شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
تصاویر جلسه اخلاق آیت الله هاشمی علیا، موسس مدرسه علمیه قائم عج چیذر که هر هفته روزهای های سه شنبه در مدرسه علمیه قائم (عج) بصورت جلسه عمومی برگزار می شود.

حوزه/ آیت الله هاشمی علیا در جلسه اخلاق هفتگی گفت: فرو بردن غضب کمال انسان است و حلم دوای این درد است. حلم یعنی انسان قدرت دارد ولی غضب خود را فرو خورده و کنترل می‌کند. این فروبردن خشم مطلوب است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه آیت الله هاشمی علیا، تولیت مدرسه حضرت قائم(عج) چیذر تهران در جلسه درس اخلاق عمومی و در ادامه سلسله مباحث دعای هشتم صحیفه سجادیه در خصوص دومین صفت مذموم اخلاقی که توسط حضرت امام سجاد(ع) بیان شده است، گفت: سورة الغضب یعنی غضبی که از حد مجاز و شرعی و عقلی گذشته و برخلاف شرع و عقل باشد. در واقع این همان غضبی است که در احادیث از آن نهی شده و آثار شومی دارد.

وی ادامه داد: در این شرایط باید به خدا پناه برد و از خداوند برای ترک آن استمداد طلبید. این درد روحی از هر درد بدنی حتی سرطان هم بدتر خواهد بود. دردهای دنیایی رنجی زودگذرند اما این درد روحی سعادت دنیا و آخرت انسان را از بین خواهد برد.

آیت الله هاشمی علیا با بیان روایتی از امام صادق(ع)، اظهار کرد: هیچ بنده‌ای خشم خود را فرو نخورد مگر این‌که خداوند عزّوجلّ بر عزّت او در دنیا و آخرت افزود. فرو بردن غضب کمال انسان است و حلم دوای این درد است. حلم یعنی انسان قدرت دارد ولی غضب خود را فرو خورده و کنترل می‌کند. این فروبردن خشم مطلوب است.

وی افزود: طبق روایات وارده از اهل بیت علیه السلام، خداوند قلب کسی را دارای صفت حلیم است را در روز قیامت سرشار از رضایت خواهد نمود، لذا ترک غضب بی مورد ضروری بوده و نیاز به جهاد اکبر دارد؛ زیرا دشمنی نفس از دشمنی شیطان برای انسان بدتر است.

استاد حوزه درباره آثار غلبه هوای نفس بر روح و روان انسان ابراز داشت: هر انسانی که نتواند هوای نفس خود را کنترل کند از انسانیت تنها صورت انسانی را دارد و بهره ای از کمال نبرده است. بهترین راه مبارزه با هوای نفس اطاعت و بندگی حقیقی در برابر خداوند است؛ اگر انسان با فردی روبرو می‌شود که هوای نفس بر او غلبه کرده و خشم و غضب او از حد اعتدال گذشته، بهترین پاسخ سکوت است؛ این نه تنها از باب تحمل فضای خشمناک فرد، بلکه سکوت خودش یعنی اطاعت از محبوب است.

تولیت مدرسه علمیه قائم(عج) چیذر تهران با بیانی حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در مورد مقام، گفت: اگر کسی طالب مقام و منصب است مقام را از خداوند طلب کند نه از مردم. تلاش شما بر این باشد که در نزد پروردگار عالم ارزش پیدا کنید که این ارزش یافتن به کمال نفس انسان است.

آیت الله هاشمی علیا در پایان با بیان سه صفت ارزشمند که باید در وجود هر انسان با ایمانی وجود داشته باشد گفت: سه صفت است که اگر کسی یکی از آن‌ها را نداشته باشد، نمی‌توان به هیچ یک از اعمال او اطمینان کرد، اول تقوایی که انسان را از معاصی باز دارد؛ دوم حلمی که سفیه را از خود دفع کند و سوم اخلاق فاضله‌ای که با مردم معاشرت کند. انسان باید در همه حال به تفکر کند و مشغول خودسازی باشد.

انتهای پیام
 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha