چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 15, 2024
دفاعیه

حوزه/ دفاعیه سه پایان نامه در رشته فقه و اصول و یک پایان نامه در رشته تفسیر با حضور اساتید داور در موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانة الرسول(س) ساوه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، صبح امروز جلسه دفاعیه سه نفر از طلاب رشته فقه و اصول خانم ها هبه ظهیری، فریبا درمانلو و فاطمه صفایی و مریم غلامی در رشته تفسیر و علوم قرآنی از موسسه آموزش عالی حوزوی ریحانه الرسول سلام الله علیها ساوه با حضور اساتید داور حجج الاسلام و المسلمین سید ابراهیم حسینی و محمود قیوم زاده خرانقی به صورت حضوری برگزار گردید.

ابتدا فاطمه صفایی از طلاب رشته فقه و اصول به دفاع از پایان نامه خود با موضوع تعامل فقه و اخلاق در ممانعت از طلاق در سوره بقره پرداخت.

صفایی بیان کرد: پایان نامه حاضر با موضوع تعامل فقه و اخلاق در پیشگیری از طلاق از منظر سوره بقره شامل ۴ فصل می باشد که در فصل اول پایان نامه به کلیات و مفاهیم پرداخته شده و در فصل دوم به آیات الاحکام طلاق در سوره بقره نگاهی فقهی شده است.در فصل سوم نیز آیات مذکور از دیدگاه اخلاقی مورد بررسی قرار می گیرد. در پایان نیز با توجه به تعامل فقه و اخلاق به راه کارهای پیشگیری از طلاق در زمینه بینشی –نگرشی و کنشی پرداخته شده است .

در ادامه خانم فریبا درمانلو با موضوع بررسی جرم انگاری اختلاس به لحاظ فقهی و مقارنه آن با قوانین موضوعه به دفاع پرداخت .

وی گفت: دولت ها برای اداره جامعه و سازمان بخشیدن به روابط اجتماعی بخش عظیمی از سرمایه و اموال و اسناد خود را در اختیار کارکنان خود می دهند و احتمال دارد کم کم کارکنان دولت نسبت به وجوه یا اموال و اسناد دولت که حسب وظیفه به آنان سپرده شده خیانت کنند و آن ها را به نفع خود یا دیگری تصاحب کنند به خاطر همین برای جلوگیری از سوء استفاده کارکنان دولت نسبت به سرمایه و اموال دولت یا اشخاص و تضمین این سرمایه ها ،قانون گذار در صدد حمایت اختلاس برآید .

درمانلو به تعریف واژه اختلاس پرداخت و بیان کرد : در واقع اختلاس عبارت است از اینکه مستخدم دولت با سوء نیت ،اموال دولت یا اشخاص را که حکم وظیفه در اختیار وی گذاشته شده به نفع خود یا دیگری تصاحب کند.

سپس خانم هبه ظهیری به دفاع از پایان نامه خود با موضوع بررسی لهو و لعب و تفریحات ناسالم از دیدگاه فقه امامیه پرداخت و گفت: انسان موجودی است که هدف دار آفریده شده و هدف او رسیدن به مقام قرب الهی است که برای رسیدن به این هدف انسان باید موانع راه را بشناسد .

وی اظهار کرد: یکی از انواع موانع لهب و لعب است که در آیات و روایات به آن اشاره شده است .در این تحقیق به ماهیت و مصادیق لهو و لعب در قرآن و روایات احکام لهو لعب و تفریحات ناسالم از دیدگاه فقه امامیه پرداخته شده است .

خانم مریم غلامی هم به دفاع از پایان نامه خود با موضوع راهکارهای فقرزدایی از دیدگاه قرآن و سنت پرداخت .

غلامی گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده در جامعه ما شاهد روز افزون فقر هستیم پس درصدد شدم راهکار مبارزه با آن را با توجه به آیات و روایات به دست آورم، ولی قبل از آن باید علت به وجود آمدن این امر را بدانیم و تا دلیل به وجود آمدن چیزی را ندانیم نمی توانیم در صدد اصلاح آن امر برآییم.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha