جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
مراسم خواهر خورشید

حوزه/ مراسم خواهر خورشید، ویژه وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها با سخنرانی جمعی از نویسندگان کودک و نوجوان با موضوع نگارش کتب دینی ویژه کودکان و نوجوانان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، به میزبانی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم و با همکاری آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) و سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری قم، مراسم «خواهر خورشید»، امروز با حضور جمعی از خادمان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)، کتابداران، نویسندگان و دانش آموزان با اجرای مهدی کلانترزاده، از مدیران و اساتید ارتباطات و رسانه استان قم در سالن غدیر کتابخانه عمومی آیت الله العظمی خامنه ای «مدظله العالی» برگزار شد.

مهدی توکلیان، سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم در ابتدای این مراسم ضمن خیر مقدم به حاضران گفت: قم نه تنها سرآمد شهادت و سرافرازی است بلکه سرآمد میزبانی و خدمت به ذوات مقدس حضرات معصومین (علیهما السلام) بوده است و به ویژه در مدت ۱۷ روزه اقامت کریمه اهل بیت (علیهم السلام) حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)، مردم قم ارادت خود را به ذوات مقدس اهل بیت (علیه السلام) نشان داده اند و تاریخ گواه این مدعا است.

وی در ادامه تصریح کرد: توصیه ام به دختران دانش آموز حاضر در این مراسم این است که با توجه به اینکه شما مادران آینده و هدایت کننده نسل آینده این مرز و بوم خواهید بود، با کتاب انس بیشتری بگیرید و از ظرفیت کتابخانه عمومی استان استفاده کنید و اگر علاقه مندی و مطالعه کتاب افزایش یابد، استان قم می‌تواند در آینده مرکز و منشا خدمات ارزشمند به جهان اسلام و تشیع باشد.

در ادامه این مراسم، نشست ویژه با موضوع «ضرورت تدوین کتب دینی کودک و نوجوان جهت ترویج معارف اهل بیت (ع)» برگزار شد. در ابتدای این نشست حجت الاسلام سید محمد مهاجرانی گفت: کشور ما، از وجود سه مغناطیس قوی یعنی حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها)، امام رضا (علیه السلام) و حضرت شاه چراغ (علیه السلام) بهره می برد که این سه وجود مبارک، برکت و عظمت کشور ما هستند.

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا حیدری ابهری نیز در این نشست گفت: مرحوم آیت الله مطهری با کتاب داستان راستان خود فداکاری بزرگی کردند و با اینکه یک فیلسوف بزرگ بودند، کتابی را ویژه کودکان و نوجوانان نوشتند و این کار ایشان، اهمیت نوشتن برای کودکان و نوجوانان می رساند.

وی در ادامه افزود: اگر اهمیت نوشتن برای کودکان و نوجوانان بیشتر از نگارش برای بزرگسالان نباشد، کمتر نیست و مسیری که استاد شهید مطهری باز کردند، باعث شد تا امروز شاهد طلوع و دست به قلم شدن حداقل ۲۰ طلبه در حوزه کودک و نوجوان در حوزه علمیه قم باشیم.

زهرا عبدی، نویسنده کودک و نوجوان نیز در این مراسم پیرامون انگیزه خود از نگارش کتب دینی ویژه کودکان و نوجوانان گفت: به شخصه از زمانی که افتخار مادر شدن را پیدا کردم، نگران آینده فرزندم و به خصوص بحران نوجوانی او بودم، تا زمانی که استاد بزرگی به من توصیه کردند که تنها راه گذار موفق از دوران نوجوانی این است که محبت اهل بیت (علیهم السلام) را در وجود آنها نهادینه کنیم و این مهم ترین انگیزه من از نگارش کتاب در ترویج مفاهیم دینی بود.

در ادامه این مراسم، حجت الاسلام و المسلمین فیض اللهی از خادمان آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) به روایت کرامات کریمه اهل بیت (علیهم السلام) پرداخت و گفت: بهترین همسایه در دنیا کسی است که ما را به خداوند نزدیک کند و در شهر قم ما افتخار همسایگی با کریمه اهل بیت (علیهم السلام) را داریم. در سال ۱۳۹۴، یکی از شهدای مدافع حرم به نام شهید سعید صیاد طاهری بودند، قولی را به همسرشان داده بودند که روضه ای را در شب شهادت حضرت معصومه (سلام الله علیها) در منزل برپا کنند؛ اما ایشان به شهادت می رسند و یک روز قبل از وفات حضرت به خاک سپرده می شوند و درحالی که خانواده شهید نیز برپایی مراسم روضه را فراموش کرده بودند، در پی حضور خادمان آستان مقدس حضرت معصومه (سلام الله علیها) در منزل این شهید، روضه حضرت توسط خادمان برگزار شد و این یکی از کرامت های کریمه اهل بیت (علیهم السلام) است.

امیر حسامی نژاد، مولف کتاب عکس خواهر خورشید نیز در این مراسم گفت: یکی از افتخارات من این است که توانسته ام اولین کتاب عکس با موضوع حرم حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) را با عنوان «خواهر خورشید» منتشر کنم و به عنوان عکاس، زمانی که وارد اماکن مذهبی می شوم، به دنبال ثبت زیبایی هستم و یکی از مهم ترین این زیبایی ها، پویشش و حجاب دختران نوجوان است.

عاطفه جوشقانیان، شاعر آیینی استان قم نیز در این مراسم به شعر خوانی پرداخت:
از هرکسی به غیر شما رو گرفته ایم
برگیم و با نسیم حرم خو گرفته ایم
هوهوی باد در حرمت موج می زند
او را به خدمت تو اذان گو گرفته ایم
گرد و غبار از دل خود پاک می کنیم
در صحن اگر که دست به جارو گرفته ایم
بر شانه رواقت اگر گریه می کنیم
از ابرهای صحن تو الگو گرفته ایم
ای ساحل امید! کنار ضریح تو
هربار یاد کشتی پهلو گرفته ایم
مهر تو را که ضامن ما روز محشر است
از آستان ضامن آهو گرفته ایم
گفتنی است: ویژه برنامه بزرگداشت شهدای حادثه تروریستی حرم شاهچراغ (ع) نیز از طریق ارتباط زنده با آستان مقدس حضرت احمدبن موسی الکاظم شاهچراغ (ع) با مشارکت اداره کل کتابخانه های عمومی استان فارس از دیگر برنامه های این مراسم بود. به علاوه، اجرای سرود تعدادی از دانش آموزان پایه ششم حاضر در این مراسم و ابراز ارادت خالصانه دانش آموزان دختر استان قم و گرفتن عکس یادگاری با نویسندگان، هنرمندان و اساتید مدعو حاضر در این مراسم، پایان بخش مراسم خواهر خورشید بود. همچنین در پایان این مراسم، از نویسندگان کودک و نوجوان تقدیر شد.
خواهر خورشید عرض ارادت کتابداران و خادمان فرهنگی کتابخانه های عمومی استان قم بود که در روز وفات شهادت گونه حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در جوار بارگاه ملکوتی کریمه اهل بیت (علیهم السلام) برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha