چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
امامی و دعبل

حوزه/ حجت الاسلام امامی با بیان این که باید برای مناسبت‌های ملی و مذهبی برنامه‌ریزی شده و در رابطه با آن‌ها شعر، سبک و آهنگ‌های جدید تهیه شود، گفت: سردار سلیمانی انقلاب اسلامی را حرم معرفی می‌کند، لذا شعرا و مادحان در این زمینه قلم زنی کنند و وصیت نامه حاج قاسم به صورت شعر و مداحی عرضه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از ارومیه، حجت الاسلام منصور امامی امروز در جلسه اعضای بنیاد دعبل خزاعی که در دفتر مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی برگزار شد، با بیان این که در شعرها باید به سمت نوآوری حرکت کنیم، اظهار داشت: در عرصه‌های شعر انقلاب نیاز به نوآوری داریم و باید شعرهای جدید در این عرصه خصوصاً به زبان ترکی سروده شوند.

وی با بیان این که باید برای مناسبت‌های ملی و مذهبی برنامه‌ریزی شده و در رابطه با آن‌ها شعر، سبک و آهنگ‌های جدید تهیه شود، گفت: سردار سلیمانی انقلاب اسلامی را حرم معرفی می‌کند، بنابراین شعرا و مادحین در این زمینه قلم زنی کنند. همچنین وصیت نامه حاج قاسم سلیمانی به صورت شعر و مداحی عرضه شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با بیان این که برخی افراد فاقد علم و سواد به عرصه مداحی ورود می‌کنند و شعرهایی را بیان می‌کنند که جایگاهی ندارد، گفت: اگر مداحان و شعرای متدین و باسواد شعرهای پرمحتوا به مردم عرضه کنند تا افراد کم سواد و فاقد اطلاعات شعری از گردونه خارج شوند.

حجت الاسلام امامی با تاکید بر لزوم معرفی بنیاد دعبل خزاعی، اضافه کرد: ظرفیت‌های بنیاد دعبل خزاعی احیا و از آن به درستی استفاده شود، البته در برخی موارد نباید منتظر ظرفیت‌ها ماند و لازم است خودمان ایجاد ظرفیت کنیم و برای این کار می‌توان از افراد جدید و خوش فکر استفاده کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی افزود: یکی از مهم‌ترین دلایلی که الغدیر را به یک کتاب جهانی تبدیل کرد، پرداختن علامه امینی به ادبیات و شعر در این کتاب بود و ایشان به شاعرانی که در مورد غدیر و امام علی (ع) شعر سروده‌اند، اشاره کرده است.

حجت الاسلام امامی با بیان این که شعرای اهل سنتی که در شأن اهل بیت شعر سروده‌اند باید از آن‌ها استفاده شود، ادامه داد: علامه حسن زاده در یکی از کتاب‌های خود از فخر رازی قصیده‌ای فارسی در شأن امام رضا علیه السلام آورده است که در قله شعری قرار دارد.

وی ادامه داد: شعرای بزرگی همچون فرزدق، حِمیَری، عبدی، بوصیری، سیدرضا هندی، صغیر اصفهانی و… که در شأن اهل بیت و ائمه معصومین شعرهایی با مضامین معنوی، عرفانی و والا سروده‌اند با برگزاری مسابقات شعری و … به مداحان و شعرای آئینی معرفی شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی با بیان این که جامی شعر فرزدق در شأن امام سجاد علیه السلام را به فارسی ترجمه کرده و بسیار پرمحتوا است، گفت: یکی از شعرای قم شعری را در وصف حضرت معصومه (ص) سروده که بسیار پرمحتوا و دارای ادبیات فاخر می‌باشد و از این قبیل قصیده‌ها بسیار زیاد است و باید بُعد زیبایی اهل بیت در قالب سروده به مردم معرفی شود.

وی تصریح کرد: شعرای زیادی در وصف پیامبر (ص) شعر سروده‌اند، اما هیچ کدام به اندازه نظامی نتوانسته اند وصف رسول مکرم اسلام (ص) را بیان کنند؛ غالباً شعرا در شعرهای خود به معراج پیامبر اشاره می‌کردند و نظامی در این زمینه شاهکار کرده است.

حجت الاسلام امامی در ادامه با بیان این که باید جلسات مشترک قرآنی و شعری برگزار و در آن ضمن انس با قرآن به بیان شعرهای محتوایی دینی پرداخت، گفت: باید آن چه را که در قالب شعرهای دینی و مذهبی سروده می‌شود به صورت کلیپ‌های زیبا تهیه شود و لذا باید به سمت زیبا سازی تولیدات شعری حرکت کنیم.

مدیر کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی در پایان گفت: شعرهای زورخانه‌ای، آئینی هستند و نباید اجازه داد این ادبیات از بین برود و لازم است در این زمینه به سرودن شعرهای جدید روی آورد.

اکبر حسنی هم در این جلسه گفت: ارکان مهم بنیاد دعبل خزاعی خدمات دهی به مادحین و شعرای عرصه هیئت است، اما در زمینه‌های شعر نو مداحی نیز می‌توانیم از ظرفیت روحانیون، شعرا و مادحین استفاده کنیم

مدیر بنیاد دعبل خزاعی آذربایجان غربی ادامه داد: بنا داریم با همکاری اداره کل ارشاد اسلامی آذربایجان غربی شعرهای اهل سنت در وصف اهل بیت را در قالب نمایشگاه خطاطی و خوشنویسی معرفی کنیم.

انتهای خبر./‏

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha