پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
علامه طباطبایی

حوزه/ استادحوزه علمیه قم گفت: علامه طباطبایی(ره) حقیقتاً از الگوهای شاخص جهاد فکری و اندیشه ای در دنیای اسلام و شیعه هستند که همچنان آثار ایشان راهگشاست.

به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نهاوندی طی سخنانی در هفتمین نشست تحلیلی "مدار" با موضوع واکاوی سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای ستاد کنگره بین المللی علامه طباطبایی(ره) که به همت مدرسه علوم انسانی فکرت در مؤسسه شناخت قم برگزار شد، اظهار داشت: مرحوم علامه طباطبایی به عنوان یک شخصیت الگو و الهام بخش در جریان معاصر، حلقه وصل دو بال وحی (در تفسیر المیزان) و عقل (در کتابهایی نظیر اصول فلسفه و روش رئالیسم) هستند و از این منظر باید به تحلیل آثار گرانسنگ ایشان همت گماشت.

وی با بیان این که تحلیل رهنمودها و بیانات مقام معظم رهبری از زوایای گوناگون حاوی برکات بسیاری است، گفت: در شرایط امروز و در بحبوحه تهاجم اندیشه های وارداتی ما بر اساس رهنمودهای حضرت آقا نیازمند جهاد فکری و تشکیل یک پایگاه فکری مستحکم و با آرایش تهاجمی هستیم و در این مسیر تلاش و مجاهدت بزرگانی چون مرحوم علامه طباطبایی یک الگوی شاخص و ممتاز در پاسخگویی به نیازهای روز و شبهات باشد است.

این محقق و مدرس علوم انسانی – اسلامی افزود: همه کسانی که با علامه محشور بوده اند میگویند که ایشان روحیه بسیار لطیفی داشتند، ضمن آن که در عین حال، تعبیر پایگاه اندیشه تهاجمی از طرف حضرت آقا به ایشان باید دانست که چه معنایی دارد با عنایت به این مساله که از طرفی قلم علامه در همه مکتوباتشان تهاجمی نیست.

وی اضافه کرد: کلید واژه «پایگاه» که در ادبیات حماسی و جنگی است و پایگاه در حقیقت یک مرکز تربیتی و مرکز تجمع سربازان است باید این گونه تحلیل بشود که چرا ایشان این کلید واژه را به کار بردند. کسی که پایگاه فکری درست میکند طبیعتاً باید رصد اوضاع و احوال میدان را کرده باشد و لذا باید دید علامه چگونه این رصد را در سطح جهان انجام داده بودند که رهبر معظم انقلاب درباره ایشان از کلید واژه جهاد فکری استفاده کردند.

حجت الاسلام و المسلمین نهاوندی بیان داشت: علامه هر چند به صورت جدی اهل سیاست نبود اما جریان فکری و نقشه پیشران یک تمدن را مبتنی بر معارف اصیل و ناب نشان داد و به پردازش آن اهتمام ورزید.

وی افزود: در جهاد فکری، سویه ی علامه طباطبایی (ره) سویه تمدن و تحولات تاریخی بوده به همین دلیل خصلت ایشان بهره گیری عمیق از عقل در سامانه دستگاه فکری صدرایی و حکمت متعالیه و همچنین جریان وحی و نقل است که با تمرکز بر قرآن کریم انجام شده که مورد توافق تمام مذاهب اسلامی است. در این پایگاه ایشان طراحی و تبیین کردند، هر چند که کلام و قلم ایشان حماسی نبوده اما در آن افق، منطق برنده و تبیین نافذ معارف دینی در منظومه فکری ارائه کرده اند که قدرت تهاجم را به کسانی داده که میخواهند در میدان فکر و اندیشه عملیات انجام دهند.

وی گفت: ویژگی علامه این بود که منطق علمی را محور قرار می دادند و از مخالفت ها استفاده می کردند و یکی از ویژگی های ایشان نقدپذیری بوده که زمینه ساز توفیقات مضاعف ایشان را فراهم آورده به نحوی که حتی در مواجهه با جریانات حوزوی آن روز نیز حلم فراوانی به خرج می دادند.

استادحوزه علمیه قم یادآور شد: ایشان یک پایگاه فکری با سربازان استراتژیست تربیت کرد و عمق نفوذ فکری ایشان قابلیت مواجهه با جریان مخالف و معاند را داشت و هم اکنون هم دارد اما اگر بخواهیم براساس فرمایش حضرت آقا افرادی نظیر علامه داشته باشیم و چنین مکتوبات داشته باشیم این مهم است که بدانیم چه کارهایی انجام بدهیم؛ اولین کار این است که نباید از بازار فکر و فرهنگ جهان غافل شویم چرا که رصد و شناسایی اندیشه اندیشمندان در حوزه های مختلف به ویژه پایگاه فلسفی و فکری آنها برای ما خیلی مهم است.

وی افزود: "شیعه در اسلام" را ایشان برای جوانان اروپایی نوشت و پایگاه فکری امامت و ولایت در مقابل جایگاه خلافت برجسته کرد و امروز در کتابخانه های معروف دنیا مثلاً در واتیکان اگر بگویم یک کتاب بیشتر از منظر شیعه وجود ندارد شاید تعجب بکنید پس باید ما این پایگاه را تقویت کنیم و توسعه بدهیم و با بازار فکر و اندیشه دنیا مرتبط باشیم، چرا که این قطع ارتباط شاید نتواند ما را در جایگاه فهم و تهاجم قرار بدهد.

حجت الاسلام و المسلمین نهاوندی خاطرنشان کرد: کار دوم، تقویت پایگاه دانش عقلانی و وحیانی است و امروز باید در حوزه های علمیه و مراکز آکادمیک این دو دانش را تقویت کنیم یعنی دانشهای عقلانی کلام عرفان فلسفه معرفت شناسی و همچنین جایگاه مهم و غنی وحیانی را از منظر جهان تشیع و مکتب غنی امامیه این را علامه طباطبایی داشت و توانست شاگردانی آگاه به زمان توانمند در پاسخ به شبهات تربیت کند.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه به نکاتی درباره ادبیات سازی و نظریه پردازی، کادر سازی و شبکه سازی، گفتمان سازی و جریان سازی پرداخت و گفت: سومین کار، شناسایی شبهات و مواجهه منطقی و علمی با مسائل صحنه علم و دانش و تمدن است و حضرت آقا می گویند تهاجم باید با یک صلابت علمی همراه باشد تا بتواند به جان طرف مقابل بنشیند و برای هدایت او و نشان داده راه درست و دقیق جذابیت داشته باشد.

وی تأکید کرد: چهارمین وظیفه ما این است که پرهیز کنیم از التقاط و تمرکز کنیم بر معارف اصیل با عنایت به این مساله که به هر حال یکی از مشکلات ما وجود ترجمه های زیاد است که افراد اگر عمق واقعی نداشته باشند به شدت تحت تأثیر افکار التقاطی قرار می گیرند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha