چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
image.png

حوزه/ پنجمین پیش نشست همایش بین المللی ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین با موضوع "ظرفیتهای ارتباطات میان فرهنگی ایران و ونزوئلا" برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، پنجمین پیش نشست همایش بین المللی ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین با موضوع "ظرفیتهای ارتباطات میان فرهنگی ایران و ونزوئلا" توسط معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی برگزار شد.پنجمین پیش نشست همایش بین المللی ظرفیت های فرهنگی و علمی ایران و آمریکای لاتین با موضوع "ظرفیتهای ارتباطات میان فرهنگی ایران و ونزوئلا" توسط معاونت پژوهش مجتمع آموزش عالی زبان، ادبیات و فرهنگ شناسی برگزار شد.

در این نشست که با ارائه آقای دکتر علی فرامرزی، رایزن فرهنگی ایران در ونزوئلا و آقای رائول کاسال، معاون وزیر فرهنگ ونزوئلا و حضور چندی از فراگیران زبان‌های اسپانیایی و پرتغالی صورت گرفت، به موضوع ظرفیت‌های ارتباطات میان فرهنگی ایران و ونزوئلا پرداخته شد.

در ابتدا آقای رائول کاسال از اشتراکات انسانی سخن گفت و موضوعاتی مانند خدای واحد، برخی فرهنگ‌های مشابه و جسم مشترک انسانی را نقاط اشتراکی بین تمام انسان‌ها دانست و بعد از آن به‌طور خاص از توافق فکری مردم دو کشور در برخی امور نام برد.

آقای کاسال همچنین بیان داشت: با اینکه این دو کشور به لحاظ جغرافیایی خیلی دور هستند اما به لحاظ فکری خیلی به‌همدیگر نزدیک می‌باشند.

وی مردم ونزوئلا را مردمی انقلابی و معترض نسبت به امپریالیسم معرفی کرد و اظهار داشت: مردم ایران نیز همین روحیه را دارند و این به عنوان مهمترین عامل دوستی بین دو کشور است.

سخنران نشست در پایان در پاسخ به سوال یکی از حاضرین درباره وضعیت زبان فارسی در مجامع آکادمیک این کشور گفت: متاسفانه تا به حال به دلیل هژمونی آمریکایی، این زبان به خوبی در کشور ما معرفی نشده و به عنوان یک رشته دانشگاهی وجود نداشته اما ما علاقه‌مند هستیم که این اتفاق بیفتد و از آن استقبال می‌کنیم.

در ادامه این نشست، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ونزوئلا ابتدا به پیشینه فرهنگی و ادبیاتی ایران در کشورهای دور دست شرق آسیا پرداخت و از عمق راهبرد فرهنگی ایران در طول تاریخ در یک جغرافیای وسیع سخن گفت.

وی اظهار داشت: می‌توان ادبیات را به عنوان یک نقطه اشتراکی فرهنگی بین دو کشور مطرح نمود.

فرامرزی با اشاره به اشتراکات فرهنگی ایران و ونزوئلا و در راس آن مبارزه با امپریالیسم، با استناد به سخنان معمار کبیر انقلاب امام خمینی رحمة الله علیه و رهبر معظم انقلاب آیت الله خامنه ای، به تشریح رویکرد ضد امپریالیستی ایران پرداخت.

وی بیان داشت: نظر مقام معظم رهبری این است که ما و مردم آمریکای لاتین باید یکدیگر را بیشتر بشناسیم و بیشتر هم‌افزایی داشته باشیم. از سوی دیگر سخن آقای چاوز مبنی بر خاتمه دادن به امپریالیسم را بیان نمود و گفت آقای مادورو می‌گوید که ایران مرجع همه ملت‎‌هایی است که برای استقلال و انسانیت می‌جنگند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha