شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 18, 2024
تصاویر/ نشست خبری همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره)

حوزه/ مدیرکل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) از برگزاری همایش نکوداشت وکلای امام خمینی(ره) در تاریخ ۱۸ آبان‌ماه خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام عباس کمساری در نشست خبری همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره) و رونمایی از پوستر همایش، اظهار کرد: امروز مردم فلسطین در شرایط سختی به سر می‌برند.

وی ادامه داد: یکی از نخستین افرادی که صدای مظلومیت مردم فلسطین را شنید و به گوش جهانیان رساند، امام خمینی(ره) بودند.

مدیرکل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه در آستانه ۱۳ آبان‌ماه قرارداریم، مطرح کرد: تبعید امام خمینی(ره) به ترکیه، شهادت عده‌ای از دانش آموزان و تسخیر لانه جاسوسی سه رویداد مهمی است که در این تاریخ رقم خورده است.

وی با بیان اینکه این نشست در آستانه برگزاری همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی(ره) برگزار شده است، عنوان کرد: در تاریخ ۱۸ آبان‌ماه شاهد برگزاری این همایش خواهیم بود.

حجت الاسلام کمساری با اشاره به اینکه شبکه و سازمان وکالت دارای قدمت طولانی است، خاطرنشان کرد: جرقه‌های نخستین این حرکت و اتفاق از زمان امام کاظم(ع) آغاز شد، چراکه در زمان این امام ارتباط مردم با ایشان سخت شده بود، درنتیجه ولی خدا نماینده‌هایی را برای برقراری ارتباط با مردم انتخاب کردند.

وی با بیان اینکه این حرکت در زمان امام حسن عسکری(ع) به اوج خود رسید، تصریح کرد: شبکه و حلقه ارتباطی میان مردم و فقها در زمان غیبت امام زمان(عج) نیز ادامه دارد.

مدیرکل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه این شبکه دارای کارکردهای بسیار موثری است، یادآور شد: این وکالت یا اجازاتی که علما و مراجع می‌دادند دارای چند قسم ازجمله اجازه اجتهادی، اجازه نقل روایت، اجازه در امور حسبیه و ... بوده است.

وی با بیان اینکه این بحث وکالت درخصوص امام خمینی(ره) نیز وجود داشته است، ابراز کرد: این همایش موضوعی است که می‌توانست زودتر رقم بخورد چراکه دارای جنبه‌های عملی، پژوهشی و نکوداشتی است.

حجت الاسلام کمساری با اشاره به اینکه تا امروز هزار و ۲۲۷ نفر از وکلای امام را شناسایی کرده‌ایم، بیان کرد: برگزاری این همایش با تاخیر موجب شد تا بتوانیم افراد بیش‌تری را شناسایی کنیم.

وی با بیان اینکه نخستین اجازه را ۱۰ روز پس از رحلت آیت الله بروجردی صادر کردند، اظهار داشت: برخی از اجازه‌نامه‌ها به صورت کتبی بوده است و برخی دیگر در دفتر مخصوص امام خمینی(ره) ثبت شده است.

مدیرکل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه گروه نخستی که امام، اجازه‌نامه‌ها را به خودشان می‌دادند را هنوز به طور کامل شناسایی نکردیم، مطرح کرد: تقاضا داریم افرادی که اصل اجازه نامه‌های خود را دارند، مراجعه کنند و ما نیز متعهد می‌شویم که اصل اجازه‌نامه را به آن‌ها پس دهیم.

وی با بیان اینکه امام به هیچ فردی اجازه اجتهادی ندادند و از کسی نیز این اجازه را دریافت نکردند، عنوان کرد: امام خمینی(ره) از مرحوم شیخ عباس قمی، مرحوم دهکردی و ... اجازه روایی داشتند و به چندین نفر نیز این اجازه را داده‌اند.

حجت الاسلام کمساری با اشاره به اینکه در اجازات امام چند نکته قابل توجه است، خاطرنشان کرد: القابی که امام خمینی(ره) در این اجازه‌نامه‌ها می‌دادند، بسیار قابل توجه است.

وی با بیان اینکه در هیچ کدام از این اجازه‌نامه‌ها لقب بی‌جا نمی‌بینیم، تصریح کرد: امام خمینی(ره) هیچ تعریف و تمجید بی‌جایی از کسی ندارند و در این اجازه‌نامه‌ها قابل رویت است.

مدیرکل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه دوره صدور اجازات امام خمینی(ره) حدود ۳۰ سال است، یادآور شد: در تمام این ۳۰ سال امام درخواست دعا داشتند ولی در ۱۰ سال دوم ایشان درخواست نصیحت نیز می‌کردند.

وی با بیان اینکه بیش‌تر عناوین استفاده شده ثقة الاسلام است، بیان کرد: امام خمینی(ره) تنها برای دو نفر از حجت الاسلام والمسلمین و دامت برکاته استفاده کرده‌اند.

حجت الاسلام کمساری با اشاره به اینکه این همایش در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار خواهد شد، ابراز کرد: در کنار این همایش ۱۰ مقاله علمی تهیه شده است که به موضوع وکالت و سیره علما پرداخته شده است.

وی با بیان اینکه این مقالات به کتاب تبدیل و در روز همایش رونمایی خواهد شد، اظهار کرد: در این مقالات به تاثیر این افراد در پیروزی انقلاب اسلامی نیز اشاره شده است.

مدیرکل موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به اینکه از بیش از ۲۰ نفر از وکلای امام تاکنون مصاحبه گرفته شده و در روز همایش منتشر خواهد شد، مطرح کرد: از مجموع هزار و ۲۲۷ نفر تنها ۷۹ نفر از وکلای امام زنده هستند و تعداد ۲۱ نفر نیز به شهادت رسیده‌اند.

وی با بیان اینکه ۱۴ نفر از این وکلا نیز از غیر روحانیون هستند، عنوان کرد: اقدامات پژوهشی بسیاری برای برگزاری این همایش صورت گرفته است که امیدواریم اثرات آن را در جامعه شاهد باشیم.

حجت الاسلام کمساری اضافه کرد: آخرین وکالت امام خمینی(ره) نیز ۲۰ روز پیش از وفاتشان و با عنوان «شخص موسوی» به یکی از علمای عربستان بوده است.

وی با اشاره به اینکه وکلای عزل شده نیز وجود داشته‌اند، خاطرنشان کرد: وکلای امام به ملیت و منطقه جغرافیایی خاصی محدود نمی‌شدند ولی هرجایی که گروهی از شیعیان جمع بودند، امام نیز وکیل انتخاب می‌کردند.

مدیرکل مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) افزود: صدور اجازه با صدور وکالت بسیار متفاوت است چراکه شخص وکیل دارای اختیارات بیش‌تری است.

وی در پایان تأکید کرد: به مناسبت برگزاری همایش وکلا، تاکنون اسناد بسیار تازه‌ای به دست ما رسیده است که بخشی از آن‌ها در نمایشگاه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha