سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ |۱۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 21, 2024
مدیریت حوزه علمیه خواهران مازندران

حوزه/ حجت الاسلام والمسلمین هاجری در جمع مسئولان حوزوی و گروه‌های جهادی استان مازندران گفت: جشنواره «گفتمان خدمت»، خدمات و مجاهدت خاموش روحانیت را به شکل هنرمندانه و زیبا به جامعه نشان خواهد داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه در مازندران، حجت الاسلام والمسلمین عبدالرسول هاجری در نشست هم اندیشی برگزاری "جشنواره گفتمان خدمت" با حضور مسئولین حوزه های علمیه خواهران و برادران، کمیته امداد، اداره کل تبلیغات اسلامی و... استان مازندران در ساری بیان کرد: پیشینه کارهای غیردولتی یا خدمات افتخاری به موازات زندگی اجتماعی است و اختصاص به ایران، غرب و حتی به این برهه ندارد. هرجا آدم‌ها بودند، در کنار کارهای رسمی و قانونی، یک سری خدمات خارج از چارچوب ها، با انگیزه غیر از سودآوری، برای محبت به دیگران انجام می دهند و میزان توفیق دولت‌ها در رشد و پیشرفت، تابعی از این بوده که بتوانند نیروی جامعه را در این بخش فعال کنند.

ببینید:

تصاویر/ رونمایی از پوستر جشنواره گفتمان خدمت در مازندران

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه کشور ادامه داد: تمدن‌های بزرگ جوامعی هستند که جدایی از کارهای رسمی تعریف شده، توانستند در کارهای بر زمین مانده، ظرفیت‌های مردم را فعال کنند؛ هیچ دولتی در طول تاریخ نتوانسته منابع مالی و انسانی را برای تمام کارهایی که می‌خواسته انجام بدهد، تأمین کند ولی کار تعطیل بردار نیست و باید از کمک های مردمی و مشارکت های جهادی و ... استفاده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری تاکید کرد: در بسیاری از مواقع، منابع موجود نیست اما کار تعطیل نمی‌شود و باید از مشارکت های مردمی استفاده شود، هر دولتی که توانست در این زمینه موفق‌شود، سربلندتر شد؛ با بررسی پیشینه اسلام و رسالت پیامبر(ص) مشاهده می کنیم که بسیاری از کارها به این شکل انجام شده است.

وی افزود: در اسلام، مسجد یکی از نمادهای مشارکت مردم است که زمینش، ساختمانش و ... را مردم تأمین می‌کنند؛ نمونه غربی آن فرهنگ‌سرا است که زمین، ساختمانش و حقوقش را دولت می دهد؛ در جامعه دینی همه‌چیز از درون می‌جوشد و آدم‌ها انگیزه پیدا می‌کنند و خیلی جاها نوبت به دولت نمی‌رسد که کاری انجام بدهد.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه کشور تصریح کرد: روحانیت، جلودار بسیاری از کارهای جهادی است و این اختصاص به الان ندارد. با راهبری روحانیت شیعه بسیاری از کارهایی که در جامعه لازم و مورد نیاز بوده، با اتکاء به مردم انجام شد و به دولت‌ها در این زمینه کمک شد؛ بعد از انقلاب، امام(ره) این مسئله و خدمات جهادی را به اوج رساند؛ اگر این خدمات نبود، در دفاع مقدس شکست می‌خوردیم.

وی تصریح کرد: دفاع مقدس، بسیج، مدافعان حرم، مدافعان سلامت در کرونا و مدافعان امنیت در این روزها، نماد تمام نمای خدمات جهادی هستند.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری گفت: چشم امید رهبر معظم انقلاب به نیروهای جهادی و مردمی است و معنای آتش به اختیار بودن در بیانات معظم له، یعنی هر کس دید هر کاری بر روی زمین مانده، در چارچوب قانون، آن را انجام بدهد، متولی رسمی داشته باشد یا نداشته باشد.

وی بیان کرد: حوزه های علمیه در بسیاری از عرصه‌ ها به اندازه‌ای که کار می‌کنند، اطلاع‌رسانی و گفتمان سازی نمی‌کنند، این مشکل ما است؛ طلبه‌هایی هستند که وارد رشته‌های تخصصی شده‌اند، دانش رایج حوزه ها برایشان کم بود و تلاش کردند اسلام را در عرصه های جدید سیاست، اقتصاد و جامعه‌شناسی معرفی کنند، در دانشگاه و حوزه ها به صورت تخصصی وارد شده، رشته، دانشکده و پژوهشکده تاسیس کردند و کتاب نوشتند، اما آنقدر که ما برای تربیت عالمان دو ساحتی( اسلامی و انسانی) و تولید یک اثر سرمایه گذاری کردیم، برای معرفی این فعالیت ها کاری انجام ندادیم، بر خلاف رقبای خود که چندین برابر هزینه ای که برای تولید یک اثر دارند، برای تبلیغ و معرفی اثر انجام میدهند.

وی ادامه داد: ما در گفتمان سازی ضعیف عمل کردیم؛ رهبر معظم انقلاب در دیدار با نیروهای جهادی می‌فرمایند در کنار اهمیت کارهای خوب، خدمت را گفتمان کنید، یعنی کارهای انجام شده به دست مخاطب و گروه‌های جهادی برسد تا باعث انگیزه و پیدا کردن راه شود، البته این منافاتی با اخلاص ندارد؛ رهبر انقلاب برای ما فقط صحبت نمی‌کنند، بلکه راه را نشانمان می‌دهند. وقتی اشاره می‌کنند عده‌ای باید بروند این کار را انجام بدهند و نمی‌شود روی زمین بگذارند یعنی کسی که اعتقاد به ولایت و امامت دارد نمی تواند آن را نادیده بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین هاجری اظهار کرد: با توجه به فراخوان رهبر معظم انقلاب تلاش کردیم لبیک بگوییم و کاری کنیم که ما را چند قدم به سمت گفتمان خدمت نزدیک کند، در نمایشگاه "گفتمان خدمت" حوزه علمیه خواهران، برادران و دفتر تبلیغات آمدند که برای این فرمایش مقام معظم رهبری چند گامی برداشته باشند.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه کشور ادامه داد: جشنواره «گفتمان خدمت» می‌خواهد مقداری از کارهای بزرگ را به شکل هنرمندانه و زیبا به جامعه نشان دهد و مجاهدت‌های خاموش را که سال‌هاست مخلصانه در محاق رفته، نشان بدهد.

وی خاطر نشان کرد: برگزیده جشنواره‌های استانی «گفتمان خدمت» به جشنواره کشوری راه پیدا خواهند کرد و کارهای برگزیده تبدیل به یک اثر می‌شود و در کل کشور توزیع خواهد شد که اگر یک کار خوب را طلبه‌ای انجام داد، قابلیت الگو برای همه را داشته باشد و ایجاد انگیزه اتفاق بیفتد؛ یک کار مرزهای جغرافیایی را بشکند و به جاهای دیگر برود و باعث همکاری و هم‌افزایی گروه‌های جهادی باشد، تا در کنار هم از ظرفیت ها استفاده شود و کارها سریع تر جامع تر و با کیفیت بالاتر انجام می شود.

مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه کشور در پایان تصریح کرد: به دنبال یک شبکه ارتباطی بین گروه های جهادی هستیم و کمک به نظام برای طرح های بر زمین مانده باشیم.

برپایه این گزارش، پوستر و لوگوی جشنواره «گفتمان خدمت» با حضور نماینده ولی فقیه در مازندران و مسئول دبیرخانه انجمن های علمی حوزه های علمیه کشور رونمایی شد.

انتهای پیام ۳۱۳/۴۸

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha