سه‌شنبه ۱۵ خرداد ۱۴۰۳ |۲۷ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | Jun 4, 2024
کد خبر: 1092609
۲۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۸
تصاویر/ کمیسیون های تخصصی همایش بین‌المللی علوم اسلامی در اندیشه علامه محمد تقی مصباح (ره)

حوزه/ آیت الله مصباح یزدی اعتبار معنای مختلف ندارد بلکه یک معنای واحد دارد که دارای مراتب مختلف است.

به گزارش خبرگزاری حوزه، روز دوم کمیسیون تخصصی فلسفه همایش بین المللی علوم انسانی اسلامی در اندیشه علامه محمدتقی مصباح یزدی در تالار اصلی مؤسسه با حضور شخصیت‌های علمی و عموم علاقه‌مندان برگزار شد.

بر اساس این گزارش: استاد عباس عارفی، عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، معنای زندگی از دیدگاه علامه مصباح یزدی(ره) را به صورت مختصر برای حاضرین در جلسه تبیین و بعد به پاسخ‌گویی سؤالات آنان پرداخت.

در این کمیسیون؛ مقاله «گستره اعتبار دلیل نقلی یا خبر واحد، محدودیت و ملاک آن با تأکید بر دیدگاه علامه مصباح(ره)؛ تبیین پیامد نگرش استاد در علوم انسانی اسلامی» از سوی حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین‌زاده، عضو هیئت علمی این مؤسسه و مقاله «الشیخ المصباح من رواد السکولاستیکه المحدثه» به زبان عربی از سوی ادریس هانی ارائه شد.

حجت الاسلام و المسلمین سید علی حسنی آملی، استاد حوزه علمیه و عضوهئیت علمی مؤسسه امام خمینی(ره) در تبیین مقاله خود با عنوان «نقد نگاه هستی شناختی علم مدرن از منظر علامه مصباح یزدی(ره)»، گفت: دانشمندان فی الجمله در نظریات علمی خود متأثر از جهان‌بینی و پیش فرض‌های خود هستند و در علوم انسانی هم تأثیر هستی‌شناسی در برنامه و دستورالعمل های علمی غیر قابل انکار است.

وی طبیعت‌گرایی، طبیعت به مثابه منشأ انرژی، تلقی مکانیکی از طبیعت، نفی یا نادیده گرفتن غایت در طبیعت، نفی حکمت از جهان را از مبانی هستی‌شناسی علم مدرن برشمرد و افزود: در این مقاله نقدهای علامه مصباح یزدی(ره) به هستی‌شناسی که در لابه لای مباحث و سخنان ایشان استیاد شده، بیان می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین مجتبی مصباح، عضو هیئت علمی این مؤسسه در تبیین مقاله «مراتب اعتبار و صدق معرفت‌های اعتباری» با ذکر چند مثال علمی، گفت: آیت الله مصباح یزدی اعتبار معنای مختلف ندارد بلکه یک معنای واحد دارد که دارای مراتب مختلف است.

این کمیسیون با ارائه استاد سمیر خیرالدین به زبان عربی با عنوان «فعالیة الذهن و آثارها فی تشکل عالم الذهن وفق الفیلسوف الشیخ المصباح(ره)»برنامه خود را به پایان رساند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha