شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۳ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 11, 2024
تصاویر/ جلسه استاندارد سازی چکیده های حوزوی

حوزه/ نشست «استاندارد سازی چکیده های حوزوی» به همت دبیرخانه انجمن ها و قطب های علمی حوزه علمیه در محل این دبیرخانه برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، نشست «استاندارد سازی چکیده های حوزوی» به همت دبیرخانه انجمن ها و قطب های علمی حوزه علمیه با حضور حجت الاسلام فیاضی، دکتر طالعی، دکتر فخر روحانی، حجت الاسلام و المسلمین برته مسئول دبیرخانه انجمن های علمی در محل این دبیرخانه برگزار شد.

طالعی در این نشست گفت: برای استانداردسازی چکیده های حوزوی باید آخرین ورژن iso ۲۱۴ را مبنا قرار دهیم ولی در حد امکان بومی سازی کنیم و پارامترهایی که لازم است اضافه شوند.

فخر روحانی نیز در سخنانی بیان کرد: علاوه بر استاندادسازی چکیده های علمی، باید در انتخاب عناوین مقالات و کتاب ها و همچنین کلیه واژه ها دقت شود. در بسیاری از موارد کلید واژه ها ارتباطی با متن مقاله و کتاب ندارند. همچنین عناوین آثار علمی باید کوتاه و در عین حال شفاف باشد.

وی افزود: مجلات غربی که در حیطه مطالعات اسلامی و عربی منتشر می شوند، استانداردهایی دارند که لازم است به آنها هم توجه کنیم، در بررسی دستاوردهای علمی مراکز غربی در حوزه چکیده نویسی فقط دنبال انگلیسی زبان ها نباشیم. باید کشورهای دیگر مانند چین، آلمان، و ... را بررسی کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین فیاضی نیز در سخنانی اظهار کرد: برای همه مطالب نمی توان یک نسخه واحد ارائه کرد. باید برای هر کدام از مطالب علمی مانند مقاله، پایان نامه، کتاب و ... الگوی ویژه ای معرفی کرد.

وی بیان داشت: اینکه شیوه نامه های مختلفی برای چکیده نویسی وجود داشته باشد، اشکالی ندارد. هر موسسه و مرکز تحقیقاتی استانداردهای مختص به خود را دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha