دوشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۲ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 20, 2024
شهید «عوض ایراونچی»

حوزه/ شهید «عوض ایراونچی» در ۵ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ در روستای کره بند از شهرستان دشتستان توابع استان بوشهر چشم به دنیا گشود. وی در خانواده‌ای مذهبی دوران طفولیت را گذراند و در سن ۶ سالگی پا به میدان علم و دانش گذاشت و تا کلاس پنجم ابتدایی به تحصیل اشتغال داشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از بوشهر، استان بوشهر در حماسه دفاع مقدس نقش به‌سزایی داشت و در این راه شهدای بسیاری را تقدیم کرده است، بزرگترین پایگاه‌های نظامی کشور در استان بوشهر قرار دارد و طی هشت سال دفاع مقدس این استان در جبهه‌های زمینی، هوایی و دریایی نقش ویژه و مهمی ایفا کرده، هرچند که شهدایش آنچنان که باید و شاید به نسل امروز همچون دهه هشتادی‌ها و نودی‌ها معرفی نشده‌اند.

در این راستا خبرگزاری حوزه قصد دارد در قالب پرونده‌ای ویژه و نگاه به تاریخ مجاهدت شهدای این استان در دوران دفاع مقدس، به معرفی آنان بپردازد.

شهید عوض ایراونچی

شهید «عوض ایراونچی» در ۵ خرداد ماه سال ۱۳۴۲ در روستای کره بند از شهرستان دشتستان توابع استان بوشهر چشم به دنیا گشود. وی در خانواده‌ای مذهبی دوران طفولیت را گذراند و در سن ۶ سالگی پا به میدان علم و دانش گذاشت و تا کلاس پنجم ابتدایی به تحصیل اشتغال داشت.

به علت بیماری که هر سال گریبانگیر وی می‌شد از ادامه تحصیل بازماند چراکه این درد کاملا او را رنجور و ضعیف کرده بود مریضیش به این صورت بود که بدنش یکپارچه خشک و حالت جمود نعشی به او دست می داد که نمی توانست از جا حرکت نماید.

شهید بوشهری که بیماری صعب العلاجش در جبهه خوب شد

پزشکان از تشخیص و علاج آن عاجز بودند این بیماری سالی یکبار سراغش می‌آمد. بالاخره در سال ۱۳۶۰ در حالتی که آن درد مهلک به سراغش آمده بود با حالت تضرع دعا نمود که بارالها به میدان جهاد حق علیه باطل می‌روم و از تو می خواهم که مریضی ام برطرف نمائی، همینطور هم شد. در تاریخ ۱۷ آبان ماه ۱۳۶۰ پا به عرصه نبرد گذاشت و در عملیات طریق القدس شرکت نمود و بعد از آن دیگر هیچ اثری از آن بیماری نشد.

وی در این مدت جنگ پنج بار به عرصه مبارزه رفت و بعد که به مرخصی می‌آمد درباره جبهه و رخدادها و اعجازهائی که دیده بود تعریف می کرد و دوستان و اقوامش را تشویق می نمود که این تشویق‌ها روی دوستانش اثر می‌گذاشت و آن‌ها را به عرصه میدان می‌کشاند.

در این پنج بار که به جبهه رفته بود یکبار در عملیات تنگه چزابه هنگامی که برای یاری یکی از برادران زخمی شده بود می‌رفت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و از ناحیه ران زخمی شد که بطور معجزه آسائی نجات یافت تا اینکه در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۶۴ در جزیره مجنون به درجه رفیع شهادت نائل گردید.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha