جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 10, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی شاهرودی

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی با بیان این که اختلاف نظر، خللی در اخوت و برادری ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: گفتمان علمی و تبادل آرا با رعایت اصول اخلاقی می‌تواند ما را به هم نزدیک کند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی شاهرودی، عضو مجلس خبرگان رهبری در وبینار سی‌وهفتمین کنفرانس وحدت تصریح کرد: هفته وحدت فرصتی است که ما مسلمان بیشتر به خودمان توجه کنیم و آن اخوت و برادری که باید بینمان باشد و زندگی مسالمت‌آمیز، همگرایی و هم‌افزایی که می‌توانیم داشته باشیم را مرور کنیم.

وی با بیان این که یکی از مسائلی که باید به آن همواره توجه داشت، رهیافت‌های ترویج الگوی اخوت اسلامی است، گفت: می‌دانیم که خداوند متعال مسلمانان را برادر هم خوانده و ما از یک خانواده‌ایم «انما المومنون اخوة فاصلحوا بین اخویکم.

وی ادامه داد: اصل این است که این برادران با صلح، دوستی و محبت با هم زندگی کنند، لذا خداوند اخوت اسلامی را یک نعمت بزرگ برای مسلمان‌ها معرفی کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی با بیان این که پیامبر اعظم(ص) یکی از محورهای وحدت امت اسلامی است، اظهار داشت: پیامبر(ص) بین مهاجر و انصار عقد اخوت بست و یکی یکی آنها را برادر نامید.

وی با بیان این که لازم است ما این مسئله را بپذیریم که اختلاف نظر، خللی در اخوت اسلامی و برادری ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: «گفتمان علمی و تبادل آرا با رعایت اصول اخلاقی می‌تواند ما را به هم نزدیک کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری، تفرقه را عامل تسلط دشمنان بر مسلمانان توصیف کرد و گفت: «گاهی ما از وحدت، مفهوم خوبی را برداشت نمی‌کنیم و فکر می‌کنیم وحدت به این معناست که همه یک مذهب را بپذیرند، در حالی که وحدت یعنی ما تلاش کنیم با تقریب آرا از نظر ذهنی، اعتقادی و باور به هم نزدیک شویم.

وی جنبه دیگر وحدت را وحدت عملی خواند و توضیح داد: وحدت عملی یعنی ما در عمل با هم اتحاد و تعاون داشته باشیم و بتوانیم مشکلاتمان را حل کنیم، لذا باید سطح اطلاعات عمومی خود را بالا ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی شاهرودی در بیان مشترکات فراوان میان مسلمانان به "دشمن مشترک" اشاره و خاطرنشان کرد: اسلام و مسلمین دشمنان مشترکی دارند «وَلَنْ تَرْضَیٰ عَنْکَ الْیَهُودُ وَلَا النَّصَارَیٰ حَتَّیٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» قرآن می فرماید: یهود و نصارا از شما راضی نمی‌شوند تا شما از آنها پیروی کنید، یعنی کاملاً دین، آیین و استقلالتان را کنار گذارید.

وی با تأکید بر این که دشمن مشترک هم اکنون در صهیونیسم جهانی خلاصه شده است، اظهار کرد: اگر با هم اتحاد داشته باشیم، آنها هرگز نمی‌توانند بر ما حاکم شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری بر اهمیت کار فرهنگی اشاره کرد و گفت: همین همایش‌ها و اجلاس‌ها می‌تواند برای ما نقش آفرین و مؤثر باشد.

وی در ادامه به فتوای تاریخی مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت اهانت به مقدسات اهل سنت و همسران پیامبر(ص) اشاره کرد و افزود: این فتوا بسیاری از مشکلات را حل کرد.

حجت الاسلام والمسلمین حسینی شاهرودی با تأکید بر لزوم نزدیک شدن سیاست‌های کشورهای اسلامی به هم، گفت: اکنون این توفیق تا حدی پیدا شده و کشورهای اسلامی کم کم سیاست‌های مشترکی در زمینه‌های اقتصادی، نظامی و امنیتی پیدا می‌کنند.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha