شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
مدیر حوزه خراسان

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در بیانیه گام دوم آمده که «روحانیت رسالت پیامبری دارد»، گفت: در واقع رسالت ایشان جامعه سازی و رسیدن به تمدن الهی است ولی قبل از هرچیز، ابتدا بعثت درونی یعنی همان خودسازی در وجود پیامبران اتفاق می‌افتد و بنا به جنبه رسالتی ما،‌ هدف باید خودسازی و تمدن‌سازی باشد.

به‌ گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از مشهد، حجت الاسلام و المسلمین سیدمصباح عاملی در اجلاس مدیران مدارس حوزه علمیه خراسان که به‌ صورت حضوری در مدرسه علمیه عالی نواب و نیز در قالب مجازی برگزار شد، گفت: از همه مدیران بزرگوار برادر و خواهر تشکر می‌کنم که در دو سال گذشته با وجود مشکلات فراوان همه‌گیری بیماری کرونا، نه‌تنها انسجام حوزه را در همه عرصه‌ها حفظ کردند، بلکه حرکت نخبگانی تحولی را ادامه و طرح‌های جدیدی نیز شکل دادند.
وی با اشاره به حدیث «یدالله مع الجماعة»، هدف از این اجلاس این است که به گفتمان و هم‌فکری مثبت و سازنده‌ای برسیم که در ادامه به برنامه تبدیل شده و برای اجرا ابلاغ شود.

کار برای خدا و هدفمند

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به حدیث «مَن تَعَلَّمَ للّه‏ِِ وعَمِلَ للّه‏ِِ وعَلَّمَ للّه‏ِِ دُعِیَ فی مَلَکوتِ السَّماواتِ عَظیما» به دو کلیدواژه درباره برنامه‌های سال آینده اشاره کرد و گفت: اول، شروع و تداوم کار «با نام و برای خدا» و قدم برداشتن در راه اوست و دوم، «هدف» است که باید طبق فرمایش مقام معظم رهبری در آغاز بیانیه گام دوم انقلاب، ترسیم شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه در بیانیه گام دوم آمده که «روحانیت رسالت پیامبری دارد»، یادآور شد: در واقع رسالت ایشان جامعه سازی و رسیدن به تمدن الهی است ولی قبل از هرچیز، ابتدا بعثت درونی یعنی همان خودسازی در وجود پیامبران اتفاق می‌افتد و بنا به جنبه رسالتی ما،‌ هدف باید خودسازی و تمدن‌سازی باشد.

پذیرش، حرکتی نخبگانی باشد

وی گفت: باید دقت کرد که کیفیت و وضعیت برنامه‌ها، از مرحله پذیرش تا رسیدن به فقاهت را هدف، تعیین می‌کند و حرکت حوزه از ابتدا تا انتها به‌صورت زنجیره وار در طول هم قرار دارد و نمی‌شود بعضی را انجام داد و برخی را رها کرد.

مدیر حوزه علمیه خراسان با اشاره به ویژگی‌های پذیرش تحولی نیز گفت: پذیرش به‌صورت مطلق یا نپذیرفتن به‌صورت مطلق غلط است بلکه به حرکتی نخبگانی نیاز داریم که از اول تا آخر آن اقدام در تراز انقلاب اسلامی و نظام جهانی حضرت مهدی(عج) باشد. در واقع حوزه کسانی را نیاز دارد که در تراز هدفش باشند، یعنی اول بتوانند خود را بسازند زیرا حوزه علمیه ادامه‌دهنده مسیر انبیا است و سپس نسبتی با جامعه‌سازی و تمدن‌پردازی داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی سلامت جسمی و فکری، سواد کافی، انگیزه خالص و الهی و نیز استعداد رشد و تکامل را چهار ویژگی ورودی‌های حوزه دانست و گفت: حرکت خوبی که در این زمینه انجام شده، مسئله مدارس پیش‌حوزوی است؛ رایزنی شده که این امر از دبستان و مهدکودک هم شروع شود.

وی با بیان اینکه دوره تثبیت که پایه اصلی شکل‌گیری طلبه، هویت طلبه و هدایت تحصیلی او است، ادامه داد: مرحله بعدی، دروس رسمی حوزه است که برنامه اصلی و فوق برنامه را شامل می‌شود.

تربیت جامع

حجت الاسلام و المسلمین عاملی با اشاره به اینکه اولین نکته در برنامه‌ها، تربیت جامع است که باید چهار مؤلفه دانشی، بینشی، ارزشی و روشی داشته باشد، توضیح داد: این مسئله به آن معنی است که طلبه خوب درس بخواند و با شناخت جریان‌های سیاسی مختلف و درک رکن اصلی نظام یعنی ولایت فقیه، سپس طلبه وارد رشته‌های تخصصی می‌شود که در مدارس زیادی شروع شده که می بایست از جهات کمی و کیفی ارتقا یابد.

وی با اشاره به اینکه استعدادهای برتر باید توسط مدیران مدارس شناسایی شوند تا به ‌صورت ویژه برای آن‌ها برنامه تشکیل شود، گفت: کسی که با این چهار ویژگی درس نخواند، ابزار لازم برای ورود به جامعه را ندارد که این امر نیاز به پایش مستمر از ناحیه معاونت‌ها و مدیران برای کیفیت‌بخشی به برنامه‌ها دارد.

ظرفیت خوب مجازی برای تحصیل در دو سال گذشته

مدیر حوزه علمیه خراسان همچنین با عرض تشکر ویژه از دفتر فناوری اطلاعات حوزه علمیه خراسان برای پوشش درسی طلاب در فضای مجازی با ظرفیت استفاده همزمان ۱۰ هزار نفری و بهره‌برداری از سامانه‌های مختلف، گفت: این دفتر یکی از کارهای مهم و اصلی را در این دو سال رقم زد و مدارس علمیه از برکت این فعالیت‌ها استفاده کردند.

حجت الاسلام و المسلمین عاملی افزود: بحث صیانت نیز کار همه مدیران است که دو بُعد ایجابی و سلبی دارد؛ موقع ایجابی آن آموزش می باشد که طلبه از جنبه‌های مختلف آموزش ببیند و جنبه ی سلبی آن مدیریت جریان‌ها و فضای مجازی است.

ارتباط با قوای سه گانه

مدیر حوزه علمیه خراسان به مسئله ارتباط بیشتر با قوای سه‌گانه هم اشاره کرد و از شکل گیری تفاهم‌نامه‌های در حال انجام گفت.

۳۱۳/۲۵

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • طلاب سطح 2 IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    4 0
    به حال حوزه خراسان باید تاسف خورد... طلاب گلایه های زیادی دارند ولی گوش شنوایی نیست
  • برات IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    0 0
    خدایا شکرت
  • mim IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    0 0
    باید نام دیگری برای مدیریت خراسان انتخاب نمود!
  • حمید IR ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    طلبه ها چرا انقدر کم میگیرن که وقتی یک پیشنهاد کاری مثل تربیت معلمی بهشون میدن فورا میرن.واقعا حق دارن چون هیچ کس دوست نداره شرمنده زن و بچش بشه.
  • محمد IR ۰۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    با شعار کار جلو نمی رود
  • سبزواری - رهجو IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    بنام خدا ، آرامبخش دلها . خدا شناسی کلید واژهُ همهُ مسائل است که از خود شناسی شروع می‌شود . هر انسانِ " رهجو " رسالتی دارد ، لازم است تا رسالتِ خود را بنویسد و در حد توان انجام دهد در غیر این صورت نمی‌داند و نخواهد دانست که : آمدن و رفتنِ ما ز چراست ؟
  • Hava IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    3 0
    واقعا باید تاسف خورد با حقوق ۷۰۰تومنی طلاب فقط آبروی خودتونو میبرین. حقوق کارگر ۴۵۰۰ ینی خاک تو سرتون
  • رسول زمانی ارهانی IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم دوستان اگر در حد انتظارمون طلبگی بکنیم مطمئن باشیم که امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف می رسونه!!! خدا ارحم الراحمینه
  • م ح IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    در شان طلبه عصر انقلاب نیست که نتونه یه مانتو برا خانوم ش بگیره، نتونه یه سفر مشهد ببرش، نتونه خورد و خوراکش رو تامین کنه.از طرفی میفرمایید طلبه درس بخون و کار نکن از طرفی هم فکر اینو نمی کنید که این طلبه ای که هر روز وشب بهش میفرمایید درس بخون یه تیکه نون داره بخوره؟ میتونه اجاره خونه بده ؟ فکر هاتون مال ۱۰۰۰ سال پیشه حقوق یه کارگر شده ۶ میلیون شهریه یه طلبه باید ۱ میلیون باشه؟
    • سجاد IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      1 0
      نگو داداش،الان میگن علمای قدیم فلان میکردن و نون و تو آب میزدن و...