یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
موسوی حسب

حوزه/کارشناس فرهنگی و پژوهشگر حوزوی تصریح کرد: بی شک فعالیت‌های اثرگذار و قوی فرهنگی به تقویت اعتماد عمومی در جامعه کمک می نماید.

حجت الاسلام سید محمود موسوی‌حسب در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه با بیان این که در شرایط فعلی بیش از هر چیز، محتاج طرح‌ریزی و اجرای برنامه ها و فعالیت های فرهنگی قوی و اثرگذار در جامعه هستیم، ابراز داشت: به هر نسبت و میزان که ما در این رابطه دغدغه مندانه و هوشمندانه عمل کنیم، بی شک تأثیر مطلوبش را در فضای کلی جامعه مشاهده خواهیم کرد.

وی افزود: موفقیت در این رابطه همچنین به تقویت اعتماد عمومی به خصوص در میان جبهه انقلابی کمک شایان توجهی می نماید و از این رو لازم است که همه توان و تمرکز خود را بر این مساله قرار دهیم تا ان شاءالله شاهد خروجی های مطلوب این قضیه باشیم.

وی با بیان این که ضعف برخی از اقشار جامعه در رابطه با عقائد و باورها، همچنین استحاله‌ی فرهنگی از دیگر نقاط ضعف ما در بُعد فرهنگی محسوب می شود، گفت: از سوی دیگر متأسفانه ما قانون گذاری مناسبی در برخورد با جرایم و ناهنجاری های فرهنگی نداریم، ضمن آن که به شدت نیازمند قانون گذاری مناسب برای حمایت از فعالان فرهنگی هستیم.

این کارشناس فرهنگی خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت دیگر این که در برهه حساس کنونی، ما نیاز به قانون گذاری متناسب با موضوعات فرهنگی داریم و از سوی دیگر می بایست زمینه ای فراهم نماییم که حمایت شایسته و مطلوبی از فعالان فرهنگی و کنشگران دغدغه مند در این باره به عمل آید.

وی اضافه کرد: ضعف کارهای فرهنگی از جمله مشکلات ماست، ضمن آن که متأسفانه خیلی اوقات این فعالیت ها عملاً به نمایش کار فرهنگی تبدیل شده اند و به نظر می رسد حتی برخی موارد صرفاً زمینه ساز رشد بیلان کاری برای برخی نهادها و ارگان ها شده اند. از سوی دیگر، برخی کارهای فرهنگی دقیقه نودی و رویکرد صرفاً تقویمی دارند و برای این هستند که بگویند فلان کار انجام شده و به قول معروف به این وسیله مسأله را از سر خود باز کنند.

وی بیان داشت:شرایط امروز جامعه ما می طلبد که بیش از هر زمان دیگری به دنبال انجام کار فرهنگی قوی و تأثیرگذار بر مخاطب باشیم و نقیصه کنونی یعنی ضعف در انجام کارهای فرهنگی را مرتفع سازیم.

حجت الاسلام موسوی حسب همچنین گفت: همزمان با اثرگذاری رسانه های معاند و ضدانقلاب، ما از این سوی قضیه باید سریال های جذاب و قوی در رسانه ملی و دیگر بسترها بسازیم که بتوانند پیام های فرهنگی را منتقل کنند.

وی افزود: البته خود هنرمندان و سلبریتی ها نیز باید بدانند که در قبال پذیرش یک نقش در یک سریال خوب و ارزشی، رفتارهای متناقض با آن سریال و محصول فرهنگی نداشته باشند و در زندگی خصوصی و عمومی نیز یک سری چارچوب ها را رعایت کنند چرا که به هر حال بر روی مردم و قشر جوان تأثیرگذار هستند.

این پژوهشگر حوزوی تأکید کرد: از دیگر مشکلات ما در حوزه فرهنگ آن است که مع الاسف نظارت مطلوبی بر روی محصولات شبکه نمایش خانگی و فضای مجازی وجود ندارد، کما این که گاه سریال هایی با تفکرات سرمایه داری و اومانیستی پخش می شوند چون می خواهند بازگشت مالی برای سرمایه گذاران خود داشته باشند و لذا بیش از آن که به دنبال فرهنگ سازی و ذائقه سازی درست در جامعه باشند بنا بر خواست و ذائقه و سلیقه جامعه فعلی به لذت های فردی و حتی گاه شوخی مستهجن و اروتیک روی می آورند و از این حیث اثرات مخرب فرهنگی را بر جای می گذارند، ضمن آن که برخی فیلم ها و سریال های خارجی نیز واجد تفکرات و اندیشه متناقضی با اندیشه دینی و فرهنگ ایرانی هستند که از تأثیرگذاری آن ها نیز بر مخاطب نسل جدید نباید غافل شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha