جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی

حوزه/ امروز در جامعه با موج افزایش سن و کاهش ازدواج مواجه هستیم و برخی نداشتن وضعیت مالی مطلوب را علت پرهیز از ازدواج می‌دانند؛ درحالی‌که این بهانه نشان از داشتن سوء ظن و بدگمانی به خداوند متعال است و بدگمانی به خدا یک گناه بزرگ است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه»، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی بعد از نماز جماعت ظهر و عصر امروز در جمع زائران حرم مطهر با اشاره به اینکه ظهور دین مبین اسلام موجب از بین رفتن فرهنگ بردگی شد، اظهار کرد: رسول خدا(ص) برده‌ای به‌نام زید را آزاد و او را به عنوان پسرخوانده خود معرفی کرد که این شخصیت در یکی از جنگ‌ها در مسیر حق به شهادت رسید.

وی با بیان اینکه خداوند متعال اجر و پاداش بسیاری برای واسطه‌گران ازدواج درنظر گرفته است، اضافه کرد: اکنون برخی در ازدواج خود درگیر فرهنگ‌های غلط هستند درحالی‌که ازدواج ملاک‌های خاصی دارد و هیچ زن و مرد مؤمن نباید با ازدواج درست افراد مخالفت کنند.

این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: حکم‌های خداوند متعال به دو دسته تکوینی و تشریعی تقسیم‌بندی می‌شود احکام تکوینی تخلف‌پذیر نیست و اگر خداوند متعال حکم کند، باید انجام شود؛ اما احکام تشریعی دستوراتی است که انجام آن‌ها واجب است اما امکان سرپیچی افراد از این احکام وجود دارد.

وی از لزوم امن بودن مکه به‌عنوان سرزمین خانه خدا یاد کرد و ادامه داد: در دوره‌های مختلف از این حکم تشریعی سرپیچی شده و نمونه‌های این سرپیچی در حوادث منا، جمعه خونین و آتش زدن خانه خدا توسط یزید قابل مشاهده بوده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی یادآور شد: غرب با ترویج ازدواج سفید نظام خانواده را متزلزل کرده و اکنون به دنبال پیاده‌سازی فرهنگ‌های غلط خود در دیگر کشورهاست به همین علت آمار ازدواج کاهش یافته و آسیب‌های اجتماعی افزایش داشته است درحالی‌که دین مبین اسلام به دنبال ترویج فرهنگ ازدواج و در نتیجه کنترل و هدایت جامعه بشری است.

وی با تاکید بر اینکه افزایش آمار ازدواج در زندگی جامعه بشری مؤثر است، مطرح کرد: اکنون در جامعه با موج افزایش سن ازدواج و کاهش ازدواج مواجه هستیم و برخی نداشتن وضعیت مالی مطلوب را علت پرهیز از ازدواج می‌دانند درحالی‌که این بهانه نشان از داشتن سوءظن و بدگمانی به خداوند متعال است و بدگمانی به خدا یک گناه بزرگ است.

این سخنران آستان مقدس کریمه اهل‌بیت(س) خاطرنشان کرد: آمار مجردان کشور به 12 میلیون نفر رسیده است به همین علت توصیه می‌شود که سرمایه ثروتمندان و موقوفات به ازدواج جوانان اختصاص یابد چراکه در راستای افزایش آمار ازدواج نیازمند یک جریان بزرگ و حرکت اجتماعی هستیم.

وی با اشاره به اینکه افرادی که همسر خود را از دست داده‌اند نیز باید به دنبال ازدواج باشند، عنوان کرد: نباید به طرح موضوع وفادار بودن نسبت به اهمیت زندگی مشترک بی‌توجه باشیم و بعد از فوت همسر زندگی خود را مجردی دنبال کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی با بیان اینکه بانوان نباید نسبت به همسران خود به دنبال فخرفروشی باشند، گفت: داشتن زبان تند و نامناسب نیز یکی دیگر از مشکلات برخی از بانوان است.

وی یادآور شد: خداوند متعال به زنی که به صورت مستمر غم و غصه‌های خود را برای همسرش مطرح می‌کند لعنت می‌فرستد؛ غضب خداوند متعال به زنی اختصاص می‌یابد که همیشه چهره ناامید و غمناک داشته باشد و زنی که بیش از توان همسر به او تکلیف کند، مورد غضب خداوند متعال خواهد بود.

عضو هیئت علمی جامعه‌المصطفی با تاکید بر این که جادوگری در اسلام حرام است، اضافه کرد: اگر بانوان برای اصلاح رفتار همسران خود به دنبال جادوگری باشند، در حقیقت دین خود را مکدر کرده‌اند.

انتهای پیام// ۱۵/ ۳۱۳

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • سعید IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    0 0
    واقعا تو این جامعه با این وضعیت به این حرف عمل میشه؟ بخدا کسی نیست به داد این جوونا برسه ... خیر دنیا و اخرت تو همین حمایت از جووناس ...‌ به خاطر نداری یا جوان ازدواج نمیکنه یا اگه ازدواجم میکنه به طلاق کشیده میشه متاسفانه ... و وظیفه روحانیته که اعتماد و اعتقاد جوانان رو به (یرزق من یشاء بغیر حساب) بیشتر کنه .. اکثر قشر روحانیت ضعیف کار میکنن متاسفانه
  • سرباز زینب IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    0 0
    دقیقا... زندگی رو باید آسون گرفت
  • سلطانی IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۳۰
    0 0
    حاج آقا رفیعی عزیز کسی بد گمان به خدا نیست بحث اینه متاسفانه مثلاً وضع زندگی همین قشر طلاب رو ببینید واقعا درگیرن