یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
کد خبر: 1120401
۲۹ آبان ۱۴۰۲ - ۱۶:۵۳
1

حوزه/ در نشست علمی بررسی فقهی و حقوقی حوادث غزه مطرح شد: حماس از سرزمین خود دفاع می‌کند و دفاع از سرزمین محکومیت ندارد؛ جنگ های دنیا اقسامی دارد: جنگ استقلال طلبانه، تدافعی، خارجی، داخلی و… جنگ غزه جزو هیچکدام از این ها نیست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، گروه فقه و اصول پژوهشکده بین المللی عروة الوثقی، در راستای بزرگداشت مقام شهدای فلسطین، نشست علمی بررسی فقهی و حقوقی حوادث غزه را برگزار کرد.

حجت الاسلام و المسلمین بهرام دلیر نقده استاد حوزه علمیه قم، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه و حجت الاسلام و المسلمین مهدی فیروزی عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، بحث خود را در این زمینه ارائه کردند.
حجت الاسلام و المسلمین داوود بصارتی دبیری علمی این نشست را برعهده داشتند.

در ابتدا حضرت حجت الاسلام و المسلمین بهرام دلیر نقده حوادث غزه را از منظر فقهی تحلیل کرد و گفت: دولت آن است که سرزمین ، ملت و حکومت داشته باشد و اسرائیل هیچکدام را ندارد.

حماس از سرزمین خود دفاع می‌کند و دفاع از سرزمین محکومیت ندارد؛ جنگ های دنیا اقسامی دارد: جنگ استقلال طلبانه، تدافعی، خارجی، داخلی و… جنگ غزه جزء هیچکدام از این ها نیست. کشته های اسرائیل خودکشی و تاوان غصب سرزمینی است که از سوی آنها صورت گرفته است، اما کشته های حماس و فلسطین شهادت محسوب می شود؛ کتب و ابواب فقهی مختلفی همچون جهاد، غصب، قصاص، ضمان ، دیات و … به بحث جنگ غزه مرتبط است. لکن در این جلسه به یک قاعده اشاره می کنم: قاعده فقهی نفی سبیل که مستند قرآنی و روایت نبوی دارد، مهمترین قاعده‌ای است که طبق آن هر نوع معامله و ارتباط و فعالیت سیاسی که مسلمانان را زیر سلطه کفار ببرد، حرام است. طبق آیات قرآن مثل ان العزة لله و للرسول و للمؤمنین و همچنین روایات مثل الاسلام یعلو و لا یُعلی علیه، مؤمنین و مسلمین باید عزیز باشند و قبول ذلت و ظلم خلاف آن است.

در ادامه حجت الاسلام و المسلمین فیروزی حوادث غزه را بیشتر از منظر حقوق بین الملل، اسناد و میثاق‌های بین‌المللی تحلیل کرد و گفت: مسلمانان از حدود ۱۴ قرن پیش تاکنون بر سرزمین فلسطین حاکمیت داشته‌اند و یهودیان بر این سرزمین حاکم نبوده اند. پس از پایان جنگ جهانی اول یعنی در سال ۱۹۱۸ سرزمین‌های امپراطوری شکست خورده عثمانی میان فاتحین جنگ و متفقین مثل انگلیس و فرانسه تقسیم شد و جامعه ملل سرپرستی و قیمومت فلسطین را بر عهده انگلیس قرار داد.

انگستان حدود ۳۰ سال بر سرزمین فلسطین سیطره داشت و موظف بود زمینه استقلال سیاسی ملت فلسطین را فراهم آورد اما این کار را نکرد و برای تسلط یهودیان بر این سرزمین زمینه‌سازی کرد. انگستان زمینه مهاجرت یهودیان را از اروپا و سایر کشورها را به این سرزمین فراهم کرد. با پایان جنگ جهانی دوم در سال ۱۹۴۵، انگلیس سرپرستی و قیمومیت فلسطین را به سازمان ملل واگذار و از فلسطین خارج شد و به دنبال آن یهودیان اعلام استقلال کردند. با وقوع منازعه بین یهودیان و مسلمانان، مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب طرحی ناعادلانه، سرزمین فلسطین را میان یهودیان و مسلمانان تقسیم می کند.

در ادامه پس از بالاگرفتن اختلاف میان فلسطینی ها و یهودیان مهاجر، قطعنامه های مختلفی از سوی سازمان ملل در سال های مختلف صادر شده که در آن بر حق تعیین سرنوشت فلسطینیان و مشروعیت مقاومت فلسطینیان تأکید می کند. عملیات طوفان الاقصی حماس طبق قواعد حقوق بین‌الملل در راستای دسترسی به حق تعیین سرنوشت و دفاع مشروع است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha