شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
عماد افروغ

حوزه/ عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: جوهره اندیشه مرحوم افروغ ناظر به نیازها و مسایل روز جامعه بوده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر علیرضا شجاعی زند، عصر چهارشنبه طی سخنانی در مراسم بزرگداشت مرحوم دکتر عماد افروغ که به همت انجمن مطالعات اجتماعی حوزه در ساختمان انجمن های علمی حوزه برگزار شد، با اشاره به نقش مهم وقوع انقلاب اسلامی در خصوص زمینه سازی برای طرح مباحث فکری و معرفتی اظهار داشت: مرحوم دکتر افروغ دغدغه جدی در این عرصه ها داشت و ما امروز هم نیاز به عزم و جدیتی همچون رویکرد ایشان در عرصه های معرفتی داریم.

وی افزود: گاهی اوقات مرگ یک فرد و اندیشمند باعث می شود که توجهات به او و به خصوص اندیشه و آرایش بیشتر شود که به نظر می رسد درباره مرحوم افروغ این گونه بوده و امیدواریم که این مساله تداوم داشته باشد.

این متفکر عرصه جامعه شناسی همچنین گفت: جوهره اندیشه استاد افروغ، ناظر به نیازها و مسایل روز جامعه بوده است و از این زاویه باید به بحث اندیشه شناسی در خصوص ایشان ورود پیدا کنیم.

وی ادامه داد: بسیار امیدواریم که در قالب سلسله نشست ها و همایش هایی، اندیشه مرحوم افروغ بازخوانی شود و آثار مختلف علمی و پژوهشی در این زمینه تولید و عرضه شود.

شجاعی زند افزود: البته باید توجه داشته باشیم که دکتر افروغ بنیانگذار گفتمان جدید و متمایزی نیست اما او به گفتمانی تعلق داشته و به آن باور داشته که مربوط به انقلاب اسلامی است.

وی بیان داشت: گفتمان فرآیندی ساری و جاری است که تفصیل پیدا کرده و تکمیل می شود اما به نظر می رسد عده ای برای این که امثال دکتر افروغ را جدای از فرآیند انقلاب اسلامی تحلیل کنند، می خواهند در این باره نوعی غیریت سازی ایجاد کنند که باید مراقب این مساله باشیم.

وی افزود: امثال بزرگوارانی همچون دکتر افروغ موالید این نظام و گفتمان برآمده از انقلاب اسلامی هستند حتی اگر شاید به آن هم انتقاداتی داشته باشند، کما این که بستر و زمینه نقادی را خود نظام فراهم کرده و این یک امتیاز بزرگ به شمار می رود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha