یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
شبکه کلاهبرداری رمز ارز

حوزه/ نشست علمی با موضوع تبیین ابعاد رمز پول ملی با عنوان «رمز ریال» بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با ارائه دکتر محرمیان معاون فناوری نوین بانک مرکزی و مسئول پروژه رمز ریال بانک مرکزی به صورت مجازی توسط مرکز تحقیقات اسلامی مجلس برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، دکتر مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین و مسئول پروژه‌های «رمز ریال» بانک مرکزی در ابتدای نشست علمی «تبیین ابعاد رمز پول ملی با عنوان «رمز ریال» بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران» به فلسفه ماجرای رمز پول اشاره کرد و گفت: رمز ارزها به وجود آمده‌اند تا هرگونه کانونی را مورد چالش قرار بدهند و یکی از موارد دیگر رمز ارزها امنیت و قابلیت گسترش است که هر کدام جایگاهی دارند.
مسئول پروژه‌های رمز ریال بانک مرکزی در مورد نامگذاری پول دیجیتال به رمز ریال خاطر نشان کرد: رمز پول یک اصطلاح است که برای پول دیجیتال در دنیا استعمال می‌شود و یک اسم عام است و در آخرین جلسه‌ی شورای پول و اعتبار پول دیجیتال در ایران را رمز ریال نام‌گذاری کردند.
دکتر محرمیان اظهار داشت: هر کاری که با اسکناس می‌توان انجام داد در رمز ریال نیز متصور است، با این تفاوت که رمز ریال خصوصیات و قواعدی دارد که در اسکناسی که به صورت کاغذی در جیب قرار می‌گیرد وجود ندارد.


تفاوت‌ها و شباهت‌های رمز ریال با سایر ارزهای دیجیتال

معاون فناوری‌های نوین به برخی شباهت‌ها و تفاوت‌های رمز ریال با رمز ارزهای جهان روا اشاره و عنوان کرد: رمز ارزهای جهان روا توسط نهاد نامشخص منتشر می‌شوند، پشتوانه مشخصی ندارند، غیر قابل نظارت و کنترل و بدون شناسایی کاربران است؛ رمز ریال برخلاف اینها توسط بانک مرکزی و با پشتوانه قانونی ست، قابل کنترل و کاربران به طور کامل شناسایی می‌شوند.
وی اضافه کرد: رمز ریال با رمز ارزهای جهان روا دارای مشترکاتی از قبیل قابلیت مبادله بین افراد، دسترسی عمومی و انتشار الکترونیکی دارد.


تجربه‌ی دیگر کشورها در راه اندازی رمز پول ملی
دکتر محرمیان به وضعیت پول دیجیتال بانک‌های مرکزی سایر کشورها نیز اشاره و اظهار داشت :۹۰ بانک مرکزی در این حوزه فعالیت می‌کنند.رمز ارزها در کشورهای مختلف کاربردهای متنوع دارد.
مسئول پروژه‌های رمز ریال بانک مرکزی در ادامه افزود: میزان محبوبیت رمز ارز در کشورها متفاوت است. برای مثال شورای دولت چین در سال ۲۰۱۷ انتشار دیجیتالی یوان چین را تصویب کرد و ۲۰ مؤسسه و بانک و شرکت در این پروژه کار می‌کنند.
وی در ادامه درباره ی واکنش بانک‌های مرکزی به رمز ارزها عنوان کرد: تا چندسال گذشته بانک‌های مرکزی فضای رمز پول را جدی نمی‌گرفتند به تدریج با افزایش میزان اقبال مردم به رمز ارزها، بانک‌های مرکزی رویکرد شأن را عوض کردند و به این حوزه توجه نشان دادند و پس از مدتی به فکر راه چاره افتادند.

دکتر محرمیان در تبیین مصوبه شورای پول و اعتبار تصریح کرد: هر فرایندی که در خصوص انتشار اسکناس انجام می‌شود عیناً در رمز ریال نیز انجام می‌شود با این تفاوت که مرحله چاپ کاغذی تبدیل به الکترونیکی شده است.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ضمن تاکید بر مزایای استفاده از فناوری بلاکچین در پول ملی یادآور شد: قراردادهای هوشمند جایگزین قراردادهای سنتی می‌شوند و در قراردادهای هوشمند اطلاعات به صورت کد روی بلاکچین نوشته می‌شود و اجزا تضمینی و غیره قابل توقف است.
دکتر محرمیان با بیان اینکه حوزه هدف گذاری رمز ریال در داخل کشور است عنوان کرد: دامنه عرضه رمز ریال در داخل کشور و کاربرد آن عمومی و سیستم پرداخت به صورت خرد است.
وی به نقاط قوت و ریسک‌های اصلی این طرح نیز اشاره کرد و یادآور شد با مدیریت می‌توان ریسک‌ها را برطرف و نقاط قوت را تقویت کرد.
مسئول پروژه رمز ریال در پایان به خلاصه‌ای از اقدامات انجام شده در حوزه رمز ریال اشاره و تصریح کرد: طی دو سال گذشته مطالعات گسترده حقوقی، فنی و اقتصادی برای توسعه رمز ریال انجام شده و زیرساخت‌های فنی این کار پیاده سازی شده است و با تصویب مقررات ارائه‌ی رمز ریال در شورای پول و اعتبار به صورت آزمایشی در دست اقدام است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha