سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
سید سجاد موسوی

حوزه/ پژوهشگر حوزه گفت: عید فطر، موعد پرداخت پاداش عظیم الهی به روزه داران حقیقی است که توفیق بندگی در ماه ضیافت الهی را پیدا کرده اند.

حجت الاسلام سیدمحمدسجاد موسوی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه، با تأکید بر این که عید سعید فطر، عید بازگشت به فطرت الهی انسانِ روزه دار است، ابراز داشت: عید فطر، روز جشن همه مسلمین جهان، به ویژه آن دسته از روزه دارانی است که به خوبی و درستی به وظیفه ی بندگی خود عمل کرده و اینک منتظر دریافت پاداش خود از سوی خدای متعال هستند.

وی افزود: عید فطر، موعد اجتماع بزرگ مسلمین و مؤمنین است و چه خوب که در این روز عزیز و سعید، انسان ها اگر کینه و نفرتی از هم دارند به این واسطه کینه ها و نفرت ها را از وجود خود بزدایند و برای هم بهترین دعاها را داشته باشند.

حجت الاسلام موسوی، همچنین گفت: از سویی یکی از بهترین و پسندیده ترین کارها در عید فطر، اقامه سنت حسنه صله رحم است، چه آن که دین و مکتب ما توصیه بسیاری بر اهتمام نسبت به صله رحم و ارتباط با خویشاوندان دارد و به شدت با قطع رابطه با اقوام مخالفت نموده است.

این محقق و نخبه حوزوی در ادامه در خصوص فضیلت عید سعید فطر اظهار داشت: عید فطر، روزی است که خداوند رحمان و رحیم برای جوایز رحمانی اش و انعام رحیمی خویش از میان روزها برگزیده است.

وی افزود: عید فطر همچنین روزی است که بندگان بعد از یک ماه اعتراف به بندگی و طلب آمرزش و عرض نیاز و تمنا، از خداوند پاداش و اجرشان را دریافت می کنند، کما این که امام صادق(ع) می فرمایند: " زمانی که صبح روز عید فطر می شود منادی [از آسمان] ندا می کند، صبح زود به دنبال گرفتن جوایزتان باشید. "

وی با بیان این که باید بکوشیم که حس و حال معنوی کسب شده در ماه رمضان را در طول سال در وجود خودمان حفظ و بلکه تقویت کنیم، گفت: حال که پس از یک ماه مهمانی خدا، وارد عید عظیم فطر می شویم، چه خوب است که دستاوردها و رهاوردهایی که از این سفر معنوی سی روزه به دست آورده ایم را به منظور شروع دوباره زندگی معنوی حفظ کنیم؛ دستاوردها و برکاتی چون: یاد و ذکر خدا، قرائت روزانه قرآن، نماز اول وقت، روزه داری، یاد فقرا، یاد مرگ، دوری از گناه و آلودگی های روحی و روانی، توسل به اهل بیت(ع)، دوری از پرخوری، حفظ حرمت ها، هم نشینی با خوبان، دوری از شب نشینی های بیهوده و مملو از لهو و لعب، دوری از غیبت، دوری از دروغ گویی، انتظار اوقات نماز، همگامی با شادی و غم اهل بیت (ع)، سلامتی جسمانی، روحی، روانی.

پژوهشگر دینی ، خاطرنشان کرد: در ماه مهمانی خدا شاهد ریزش سی روزه ی باران رحمت الهی بوده ایم و در مقام سپاسگزاری از این ضیافت پروردگار متعال باید سعی کنیم که در همه لحظات زندگی زمینه کسب رحمت الهی را در وجود خود مهیا سازیم و این کار هم صورت نمی گیرد مگر با عمل به توصیه بزرگان دین مبنی بر ترک محرمات و انجام واجبات و اقامه فرایض.

وی، در خاتمه گفت: از سوی دیگر در چنین ایامی نباید از حال و روز ضعفا و مستمندان جامعه غافل شویم کما این که یکی از آثار و برکات پرداخت زکات فطره همین است که مؤمنین به یاد فقرا و بیچارگان هستند و پس از یک ماه روزه داری نشان می دهند که از یاد آن ها غافل نمی باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha