سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
افغانستان

حوزه/ در حالی هزاران مهاجر افغانستانی ماه ها است که در امارات به خاطر سیاست های دوگانه آمریکا و امارات برای انتقال به کشور سوم سرگردان بوده و تظاهرات کردند برخی از این مهاجران مسئولان اماراتی را تهدید به اعتصاب غذا نمودند.

به گزارش گروه ترجمه خبرگزاری حوزه، صدها مهاجر افغانستانی که از سال گذشته از کشور خود خارج شدند و در مراکز کمپ در امارات به سر می برند با در دست داشتن بنرهایی خواستار آزادی و انتقال به ایالات متحده بوده، و در این کشور تظاهرات کردند.

هزاران افغانستانی از سال گذشته در بحبوحه هرج و مرجی که به رهبری ایالات متحده در افغانستان بوجود آمد و بازگشت گروه طالبان به قدرت، در راستای منافع آمریکا و سایر کشورهای غربی به امارات انتقال پیدا کردند.

امارات متحده عربی موافقت کرده بود تا برای افغانستانی‌هایی که در انتظار تصمیم‌گیری در مورد درخواست‌هایشان برای مهاجرت هستند، مسکن موقت فراهم کند تا آنها بتوانند به کشورهای سوم سفر کنند.

بعد از گذشت شش ماه بسیاری از این مهاجران در امارات تحت شدیدترین نظارت ها هستند. دو تن از تظاهر کنندگان که خواستند هویت آنها به دلیل برخورد مقامات، فاش نشود به رویترز گفتند که این اعتراضات از چهارشنبه آغاز شده و تا روز پنجشنبه نیز ادامه پیدا کرده است.

در فیلم‌های ضبط شده‌ای که توسط یک معترض ارسال شده، مردان، زنان و کودکان در تظاهرات روز پنجشنبه در داخل یکی از تأسیسات در ابوظبی شرکت کردند و از واشنگتن خواستند تا از آنها در آمریکا استقبال کند.

همچنین روی یک بنر نوشته شده بود: "زمانی که ما را بیرون کردید، (وزارت دفاع) فرودگاه (کابل) را تحت کنترل داشت، هیچکس خودش به تنهایی نیامده است."

از سرگردانی ۱۲ هزار مهاجر افغانستانی در امارات تا تهدید به اعتصاب غذا

در همین راستا عکس ها و فیلم های مشابهی به طور گسترده در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است.

یکی از معترضان که این عکس ها را منتشر کرده و تظاهر کننده دیگری که نخواست نامش فاش شود، گفت که اعتراضات پس از آن آغاز شد که بسیاری از افغان ها از مهاجرت به ایالات متحده قطع امید کردند.

از سرگردانی ۱۲ هزار مهاجر افغانستانی در امارات تا تهدید به اعتصاب غذا

همچنین یکی از معترضان گفت که شرایط اسکانشان در این تأسیسات شبیه زندان است و مقامات اماراتی با شروع تظاهرات تعدادی از افغانستانی ها را بازداشت کرده اند. یکی دیگر از تظاهر کنند گان گفته است که یکی از مقامات سفارت آمریکا روز پنجشنبه پس از شروع اعتراضات از این مرکز بازدید و اعلام کرد که جدول زمانی مشخصی برای رسیدگی به همه پرونده ها وجود ندارد و بعید است همه آنها به آمریکا بروند.

از سرگردانی ۱۲ هزار مهاجر افغانستانی در امارات تا تهدید به اعتصاب غذا

نه دولت امارات متحده عربی و نه سفارت ایالات متحده در ابوظبی بلافاصله به درخواست ها پاسخ ندادند. هنوز مشخص نیست که چه تعداد پناهجوی افغانستانی در امارات متحده عربی هستند، اما امارات متحده عربی در ماه سپتامبر اعلام کرده بود که ۹هزار افغانستانی در مسیر شان به کشورهای سوم به این کشور وارد شدند.

برآورد فعالان و معترضان حاکی از آن است که حدود ۱۲ هزار افغانستانی در دو مرکز در ابوظبی حضور دارند. منابع مطلع اعلام کردند که ایالات متحده به کسانی که ویزا دارند یا برای رفتن به ایالات متحده درخواست داده اند اولویت می دهد، اما منابعی که با شرایط کمپ ها و تاسیسات ابوظبی آشنا هستند گفتند بسیاری از آنها هیچ ویزایی ندارند.

از سرگردانی ۱۲ هزار مهاجر افغانستانی در امارات تا تهدید به اعتصاب غذا

احمد محبی، مشاور سابق ضد تروریسم ایالات متحده در افغانستان که به فرار کنندگان کمک کرده است، اعلام کرد که پروازهای ایالات متحده برای انتقال افغان ها از امارات در نوامبر متوقف شده است.

وی افزود که برخی از افغانستانی ها در حالی که منتظر اسکان مجدد بودند، تهدید کردند که در اعتراض به این شرایط اعتصاب غذا خواهند کرد، همچنین یک گروه کوچک خواهان بازگشت به افغانستان شده است.

وی با انتقاد از اسکان مجدد افغان ها توسط آمریکا در امارات گفت: هیچ شفافیتی در این زمینه وجود ندارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha