شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
انقلاب اسلامی

حوزه/استاد مدرسه علمیه الزهرا (س) اراک گفت: دیگر مثل گذشته تبلیغات دینی به محرم، صفر و ماه رمضان محدود نیست، بلکه هر روز و هر ساعت شبهات جدیدی مطرح می‌شود که نیاز به پاسخ و توضیح دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، زنان در جریان نهضت امام خمینی (ره) هم در نقش مادر و همسر و با حضور در میدان به پیروزی انقلاب کمک کردند. به همین منظور خبرنگار خبرگزاری حوزه در اراک به سراغ رفعت السادات طباطبایی استاد مدرسه علمیه الزهرا (س) اراک رفته و با او درباره نقش بانوان در پیروزی انقلاب به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه آن را می‌خوانید:

بانوان در جریان انقلاب اسلامی و حفظ دستاوردهای آن، در استان مرکزی چقدر تأثیر داشته‌اند و آیا حوزه خواهران می‌تواند در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و … مؤثر باشد؟

مقام معظم رهبری در اجتماع علما، اساتید، مدیران مدارس و طلاب حوزه علمیه قم، تحصیل و تبلیغ هزاران طلبه خواهر را پدیده‌ای عظیم و مبارک دانستند، چون این حرکت آثار علمی و معنوی و برکات فراوانی برای جامعه دارد.

بانوان عالم و فاضل حوزه‌های علمیه خواهران می‌توانند در عرصه‌های مختلف نقش آفرین باشند و با کسب معارف ناب اسلامی و اخلاق، در ارتقا سطح آگاهی و ترویج مکارم و فضائل پیش قدم شوند.

در گذشته در حوزه علوم اسلامی تک ستاره‌هایی همچون بانوی اصفهانی به عنوان بانویی مجتهده داشتیم، اما امروز باید به فرمان رهبر انقلاب لبیک بگوییم و این درخواست را اجابت کنیم و هزاران زن با فضیلت در رشته‌های مختلف تربیت کنیم تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای علمی و فکری داخل و خارج از کشور باشیم.

امروز نیاز مبرم جامعه تربیت نیروهای اندیشمندی است که بتوانند به شبهات و ابهامات پاسخ دهند. دیگر مثل گذشته تبلیغات دینی به محرم، صفر و ماه رمضان محدود نیست، بلکه هر روز و هر ساعت شبهات جدیدی مطرح می‌شود که نیاز به پاسخ و توضیح دارد و افراد با سواد هر لحظه و در هر مکان می‌توانند رسالت تبلیغی خود را برای مخاطبان فراوانی در فضای مجازی انجام دهند.

قطعاً در حوزه‌های علمیه با تلاش گسترده‌ای که صورت می‌گیرد طلاب و دانشجویان مجهز و مسلط به مبانی اسلامی و مباحث روز می‌شوند و با فراگیری شیوه‌های "دعوت الی الله" از جمله روش‌های تربیتی می‌توانند تأثیرگذاری خود را مضاعف نمایند.

مکتب امام (ره) بر چه شاخصه‌هایی استوار است و برای تبیین و انتقال آنچه باید کرد؟

تعریفی که مقام معظم رهبری از ابعاد مکتب امام راحل بیان داشتند، زیباترین و جامع‌ترین تعریفی بود که تاکنون درباره امام خمینی (ره) توصیف شده است و ایشان امام (ره) را از حیطه فردی که صرفاً دارای کارنامه درخشان است خارج کرده و به عنوان فردی صاحب مکتب معرفی کردند. مکتب امام (ره) دارای جامعیت بوده و ابعاد مختلف آن بر مبنای سه اصل معنویت، عقلانیت و عدالت است. معنویت، عدالت گرایی و خردورزی و عقلانیت امام (ره) در جهت‌گیری سیاسی ایشان تجلی داشت یعنی حرکت سیاسی ایشان بخشی از ابعاد سه‌گانه عقلانیت، معنویت و عدالت است.

رسالت خاص حوزویان و حوزه انقلابی در انتقال آرمان‌های انقلاب به نسل‌های سوم و چهارم چه بوده است؟

تأسیس مدارس حوزوی جدید همراه برنامه‌های خاص و جامع، تربیت نسلی روشنفکر، اهل قلم و اندیشه، انقلابی و فعال را در حوزه‌های علمیه فراهم ساخت که با توجه به نیازهای زمان و نگرش جامع، عقلانی و اجتماعی نسبت به اسلام به عنوان یک مکتب فکری و اجتماعی کارآمد در عرصه مبارزات فرهنگی و سیاسی حضور یافتند و با گسترش تفکر ناب اسلامی در سراسر کشور و به‌ویژه فضاها و مراکز آموزشی و دانشگاهی و عرصه‌های فرهنگی و مطبوعاتی، توانستند زمینه‌های فرهنگی تحول انقلابی را فراهم نمایند تحلیل شخصیّتی فرهیخته و اندیشمند همچون استاد شهید آیت‌الله بهشتی از انقلاب اسلامی که آن را انقلابی فرهنگی می‌داند، برخاسته از همین واقعیت است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha