دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
مراسم تجلیل از رابطین عفاف و حجاب ادارات کهکیلویه و بویراحمد برگزار شد

حوزه/ دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه پوشش امری فطری و فرا ملی و فرا مذهبی است و در تمام تمدن های کهن و ادیان الهی و مذاهب جایگاه خاصی دارد، تصریح کرد: دوری از فطرت و دستور الهی و تابعیت از حاکمان ظلم و جور که دنبال منافع مادی خود بودند باعث به وجود آمدن رویه برهنگی و بد پوششی شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یاسوج، مراسم تجلیل از رابطین عفاف و حجاب ادارات کهگیلویه و بویراحمد بعدازظهر چهارشنبه به همت ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در راستای تبیین طرح ستاد و همچنین وظایف دستگاه های حاکمیتی در قبال مقوله حجاب با حضور معاون فرهنگی و اجتماعی استانداری و نمایندگان ۵۵ دستگاه دولتی و شرکتی در سالن شماره یک استانداری برگزار شد.

حجت‌الاسلام حمزه پیشقدم دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد، در این نشست گفت: نیاز به پوشش و پرهیز از برهنگی جز گرایش های فطری است که خداوند در وجود انسان قرار داده و به همین دلیل در تمام ادیان و مذاهب پوشش به عنوان اصل برای زن و مرد است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حیا و لزوم پوشش به طور طبیعی در نهاد انسان به ودیعه نهاده شده است، افزود: احکام و دستورهای الهی هماهنگ و همسو به فطرت انسانی تشریع شده است.

این مسئول فرهنگی در ادامه با بیان اینکه پوشش امری فطری و فرا ملی و فرا مذهبی است و در تمام تمدن های کهن و ادیان الهی و مذاهب جایگاه خاصی دارد، تصریح کرد: دوری از فطرت و دستور الهی و تابعیت از حاکمان ظلم و جور که دنبال منافع مادی خود بودند باعث به وجود آمدن رویه برهنگی و بد پوششی شده است.

وی با اشاره به این که عده ای امروز داخل کشور موضوع حجاب را با دو لفظ حجاب اختیاری و اجباری عجین می دانند، خاطرنشان کرد: اینها بدون پشتوانه علمی و تحقیقی و عقلی و روایی و منطقی با این دیدگاه که موضوع حجاب صرفا مسئله ای عبادی و فردی است حرف هایی را مطرح می کنند اما هم فاقد بعد اجتماعی و هم بین قریب به اتفاق افراد جامعه پذیرفتنی نیست.

پیشقدم با بیان اینکه حجاب در زندگی اجتماعی با نگاه تخصصی و علمی نه می تواند به اختیار باشد و نه اجبار، گفت: اختیار یعنی حاکمیت عقل که در کمین او شیطان است که قسم به گمراهی انسان خورده است و اجبار یعنی مسئله اجبار حکومتی، که این خلاف حقیقت است.

وی با تاکید بر اینکه پوشش و حجاب موضوعی اجتماعی و حق الهی است نه فردی، بیان کرد: حاکم اسلامی مکلف است تا در راستای حفظ نظام دینی و برقراری امنیت، جلوگیری از اشاعه فحشا، دفع مفاسد اجتماعی، تامین منافع مادی و سعادت اخروی بر مبنای اصل امر به معروف و نهی از منکر و قاعده فقهی تعزیر و همچنین فطرت انسانی این واجب را در سطح جامعه پیاده و ترویج دهد، لذا با این نگاه امر به حجاب از مقوله التزام است (نه اختیار و نه اجبار ) و حاکمیت وظیفه دارد برای مقوله عفاف و حجاب برنامه ریزی کند.

پیشقدم تصریح کرد: ستاد امر به معروف در راستای حاکمیت اسلامی برنامه حجاب و عفاف را با طرح جامع خود از دستگاه ها شروع کرده و شما رابطین به عنوان پرچم داران این موضوع بدانید که هر دستگاه و اداره در این رابطه هم وظایف خاصی دارد و هم وظایف عام.

وی با بیان اینکه در حوزه عام دستگاه ها وظیفه دارند در راستای اعتلای فرهنگ عفاف و حجاب پرسنل خود انجام وظیفه کنند، افزود: با ابلاغ شاخصه های عفاف و حجاب اداری به تمام دستگاه ها و بازرسی های محسوس و غیر محسوس که انجام گرفته در بعد ظواهر اسلامی مشکلی خاصی نبود اما موضوع اعتقادی و ایمانی حجاب را باید در دستگاه ها تقویت کرد که ستاد این آمادگی را دارد در صورت لزوم با همراهی مربیان آموزش دیده به کمک رابطین بیاید.

وی به موضوع دوم که در حوزه وظایف عام دستگاه های حاکمیتی که همان بحث ارباب رجوع و مراجعین به سیستم اداری است اشاره و خاطرنشان کرد: باید دستگاه ها به عنوان قانون لازم الاجرا در برنامه های فرهنگی، هنری و آموزشی این مقوله را به ارباب رجوع یادآوری کنند.

پیشقدم به آخرین حوزه که تخصصی است اشاره کرد و گفت: دستگاه هایی که در این راستا باید نقش آفرینی و وظایف خود را انجام دهند، جلسه ای تحت عنوان ابلاغ مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل و وظایف دستگاه ها در اختیار آنها قرار گرفت و انتظار می رود که حرکت به سمت برنامه های ابلاغی جزء برنامه های اصلی مدیران ‌مجموعه ها باشد.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه ستاد ضمن رصد برنامه های ابلاغی شورای عالی انقلاب فرهنگی، اداره های کم کاری در این حوزه را نمی پذیرد، افزود: امیدوارم در کنار هم با برنامه ریزی هدفمند شاهد شکوفایی این فرهنگ ملی مذهبی و عقلی در جامعه باشیم.

در ادامه تعدادی از رابطین عفاف و حجاب به بیان نقطه و نظرات و پیشنهادات خود در رابطه با اجرای طرح پرداختند.

پایان بخش این جلسه تجلیل از ۴ دستگاه برتر استانی به ترتیب اداره کل هواشناسی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، ورزش و جوانان و کمیته امداد بود.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha