سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
حجت الاسلام رضا رمضانی

حوزه/ دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) با بیان اینکه اسلام هراسی و شیعه هراسی و ایران هراسی ذیل مقابله با معرفی گفتمان انقلاب اسلامی تقویت می شود، خاطرنشان ساخت: طلاب فعال در عرصه بین الملل باید بتوانند دین، حقیقت دین و جوهره دین که مقابله با سکولاریسم و لائتیسم است را به معنای واقعی با زبان بین الملل و درابعاد مختلف به درستی تبیین نمایند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رضا رمضانی، عصر امروز در مراسم اختتامیه اولین نمایشگاه آثار منتخب علوم انسانی اسلامی به ۳۴ زبان زنده دنیا که در سالن همایش های غدیر قم برگزار شد، ضمن تسلیت ایام سوگواری شهادت امام موسی بن جعفر علیه السلام از رویکرد فاخر معرفی دستاوردها و آثار ارزشمند علمی در عرصه بین الملل تقدیر و اهتمام به حوزه پژوهش و هدفمند سازی آموزش ها در حوزه های علمیه را مایه مباهات و خرسندی دانست و اظهار داشت: امروز نیازمند تربیت محققانی برای نقش آفرینی در عرصه های مختلف مجامع علمی و اندیشه ای هستیم.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) بر لزوم ترجمه آثار فاخر علوم انسانی اسلامی تأکید کرد و افزود: الگوگیری از نظام شبکه ای عرصه بین الملل در نشر آثار علمی را می توان در مسیر نشر و تبیین معارف ناب اهل بیت علیهم السلام ترسیم و قرار داد.

وی ضمن اشاره به «تفقهوا فی دین الله فإن الفقه مفتاح البصیرة » با بیان این که عالمان دینی باید از دو ویژگی برجسته ابهت علمی و معنوی برخوردار باشند، خاطرنشان ساخت: نقش آفرینی دین در عرصه اجتماع و ترسیم تعاملات در عرصه های مختلف در عصرکنونی نیازمند توجه به تفاوت ادبیات بین المللی است.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با اشاره به این که اسلام در ابعاد مختلف بسیار غریب بود و تلاش جدی برای براندازی آن دنبال می شد و نگاه خرافه انگارانه نسبت به دین و معارف دینی تقویت می شد، بیان کرد: در دورانی نه چندان دور و پیش از انقلاب اسلامی غربیت کاملی برای تجلی مناسک دینی در عرصه بین الملل سایه افکنده بود.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که انسان در ساحت عقلی و شهودی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است، اظهار داشت: امروز به نام سکولاریسم تمام تلاش های خود را برای تقابل با دین به کار گرفته؛ در براید عقل خودبنیاد سعی می کنند تا بشر را از معارف وحیانی و وحی جدا سازند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) تأکید بر سکولاریسم نهادی و تفکیک نهاد دین از نهاد حکومت را از دیگر طرح های انحرافی دشمنان دین توصیف کرد و ابراز داشت: این جریان تلاش می کند تا این اندیشه که دین در حاکمیت دینی برنامه حاکمیتی ندارد و کارآمد نیست را فراگیر سازند.

وی به انواع مختلف سکولاریسم فلسفی و نهادی اشاره نمود و با بیان این که محدود سازی دین راهبرد مشترک تمام اندیشه های سکولاریستی است، خاطرنشان ساخت: تمدن غربی وقتی دید نمی تواند با معنویت مواجهه حذفی داشته باشد،به بالغ بر ۴ هزار معنویت و عرفان های دروغین دامن زد؛ بخش قابل توجهی از جولان معنویت های دروغین در عرصه بین الملل در سایه سار خلأ حضور و فعالیت ما شکل گرفته توقیت شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی با تأکید بر این که این نمایشگاه پاسخی علمی و روشن، برای کسانی است که در عرصه سکولاریسم فلسفی و نهادی تلاش می کنند، اظهار داشت: حکمرانی در عرصه سیاسی از برجسته ترین ظرفیت های آموزه های دین مبین اسلام است؛ عصر مدرنیته قابلیت وصف ناپذیری را برای حضور اندیشه اسلامی در عرصه حکمرانی ترسیم نموده است.

وی با بیان این که گفتمانی انقلاب اسلامی در عرصه بین الملل، در بستر تضعیف گفتمان های دینی تجلی یافت، خاطرنشان ساخت: سکولاریزه کردن دین و یا لائیسیته سازی نظام مدیریتی دنیا از مهمترین رویکردهای تمدن غربی در مواجهه با اندیشه های اسلامی است.

باید شبهات عرصه بین الملل را مبتنی بر زبان فهم جهانی پاسخ دهیم

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) قداست زدایی مفاهیم دینی را از شگردهای جدید تمدن غربی برای مقابله با تمدن اسلامی دانست و با بیان این که اهانت به مقدسات و قداست شکنی ها بر خلاف اعلامیه جهانی حقوق بشر است، اظهار داشت: باید شبهات عرصه بین الملل را مبتنی بر زبان فهم جهانی پاسخ دهیم.

وی با تاکید بر این که در اندیشه ناب اسلامی، تعید در کنار تعقل، دنیا و آخرت، علم و معرفت و فرد و جامعه توامان مورد توجه قرار می گیرد، خاطرنشان ساخت: در عرصه محبت و عشق ورزی، مباحثی که در قران کریم و مفاهیم تفسیری ما وجود دارد، خیلی خیلی بیشتر از آن چیزی است که در مسیحیت بیان شده است.

حجت الاسلام والمسلمین رمضانی ضمن اشاره به این که بحث مقاومت تنها مربوط به اسلام نیست و ایستادگی در برابر خودکامگی، اصل و پایه اندیشه تمام ادیان الهی است، اظهار داشت: مقاومت باید در ذیل محبت بازتعریف گردد؛ صلح عادلانه همواره مورد تاکید آیات الهی است.

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) گفت اسلام هراسی و شیعه هراسی و ایران هراسی ذیل مقابله با معرفی گفتمان انقلاب اسلامی تقویت می شود، خاطرنشان ساخت: طلاب فعال در عرصه بین الملل باید بتوانند دین، حقیقت دین و جوهره دین که مقابله با سکولاریسم و لائتیسم است را به معنای واقعی با زبان بین الملل و درابعاد مختلف به درستی تبیین نمایند.

وی در بخش پایانی سخنان خود بر ضرورت آسیب شناسی خلق فعالیت فاخر علمی در عرصه بین الملل تصریح کرد و ابراز داشت: جهان شدیدا آماده میزبانی از اندیشه راستین دینی است، کارشناسان دین باید ناظر به شناخت نیازها و ظرفیت ها معارف دینی را تبیین و ترویج نمایند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha