شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
کد خبر: 1015315
۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۰
دعا

حجت الاسلام خاتمی تصریح کرد: اگر انسان مسیر عبودیت را به درستی طی کند عقلانیت در او زیاد می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام سید اسماعیل خاتمی، شب گذشته در مسجد جامع غدیر تهران پیرامون جایگاه عقل، گفت: بر اساس روایات اهل بیت(ع) تمام تعالیم اسلام برای پیشرفت دو جنبه روحی و عقلی انسان است. در بسیاری از روایات آمده است اگر انسانی حقیقتا خداپرست باشد عقلش زیاد می‌شود.

وی ادامه داد: بر اساس روایات، عقل و عقلانیت بسیار حائز اهمیت بوده و از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است تا جایی که آن را با ایمان برابر دانستند و فرمودند مومن کسی است که عاقل باشد.

خاتمی افزود: اگر انسان مسیر عبودیت را به درستی طی کند عقلانیت در او زیاد می‌شود.

وی، دومین بعد وجودی انسان را روح معرفی کرد و گفت: دستورات دین برای به کمال رسیدن روح انسان آمده است. اینکه انسان‌ها از برخی اعمال منع شده اند به این خاطر است که گناه و معصیت روح انسان را آلوده می‌کند و در مقابل عبادت، قرآن خواندن و مناجات با خدای متعال صیقل دهنده روح است.

کارشناس مذهبی اظهار کرد: روح انسان بسیار لطیف است، به گونه‌ای که مکروهات با اینکه حرام نیستند، لطافت روح را آزرده می‌کند. عقل و روح مانند دو بال برای آدمی هستند.

وی در پایان تصریح کرد: تمام قدرت و فعالیت انسان از روح سرچشمه می‌گیرد و به کمک آن اسرار علوم را می‌شکافد و به اعماق موجودات راه می‌یابد.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مرتضی IR ۰۸:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۲
    1 0
    مومن خود را به بندگی خدا وادار می سازد، وگرنه که عاقل بی دین، هدف خود در زندگی را شهوات نفسانی و تمایلات دنیوی قرار می دهد و رستگار نخواهد شد حتی اگر به موفقیت هایی در دنیا برسد
  • الهام IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    1 0
    آدم عاقل به راهنمایی نیاز دارد، راه و چاه را هم راهنما نشان میده، عاقل حرف راهنما(هدایتگر) را گوش میده تا سلامت بمونه؛ دراینصورت عاقل دیندار میشه
  • عقل امیر نه اسیر IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    عقلانیت چیزی جدا نیست تا دین بدان مشروط شود. دین منهای عقلانیت نداریم. اما عقلانیت به عقل اسیر هوا و هوس نیست، بلکه به عقل رشد یافته با آموزه های دینی است. عقل مطیع هوا، دیکته های آن را تؤریزه می کند و توجیه.
  • مرتضی IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۳
    0 0
    ابلیس اگر تکبر نمی ورزید مومن بالله و چون تکبر ورزید مورد غضب الهی قرار گرفت؛ شرط دینداری در فرمانبرداری است؛ ولی شرط عقل، در درک خوب و بد است، فألهمها فجورها و تقواها، خداوند آنچه را كه نفْس بايد انجام دهد يا ترك گويد براى او روشن ساخته است؛ و انسان عاقل حق انتخاب بین خیر و شر را دارد؛ برای همین است که گفته اند: چرا عاقل کند کاری، که باز آرد پشیمانی و مومن خدا را ولی خود انتخاب نماید در صورتیکه گمراه با هر درجه از عقل، شیطان را ولی خود قرار می دهد
  • عقل و حیا IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    نیز گفته اند: بیازمایید اگر شخصی در برابر کار بد خجالت می کشد، بدانید نبوغی دارد. چون حیا با عقل هماهنگ است. از حیای او می فهمیم که می تواند عاقل خوبی باشد. همان گونه که از امیرالمؤمنین (علیه السلام) نقل شده است که جبرئیل بر حضرت آدم (علیه السلام) نازل شد و او را میان عقل، حیا و دین مخیر کرد، آن حضرت عقل را برگزید؛ دین و حیا گفتند ما ماموریم هر جا که عقل هست ما هم باشیم(7).
  • موقعیت عقل IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۶
    0 0
    اصبغ بن نباته از على علیه السلام روایت می کند که جبرئیل بر آدم نازل شد و گفت: ای آدم! من مأمور شده ام كه ​​تورا در يكى از چيزهاى مخير سازم انتخاب مى كنم، پس يكى را برگزين مى كنم و دو تا را مى دهم. آدم گفت: آن سه چیز چیست؟ گفت: عقل و حياء و دين آدم گفت عقل را برگزيدم. جبرئيل به حياء و دين گفت شما بازگرديد و او را واگذارید، آن دو گفتند: اي جبرئيل! ما مأموريم هرجا كه عقل باشد با او باشيم. گفت خود دانيد و بالا رفت. امالی الصدوق،ص672