یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 19, 2024
کد خبر: 1098318
۲۵ تیر ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۸
مرحوم علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی(ره)

کتاب «گنج بهاباد» از سوی دبیرخانۀ کنگرۀ بین‌المللی علامه بهابادی(ره) یزدی در دست تحقیق است و به‌زودی آماده نشر می‌شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه از یزد، احیای آثار و معرفی اندیشه‌های بزرگان و عالمان به جامعه از جمله اقداماتی به شمار می‌رود که در اغلب کشورها مرسوم است؛ کشور ما نیز با وجود عالمان و بزرگان دینی برجسته از این قاعده مستثنا نیست.

بزرگداشت عالمان و دانشمندان اثرگذار در تمدن اسلامی ضمن قدرشناسی از مقام علمی و خدمات آنان، نقش به‌سزایی در امر اسوه‌سازی و شناخت مفاخر و مشاهیر جهان اسلام دارد.

علامه ملاعبدالله بهابادی یزدی از افتخارات سرزمین کهن و پرآوازه به‌شمار می‌آید که در سدۀ دهم هجری در زمینۀ ترویج دانش‌ورزی و علم‌آموزی تلاش بسیار انجام داد و موفقیت های فراوان کسب کرد.

بر اهل فن پوشیده نیست که نوشته‌های این عالم فرزانه پر از ابداعات و نکات علمی در ابعاد مختلف فلسفی، کلامی، منطقی، تفسیری، اخلاقی و... است. آشتی میان حکمت و شریعت، عقل و دین، اخلاق و سیاست، اعتقاد به ولایت فقیه و نیز تعامل سازنده با حکومت شیعی در عصر صفویه از ویژگی‌های حکمت عملی علامه بهابادی یزدی است، از این‌رو، علامه بهابادی نقش به‌سزایی را در تحکیم معارف تشیع به زبان علمی داشتند. از سوی دیگر، علامه بهابادی الگوی مناسبی برای تعامل ادیان و مذاهب به‌شمار می‌رود؛ زیرا وی توانست در مدت حکمرانی خویش در نجف اشراف، با دولت‌های عثمانی و صفوی و همچنین مذاهب و اقلیت‌های دینی تعامل سازنده‌ای داشته باشد و نشان دهد که مکتب تشیع دارای رویکردی عقلانی و اعتدالی در عرصه حکمرانی است. با این حال تاکنون اکثر آثار این حکیم عظیم‌القدر به زیور طبع آراسته نشده و هنوز برخی از حاشیه‌های مهم او در دسترس جویندگان قرار نگرفته است، لذا شایسته است تمام آثار این فیلسوف بزرگ اسلام با نسخه‌شناسی دقیق و همه‌جانبه و تحقیق مناسب در یک مجموعه کامل آماده‌سازی و عرضه شود.

براین اساس کتاب «گنج بهاباد» از سوی دبیرخانۀ کنگرۀ بین‌المللی علامه بهابادی یزدی در دست تحقیق است و به‌زودی آماده نشر می‌شود

کتاب «گنج بهاباد» درصدد معرفی طرح پژوهشی موسوعه حکیم بهابادی یزدی و بیان مراحل و شیوه‌های پژوهشی آن و نیز گزارشی مختصر از سایر فعالیت‌های پژوهشی دبیرخانه کنگره بین المللی علامه است.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha