یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
آیت الله کریمی جهرمی

حوزه/استاد حوزه علمیه قم گفت: در راستای حلّ مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند باید مراقب باشیم عزّت و وجاهت کشور که مملکت امام صادق علیه‌السلام است مخدوش نشود و با حفظ این اصل، با مقالات، نوشته‌ها، تذکّرات و ارتباطات‌مان با خارج و داخل، دلسوزانه و از روی نصح و خیرخواهی در صدد حلّ مشکلات مادی و معنوی ملت شریف ایران برآییم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، آیت الله کریمی جهرمی در دیدار مدیرعامل و تنی چند از مسئولان خبرگزاری رسا، ضمن تبریک اعیاد مبارک شعبانیه و تشکر از فعالیت های صورت گرفته در خبرگزاری رسا فرمودند : اینکه قلم شما، بیان و بنان شما و افکار و اندیشه‌هایتان نافذ و اثرگذار است، نعمتی است که خداوند به شما عطا کرده است و باید از آن در راه خدمت به بندگان خدا و حل مشکلات مادی و معنوی آنها استفاده نمایید که اگر این‌طور شد، این نعمت پایدار خواهد ماند و اگر خدای ناخواسته قدردان نعمت‌ها نباشیم، این نعمت نفوذ کلام و قدرت بیان و حلّ مشکلات از ما ‌گرفته می‌شود.

ایشان در ادامه، هدف اختصاص نعمت‌ها از سوی خداوند به برخی افراد را منفعت و بهره‌بردن دیگر بندگان خدا از آنها دانستند و فرمودند: مولای ما امیرالمؤمنین علیه السلام فرمودند: «إِنَّ لِلَّهِ عِبَاداً یَخْتَصُّهُمْ بِالنِّعَمِ لِمَنَافِعِ الْعِبَادِ فَیُقِرُّهَا فِی أَیْدِیهِمْ مَا بَذَلُوهَا فَإِذَا مَنَعُوهَا نَزَعَهَا مِنْهُمْ ثُمَّ حَوَّلَهَا إِلَی غَیْرِهِمْ.» یعنی خداوند متعال برخی نعمت‌ها را فقط تحت اختیار برخی قرار می‌دهد و هدف اصلی‌اش تأمین منفعت سایر بندگان است که اگر این هدف تأمین نشود، آن نعمت ‌ها را سلب می‌کند و به گروهی دیگر واگذار می‌کند.

استاد برجسته حوزه علمیه در بخش دیگری از توصیه‌های خود با اشاره به لزوم حفظ وجاهت کشور در نقدها و بیان مشکلات فرمودند: در راستای حلّ مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند باید مراقب باشیم عزّت و وجاهت کشور که مملکت امام صادق علیه‌السلام است مخدوش نشود و با حفظ این اصل، با مقالات، نوشته‌ها، تذکّرات و ارتباطات‌مان با خارج و داخل، دلسوزانه و از روی نصح و خیرخواهی در صدد حلّ مشکلات مادی و معنوی ملت شریف ایران برآییم.

ایشان ضمن برشمردن برخی ویژگی‌های لازم برای یک رسانه خبری، همه رسانه‌ها را به عمل به این توصیه‌های دینی دعوت نموده و فرمودند: اولاً در این راه، اخباری که تحت اختیار مردم قرار می‌دهید اخبار ریشه‌دار و موثّق باشد؛ مبادا به شایعات دامن بزنیم و بعد معلوم شود که صحت نداشته است؛ اگر مردم احساس کنند اخبار اینگونه است اعتماد پیدا می کنند و سراغ اخبار رسانه‌های دشمن نمی‌روند. این عبارت امیرالمؤمنین علی علیه السلام همیشه نصب العین ما باشد که «لا تُحَدِّثِ النَّاسَ بِکُلِّ مَا سَمِعْتَ بِهِ فَکَفَی بِذَلِکَ کَذِباً» مبادا هر چیزی که شنیدی را نقل کنی و شایع بکنی که این خودش سبب دروغگوشدن انسان می‌شود.

ایشان در قسمت دیگری از این دیدار، ویژگی دوم یک رسانه دینی را حفظ آبروی اشخاص دانسته و افزودند: نکته مهم دیگر اینکه در ارایه خبرها، باید از آبروی اشخاص خیلی مراقبت کرد. مقام و وجاهت اجتماعی اشخاص چیزی است که اگر از دست رفت دیگر بازگشت نمی‌کند و این نوعی قتل اشخاص است. در این زمینه این کلام معصوم علیه السلام را نصب العین و آویزه گوش قرار دهیم که فرمود: «مَنْ وَعَظَ أَخَاهُ سِرّاً فَقَدْ زَانَهُ وَ مَنْ وَعَظَ اخاه جهراً فقد خانه» اگر قصد اصلاح برادران دینی خود را دارد و آن را در خفا و پنهانی به او بگوید، معلوم است دلسوز است و باعث زینت برادران مؤمن خودش می‌شود و الا خیانت به برادران ایمانی کرده‌ایم.

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام محقّقی مدیر عامل این خبرگزاری، ضمن ارایه گزارشی از فعالیت ها و برنامه های این مرکز، از مواضع دینی و اسلامی معظم له در موقعیت‌های مختلف، و بیانات و تذکرات دلسوزانه ایشان تقدیر و تشکّر کرد.

۳۱۳/۱۷

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • جواد فروغی IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    3 0
    «مقام و وجاهت اجتماعی اشخاص چیزی است که اگر از دست رفت دیگر بازگشت نمی‌کند و این نوعی قتل اشخاص است» واقعا چقدر دقیق و عالی صحبت فرمودند
    • سَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ CA ۲۱:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
      0 11
      ﷽. سلام دوست عزیز! وَسَلَامٌ عَلَى الْمُرْسَلِينَ (https://fa.alkawthartv.ir/news/267329)! وَلَقَدْ سَبَقَتْ كَلِمَتُنَا لِعِبَادِنَا الْمُرْسَلِينَ | إِنَّهُمْ لَهُمُ الْمَنْصُورُونَ | وَإِنَّ جُنْدَنَا لَهُمُ الْغَالِبُونَ! جانم فدای رهبر! ما دست روی دست نمی گذاریم و نِق نمی زنیم! ما دست به دست هم [و مهدی(عج)!] میدهیم و قوی میشویم! باید مثل موسی، هم قوی باشیم و هم امین! دشمن ما میخواهد کاری کند که تیم سلیمانی ها از جهان حذف شود که موفق نمیشود! امروز مساجد باید تیم های ورزشی داشته باشند! از ورزش و فعالیت‌های بدنی می توان در دوران‌های مختلف زندگی استفاده نمود، از کودکی تا دوره سالمندی. معمولا، ورزش به سن، جنس و وضع سلامتی افراد بستگی دارد. اما مسجد ما مخصوص است! و ورزش ما مناسب همه سن و سال! باید پیر و جوان همه کشورها قوی و مقاوم بشوند مثل پیر و جوان محور مقاومت! مثل دو قهرمان تیراندازی ما - آقای جواد فروغی که مدال طلای خود و پیراهن تیم ملی تیراندازی را به آرتین عزیز ما هدیه داد! پدر جواد سالها دعا میکرد که «جواد دست به خاک بزن طلا بشود» (https://www.iribnews.ir/00DMkO)! هر کسی جواد امام رضا(ع) نمیشود! امام قادر است خاک را به طلا تبدیل بکند (https://www.erfan.ir/farsi/20906.html)! حاج آقا پناهیان ورزش تیراندازی را توصيه میکند! و شهید فخری زاده شهادت را توصيه میکند:«بی حسرت از جهان نرود هیچ کس به در الا شهید عشق به تیر از کمان دوست» (https://iqna.ir/00GqyK). مجاهدت و مقاومت در همه استان ها ادامه دارد – چه در داخل 🇮🇷، چه در خارج! انقلاب ایران که به رهبری امام(ره) به وقوع پیوست باید به دور از دست نا اهلان، زمینه ساز حکومت جهانی امام (عج)باشد! ✍🏼ای آرتین عزیزم! امید به خدای بزرگ و آینده ای روشن داشته باش و بدان من و تو و همه سربازان امام (در 🌏!) برای سربلندی و آبادانی و عزت ایران و اسلام لحظه ای از پای نخواهیم نشست.
  • موسوی IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    3 0
    سایه علما مستدام
  • فدایی ولایت IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    2 0
    درود بر مراجع و علمای مردمی
  • یک خبرنکار IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    2 0
    چه توصیه های نابی به اهل رسانه.استفاده کردم
  • alavi IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۶
    2 0
    چه روایت جالبی خداوند مراجع و فقهای اسلام را حفظ کند
  • 110 IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 0
    درود بر فقیه اخلاق مدار حضرت آیت الله کریمی جهرمی
  • غفاری IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۷
    1 1
    مسئولین بی کفایت و علمای بی عمل نمیخواهند فکری به حال اقتصاد فلج شده و سفره خالی مردم بکنند؟ فقط در راهپیمایی ها و تظاهرات نیازمند مردم و حضورشان هستید؟ عذاب خدا بر شما خائنین به ملت
    • عباس زاده IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
      1 0
      بله واقعا سکوت برخی علما مردم را رنج می دهد. درود خدا بر علمایی که صدای مردم هستند