جمعه ۱۱ خرداد ۱۴۰۳ |۲۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 31, 2024
وحدت

حوزه/ تنی چند از اساتید و کارشناسان حوزوی و دانشگاهی ضمن برشمردن الزامات و بایسته های وحدت میان مسلمین، تقویت وحدت و انسجام اسلامی را ضرورت عقلی و دینی برای همیشه تاریخ عنوان کردند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، در ایام هفته وحدت و در آستانه ولادت باسعادت پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، در گفت و گو با تنی چند از کارشناسان و اساتید به تبیین مهم ترین بایسته ها و الزامات وحدت اسلامی در دنیای کنونی پرداخته ایم که مشروح آن در ادامه می آید؛

تقویت وحدت بین مسلمین با تأسی به سیره رسول خدا(ص)

حجت الاسلام سیدمحمود موسوی حسب، محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان این که یکی از مهم ترین اقدامات رسول الله (ص)، ایجاد و تقویت وحدت‌ و اُلفت‌ بین مسلمین بوده‌ است‌، اظهار داشت: در آیه ۱۰۳ سوره مبارکه آل عمران خدای متعال خطاب به مسلمانان می فرمایند: "...و نعمت خدا را برخود یاد کنید که چگونه دشمنان یکدیگر بودید، پس او میان دلهای شما اُلفت ایجاد کرد تا به لطف او برادران هم شُدید..."

وی با بیان این که از آن سو یکی از اصلی ترین برنامه های دشمنان اسلام، اختلاف افکنی بین مسلمین و ایجاد نفرت در میان مسلمانان کشورهای مختلف است، افزود: مذاهب اسلامی گذشته از اختلاف نظرهایی که در جزئیات دینی خود دارند، در ارکان دینی خود همچون توحید، قرآن مجید، رسول الله (ص)، حج و بسیاری از مناسک دینی اشتراک نظر دارند و باید بر این اشتراکات بیش از پیش تأکید کرد.

مفهوم وحدت در کلام سکاندار انقلاب

وی همچنین گفت: مقام معظم رهبری در یکی از بیانات و رهنمودهای خویش تأکید می فرمایند: "منظور ما از وحدت ، هماهنگی و یک نواختی و هم صدایی است، تا برادران دینی در مقابل هم قرار نگیرند و لوله های تفنگ دشمن به دوست منصرف نشود. حرف ما به عنوان پیام وحدت این است که مسلمانان بیایند با هم متحد بشوند و با یکدیگر دشمنی نکنند و محور هم، کتاب خدا و سنت نبی اکرم (ص) و شریعت اسلامی باشد. این حرفی است که هر عاقل بی غرض و منصفی آن را قبول خواهد کرد."

این کارشناس فرهنگی ادامه داد: اساساً تأکید بر حفظ وحدت و انسجام اسلامی، یک‌ ضرورت‌ و دستور قرآنی‌ به شمار می رود، کما این که از آن سو، تفرقه‌ یک‌ عمل‌ زیان بار شیطانی از نظر نگاه آموزه های دین‌ و اصول عقلی محسوب می شود، کما این که پروردگار عالم در سوره انفال آیه ۴۶ نتیجه تفرقه را چنین توصیف می کند: "... و نزاع و کشمکش مکنید تا سست نشوید و قدرت شما ازمیان نرود...".

ضرورتی برای همیشه

نرجش شکرزاده، پژوهشگر حوزه علمیه خواهران نیز با بیان این که نباید به مقوله وحدت امت اسلامی به عنوان یک بحث مقطعی و صرفاً در ایام هفته وحدت نگریست، گفت: وحدت یک ضرورت همیشگی برای امت بزرگ اسلامی به شمار می رود که باید در این زمینه، عُقلا و بزرگان شیعه و سنی به خصوص همیشه احساس تکلیف کنند تا بین مسلمانان انسجام اسلامی همواره پایدار بماند.

وی خاطرنشان کرد: آن چه مهم است این که ما به تأسی از گفتار و سیره نورانی نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) به دنبال تقویت زیرساخت ها و زمینه های وحدت آمیز در جهان اسلام باشیم و به خصوص بر مؤلفه های محبت آمیز و رویکردهای عقلانی تأکید نماییم.

وحدت و برادری در سیره نبوی

وی ابراز داشت: اگر به سیره نبوی بنگریم به خوبی متوجه می شویم که پیامبر اکرم(ص) در وحدت نه افراط کردند و نه تفریط، به این معنا که عین اعتدال و میانه روی را در این زمینه پیاده نمودند؛ به عنوان مثال عقد اُخوتی که رسول الله (ص) میان مسلمین صدر اسلام منعقد کردند همه با یکدیگر برادر و برابر شدند، همه دست بر دست هم گذاشتند، سیاهپوست در دست سفیدپوست، برده در دست عبد و مولای خود. در واقع نبی خدا (ص) با این کار خویش، اختلاف طبقاتی را از بین بردند و همه یکی و برابر شدند، لذا این مسئله عقد اخوت را پیامبر عملاً انجام دادند و نشان دادند که وحدت و همدلی باید به این صورت باشد و کسی حق ندارد به دیگران از موضع بالا نگاه کند، چرا که در فرهنگ و مکتب اسلامی، همه ما برابر و برادر هستیم و ملاک برتری همانا رعایت تقوای الهی است.

شکرزاده همچنین افزود: در حقیقت حضرت رسول (ص)، چارچوب های اسلام و وحدت را بنیان نهادند و ما هم به عنوان پیروان حضرت باید بکوشیم که چنین رویه ای را دنبال کنیم تا به یاری حق تعالی به این وسیله زمینه ساز وحدت حقیقی در زمانه ظهور فرزندشان حضرت مهدی موعود(عج) باشیم.

قرآن و اهل بیت(ع)؛ محور وحدت بین مسلمین

دکتر مهدی اسلامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه امام صادق(ع)با بیان این که قرآن و اهل بیت(ع)، محورهای اصلی وفاق و وحدت بین مسلمین هستند، گفت: یکی از اساسی ترین عرصه های وفاق مذاهب اسلامی، آموزه های ناب و تعالی بخش قرآن کریم است، چه آن که همه مذاهب اسلامی، افکار و اندیشه های اعتقادی خود را بر گرفته از قرآن کریم می دانند و بر آن اصرار داشته و قرآن را خاستگاه اندیشه های خود معرفی می کنند، منتهای مراتب باید دانست که قرآن و عترت هیچ گاه از هم جدا نیستند و رمز سعادت و فلاح امت اسلامی همانا تمسک همزمان به قرآن و اهل بیت(ع) است.

وی افزود: از نگاه آیات نورانی قرآن کریم، تفکر توحیدی، رشته محکمی است که همه موحدان را همچون دانه های تسبیح در خود جای داده و بدین وسیله، امتی واحد و نیرومند را به وجود آورده است کما این که این مهم در آیه ۹۲ سوره انبیاء نیز مورد توجه قرار گرفته است:(ان هذه امتکم امة واحده وانا ربکم واعبدون)

به حبل الهی چنگ بزنید و متفرق نشوید

این مدرس دانشگاه همچنین گفت: در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران نیز تأکید می شود بر این که همگی به رشته (دین) خدا چنگ زده و به راههای متفرّق نروید، و به یاد آورید این نعمت بزرگ خدا را که شما با هم دشمن بودید، خدا در دلهای شما الفت و مهربانی انداخت و به لطف و نعمت خدا همه برادر دینی یکدیگر شدید.

وی بیان داشت: به اذعان بسیاری از مفسران قرآن مجید، مصداق بارز حبل الله، خود قرآن است کما این که امیرالمؤمنین(ع) نیز در نهج البلاغه، از قرآن کریم به عنوان حبل الله یاد کرده اند.

اسلامی همچنین اضافه کرد: رسول الله (ص) برپایه معیارهای‌ قرآنی‌ و الهی، در جهت‌ تحقق‌ "امت‌ واحد" کوشیدند، کما این که از آن سو نیز کلیه زمینه‌های‌ فکری‌، اجتماعی‌ و تاریخی‌ اختلاف‌ و نفاق‌ را با بهره‌گیری‌ از تعالیم‌ آسمانی‌ اسلام‌ از بین‌ بردند و امروز هم امت اسلام برای آن که از آتش تفرقه و نفاق در امان بماند ، چاره ای ندارد جز آن که به آموزه ها و دستورات پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) ایشان و آموزه های ناب قرآن کریم به معنای واقعی کلمه عمل کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha