای و از کجا آوردی، این باز هم تفکر طاغوت است.

وی متذکر شد: ما باید اینها را اصلاح کنیم، لذا این خیلی مهم است که الان ارباب رجوع برای انجام کار خود به جاهای مختلف برود، اما در نتیجه هیچ فایده ای نداشته باشد این تیری در سینه جمهوری اسلامی است و ما این گونه موفق نبوده ایم.

نباید همه چیز را برعهده ولی فقیه بگذاریم

امام جمعه سرایان با بیان اینکه درست است که امام نظام را بر پایه ولایت فقیه تاسیس کرد، ولی درست نیست که ما همه چیز را برعهده ولایت فقیه قرار دهیم گفت: این از مظلومیت ولی فقیه است.

وی با بیان اینکه من اگر بخواهم حضرت امام را وصف کنم، 10 جلوه شخصیتی از ایشان را نام می برم گفت: اولین مورد بحث عرفان است و واقعا مصداق آیه ی شریفه «لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» بودند.

امام(ره): به من بگویید طلبه، نگویید امام

امام جمعه سرایان بیان داشت: دومین جلوه ایشان در بحث اخلاص است و زمانی که از امام تعریف می کردند ایشان معترض شده و می گفتند به من بگویید طلبه و نگویید امام و نکته سوم جامعیت علمی ایشان بوده امام هم فقیه بود هم فیلسوف بود هم اصولی بوده و شاگرد برجسته شیخ عبدالکریم در اراک بودند.

 حجت الاسلام نجمی پور چهارمین شاخصه امام را زهد و رعایت آداب طلبگی ایشان عنوان کرد و تبیین کرد: پنجمین نکته نگاه حکومتی و تمدنی به فقه معارف اسلامی بود و ابتکار نظام جمهوری اسلامی را حضرت امام انجام داد.

ایجاد وحدت بین همه مذاهب اسلامی

وی بیان داشت: ششمین شاخصه وحدت اسلامی بین همه مذاهب بود که دشمن هم دارد بر روی همین شاخصه مانور می رود و به دنبال از بین بردن وحدت مسلمانان است و هفتمین شاخصه شجاعت حضرت امام است واقعا حضرت امام زمانی که می گوید آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند، کسی که پشتوانه ای از علم و تقوا را نداشته باشد نمی تواند این حرف را بزند.

امام جمعه سرایان، هشتمین شاخصه امام را جهاد فرهنگی و نظامی ایشان عنوان کرد و گفت: نهمین نکته همت و پشتکار عالی امام بوده و ایشان با وجود سختی هایی که کشیدند هرگز خسته نمی شدند و درنهایت دهمین ویژگی ایشان نگاه جهانی حضرت امام بوده و امام می خواست این انقلاب صادر بشود و بیشتر کشورها از سلطه دشمنان درآیند.

حجت الاسلام نجمی پور یکی از شاخصه های امام خمینی را مستضعف گرایی ایشان معرفی کرد و خاطرنشان کرد: ایشان در این زمینه می فرمایند یک تار موی مستضعفین را به تمام کاخ نشینان نمی دهم و مستضعفان صاحبان اصلی این انقلاب هستند.

الگوی عملی اسلام، روحانیت است

حجت الاسلام علیجان دلدار در گفت وگو با خبرنگار «حوزه» اظهار کرد: روحانیت الگوی عملی اسلام در جامعه هستند، حرفشان باید حرف خدا و اسلام باشد و در تمام زمینه ها در سیره انبیاء خدا قدم بردارند.

وی با اشاره به جایگاه حوزه در پیروزی انقلاب تاکید کرد: حوزه انقلابی تنها به پرورش طلبه و عالم نمی پردازد، بلکه منبع و محور گسترش پیام الهی در سطح جامعه است.

مدیر مدرسه علمیه رضویه بیرجند اظهار کرد: مردم آنچه که از روحانیت می خواهند این است که تکلیف و رسالت هایی را که بر عهده شان می باشد را به درستی انجام دهند و برای عدالت اجتماعی در سطح جامعه الگوی اسلامی ارائه دهند.

وی با اشاره به هدف والای حوزه در دوران طاغوت تاکید کرد: اگر روحانیت کار و اهداف الهی خود را به خوبی انجام دهند، هیچ گاه زمینه نفوذ دشمنان در افکار عمومی صورت نخواهد گرفت، و این رمز تأثیر پذیری حوزه علمیه قبل از انقلاب بر جامعه بوده است.

روشنگری مهم ترین هدف طلاب است

حجت الاسلام دلدار، روشنگری را مهمترین و اساسی ترین هدف طلاب و علما دانست و افزود: روحانیت بابد توسط تریبون های مختلف به روشنگری مردم بپردازند.

وی افزود: حوزه علمیه باید پایگاه عدالت خواهی و روشنگری باشد، و این امر تنها با زندگی در بطن مردم و خدمت برای آنان حاصل می شود که یک نمونه از این خدمت ها اردوهای جهادی می باشد.

 

اولین اقدام پیامبر بعد از هجرت ساخت مسجد بود

حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم مهاجریان مقدم امام جمعه طبس نیز اظهار کرد: در شکل گیری انقلاب اسلامی عوامل متعدد و متنوعی مؤثر بودند که قطعا یکی از مؤثر ترین آنها مساجد بودند.

وی افزود: در صدر اسلام در زمان بعثت پیامبر اکرم(ص) مساجد در پیشرفت و نشر اسلام نقش مؤثری داشت که زمانی که پیامبر از مکه به مدینه هجرت کردند از اولین کارها ساخت مسجد بود و در آن زمان همه امور مسلمین در مسجد صورت می گرفت.

اجرای برنامه های مختلف صدر اسلام در مساجد

امام جمعه طبس بیان داشت: اقامه نماز جمعه و مراجعه مردم برای کارهای شخصی، دیدارهای نمایندگان کشورها و شهرهای مختلف و گروه هایی که برای ملاقات پیامبر اکرم به مدینه می آمدند از جمله استفاده های مردم از مسجد بود.

حجت الاسلام مهاجریان مقدم افزود: ستون هایی که مسجد النبی دارد و به ستون های خانه پیامبراکرم(ص) متصل هستند هرکدام اسم خاصی دارند که اسامی آنها به مناسبت کارهایی که در آنجا انجام می دادند نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه نام یکی از این ستون ها استوان القعود بود گفت: در آن ستون، دیدار نماینده هایی که از کشورهای دیگر می آمدند و با پیامبر ملاقات داشتند صورت می گرفت.

امام جمعه طبس افزود: قسمتی از مسجدالنبی برای تجهیز لشکر و گروه هایی که برای مبارزه با دشمنان می رفتند آماده بود.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجریان مقدم با اشاره بهنقش مساجد در پیروزی انقلاب گفت: درمساجد با سخنرانی و انتقال پیام امام خمینی(ره ) مردم آگاهی پیدا کردند و این مساجد بودند که در دفاع مقدس هم پشتوانه ای برای جبهه های جنگ بودند و همچنین کمک ها برای پشتیبانی از جبهه ها در مساجد صورت می گرفت و مساجد در تداوم انقلاب نقش مهمی دارند.

 وی با بیان اینکه در همین مساجد توطئه های دشمنان مشخص و برملا می شد افزود: شرکت مردم در انتخابات و راهپیمایی ها و در سایر مشاغل زمانی که دشمنان می خواستند توطئه ای را انجام دهند مثل فتنه دهه ۸۸ و فتنه ای که چندی از آن نگذشته است فتنه گران در سر جای خود نشانند.

امام جمعه طبس در ادامه افزود: در دو سه هفته اخیر مردم به صحنه آمدند و حمایت خود را از نظام و رهبری نشان دادند و نقش مساجد در به وجود آمدن نظام و انقلاب اسلامی و دفع توطئه ها اهمیت داشته و همچنین درآینده هم نقش مؤثری خواهد داشت.

حجت الاسلام مهاجریان مقدم با بیان اینکه مردم باید قدر مساجد را بدانند و در مساجد برای اقامه نماز و سایر کارهای مربوطه شرکت داشته باشند گفت: هرچه مساجد بیشتر آباد باشد تضمین پیشرفت انقلاب بیشتر خواهد بود.

سنگر مسجد و بسیج از نفوذ دشمن در امان مانده است

وی با بیان اینکه حضور مردم از طریق مساجد برای نماز جمعه و مراسم مهم مثل ۲۲ بهمن گسترده است تصریح کرد: دشمنان به خیلی از سنگرها راه پیدا کرده است اما دو سنگر مانده که نتوانسته به آن نفوزکند که یکی مساجد و دیگری پایگاه های مقاومت بسیج است که جوانان باید توجه زیادی به این دو سنگر با ارزش داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجریان مقدم گفت: هیئت های مذهبی نفش بسیار خوبی در سالهای 1340 و 41 که انقلاب اوج گرفته بود داشتند که در آن زمان امام را دستگیر شده بود ایشان را تبعید کردند و همچنین در ۱۵ خرداد هیئت ها به صحنه آمدند و علیه رژیم شعار دادند.

نقش هیئات در پیروزی و پیشبرد انقلاب

امام جمعه طبس با اشاره به فعالیت هیئات مذهبی در پیروزی انقلاب گفت: در تظاهرات هیئت ها ۱۵۰۰۰ نفر توسط رژیم ملعون پهلوی به شهادت رسیدند الان هم هیئت ها نقش خوبی دارند و امروزه هم در مراسم و سخنرانی های خود به امر روشنگری می پردازند.

حجت الاسلام والمسلمین مهاجریان مقدم با بیان اینکه وحدت یک مسئله مهم در آموزه های دینی و فرهنگ اسلام است افزود: در قرآن آیه های زیادی در مورد اهمیت وحدت و مذمت تفرقه نظیر آیه "واعتصموا به حبل الله جمیعا و لا تفرقوا" آمده است.

وی تصریح کرد: پیامبر زمانی که از مکه به مدینه آمدند در تشکیل حکومت اسلامی قبیله های زیادی وجود داشتند و دارای اختلافات زیادی بودند و در این میان دو قبیله به نام اوس و خزرج جمعیت بیشتری داشتند که پیامبر اولین کاری که کردند بین این دو قبیله وحدت و همدلی را برقرار کردند.

تأکید امام بر حفظ وحدت و انسجام

امام جمعه طبس با بیان اینکه در انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) تأکید زیادی بر وحدت بین مردم داشتند، گفت: همه مردم مشت ها را علیه رژیم ستم شاهی گره کردند و در دوران دفاع مقدس وحدت کاری کرد که در مقابل جنگ های فروان که در جبهه های مختلف داشتیم، در نهایت انقلاب اسلامی پیروز شدند و دشمنان نتواستند یک وجب از خاک کشور ما را تصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: دشمن به دنبال روزنه ای برای نفوز به کشور ما می باشد و در آینده هم همینطور خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha